یوسف کاری توسط دادگاه تجدید نظر به دوسال زندان محکوم شد

یوسف کاری، فعال ترک (آذربایجانی) محبوس در زندان مرکزی اردبیل، طی حکمی از سوی شعبه ۱۳ دادگاه تجدیدنظر استان اردبیل به ریاست قاضی یوسف خدادادی و مستشاری قاضی حسن مظفری، به اتهام «عضویت در گروه به‌اصطلاح مدنی و قومی با لیدری عباس لسانی از طریق شرکت مستمر در جلسات به‌قصد برهم زدن امنیت ملی» به دو سال زندان محکوم شد. این شهروند ساکن اردبیل پیش‌ازاین توسط دادگاه انقلاب به شش سال زندان محکوم‌شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز یکشنبه ۴ اسفندماه ۱۳۹۸، یوسف کاری، طی حکمی از سوی شعبه ۱۳ دادگاه تجدید نظر استان اردبیل به دو سال زندان محکوم شد.

بر اساس دادنامه صادره، قضات شعبه ۱۳ دادگاه تجدیدنظر بابت اتهام« تبلیغ علیه نظام» حکم برائت صادر کرده و با تغییر عنوان تشکیلات اتهامی دادگاه بدوی با اتهام «عضویت در گروه به‌اصطلاح مدنی و قومی با لیدری عباس لسانی از طریق شرکت مستمر در جلسات آنها به‌قصد برهم زدن امنیت ملی»، حکم آقای کاری را از پنج سال به دو سال حبس تعزیری کاهش دادند.  همچنین گزارش شده، قضات دادگاه، حضور آقای کاری در منزل عباس لسانی برای دیدارهای نوروزی که در زمان آزادی این فعال سرشناس از زندان صورت گرفته است را مصداق اتهام عضویت در گروه به‌قصد بر هم زدن امنیت ملی عنوان کرده‌اند.

روز سه شنبه ۲۶ آذرماه ۱۳۹۸، شعبه اول دادگاه انقلاب اردبیل به ریاست قاضی مهدوی راد، آقای کاری را بابت اتهام «عضویت در گروه به‌اصطلاح مدنی قومی از طریق شرکت مستمر در جلسات آنها به‌قصد بر هم زدن امنیت» به پنج سال زندان و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان محکوم‌ کرده بود.

به گفته منابع آگاه، مسئولین قضایی ـ امنیتی تاکنون دو بار مانع از آزادی موقت آقای کاری به قید وثیقه شده‌اند.

یک منبع مطلع در این رابطه به کمپین گفته بود که بازپرسی عمومی و انقلاب اردبیل میزان وثیقه این شهروند را از ۵۰ میلیون تومان به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش داده و از طریق قاضی نونهالی به خانواده او گفته‌شده است که باید مبلغ وثیقه به‌صورت نقدی به‌حساب قوه قضاییه واریز کنند.

لازم به توضیح است که پیش از این نیز توسط قاضی نونهالی در رابطه با آزادی رحیم غلامی شاعر و پرونده سازی برای عباس لسانی از فعالان سرشناس ترک ساکن اردبیل و دیگر شهروندان ترک (آذربایجانی) اقداماتی مشابه صورت گرفته است.

آقای کاری، روز سه‌شنبه ۱۲ شهریورماه، توسط مأموران امنیتی در میدان شریعتی اردبیل بازداشت و روز یکشنبه ۱۷ شهریورماه ۱۳۹۸، پس از تفهیم اتهام “تبلیغ علیه نظام” در دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل به زندان مرکزی این شهر منتقل شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید