در بهمن ماه، دست کم ۳۰ نفر در زندان‌های ایران اعدام شدند

در بهمن‌ماه سال جاری، حکم اعدام دست‌کم ۳۰ زندانی در زندان‌های دستگرد اصفهان، زندان مرکزی شیراز (عادل‌آباد)، رجایی شهر کرج، چهارمحال و بختیاری، زندان مرکزی زنجان، زندان مرکزی تبریز، زندان مرکزی رشت (لاکان)، زندان مرکزی بندرعباس، زندان مرکزی بروجرد و زندان مرکزی کرمانشاه (دیزل آباد) به اجرا در آمده است.

اتهام‌های وارد شده بر این افراد اغلب قتل عمد، اتهامات مربوط به مواد مخدر و حمل سلاح بوده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که بسیاری از اعدام‌ها همچون گذشته از سوی مقامات و یا در رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران اعلام نشده و این آمار بیشتر با تلاش سازمان‌های حقوق بشری گردآوری و منتشر شده است.

روز سه‌شنبه ۱ بهمن‌ماه، یک زندانی در زندان مرکزی تبریز اعدام شد

“بایرام قلی‌خانی”، که با اتهام «قتل عمد» باجناق خود به قصاص نفس محکوم شده بود، در تاریخ سه‌شنبه ۱ بهمن‌ماه ۱۳۹۸، در زندان مرکزی تبریز اعدام شد. این زندانی حکم خود را ۵ سال پیش دریافت کرده بود. رسانه‌های داخلی ایران و منابع رسمی جمهوری اسلامی ایران هیچکدام گزارشی از اجرای این حکم منتشر نکردند.

روز پنج‌شنبه ۳ بهمن‌ماه، حکم اعدام سه زندانی در زندان مرکزی بندرعباس

در تاریخ ۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۸، سه زندانی در زندان مرکزی بندرعباس اعدام شدند. دو تن از این زندانیان اتهاماتی در ارتباط با «مواد مخدر» داشتند و مقامات رسمی نیز اجرای حکم آن‌ها را تایید کرده‌اند. هویت زندانی دیگر به نقل از منابع مطلع “رامان محمدامینی”، ۲۸ ساله است که از سال ۱۳۹۴ در زندان به سر می‌برد و با اتهام قتل عمد به قصاص نفس محکوم شده بود. اعدام این زندانی از سوی رسانه‌های داخلی و یا منابع رسمی ایران تا به حال اعلان نشده است.

روز یک‌شنبه ۶ بهمن‌ماه، اعدام ۶ زندانی در زندان‌های ایران

روز پنج‌شنبه ۳ بهمن‌ماه، گروهی ده نفره از زندانیان زندان رجایی شهر کرج جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شدند. تعدادی از این افراد توانستند با اخذ مهلت و یا رضایت از شکات پرونده به سلول‌های خود بازگردند. در این میان حکم اعدام “پیمان شیخی” از بند ۱ و چهار زندانی دیگر که هویت آن‌ها مشخص نشده است در تاریخ ۶ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ به اجرا درآمد.

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، علاوه بر پیمان شیخی، یک زن و مرد تبعه افغان، یک زندانی زن از زندان قزل حصار و یک زندانی مرد مسن از بند ۱۰ در روز مذکور اعدام شدند. غیر از زندانی زن از زندان قزل‌حصار که اتهام او مشخص نیست، به نظر می‌رسد اتهام دیگر محکومان «قتل عمد» بوده باشد. هیچ یک از مراجع رسمی و یا رسانه‌های داخلی ایران، اعدام این ۵ زندانی را اعلام نکرده‌اند.

در بامداد روز یکشنبه ۶ بهمن‌ماه ۱۳۹۸، “سبحان کریمی” متهم به «قتل عمد» نیز در زندان مرکزی زنجان اعدام شد. به نقل از منابع معتبر این زندانی در یک نزاع جمعی، یکی از اهالی زرینه از توابع کردستان را به قتل رسانده بود. اجرای حکم قصاص نفس این زندانی تا به حال از سوی منابع رسمی یا رسانه‌های داخلی ایران گزارش نشده است.

روز دو‌شنبه ۷ بهمن‌ماه، اجرای حکم اعدام دو زندانی در استان چهارمحال و بختیاری

در تاریخ ۷ بهمن‌ماه ۱۳۹۸، حکم دو زندانی که با اتهام قتل عمد به قصاص نفس محکوم شده بودند در چهارمحال و بختیاری اجرا شد.

در گزارشی که از سوی خبرگزاری صدا و سیما در رابطه با اعدام این دو نفر منتشر شده به محل دقیق اجرای حکم آن‌ها اشاره‌ای نشده است با اینحال به نظر می‌رسد که این دو زندانی در زندان مرکزی شهرکرد اعدام شده باشند.

هویت این دو زندانی «خ. غ» ۸۱ ساله از شهرستان بروجن که حکم وی در سال ۱۳۹۶ صادر شده بود و دیگری «ع.غ» ۳۱ ساله از اهالی شهرستان خانمیرزا که در سال ۱۳۹۲ حکم خود را دریافت کرد، اعلان شده است.

پنج‌شنبه ۱۰ بهمن‌ماه، اجرای حکم قصاص نفس یک زندانی در زندان مرکزی رشت (لاکان)

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، صبح روز پنج‌شنبه ۱۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۸، “محسن خجسته” ۴۲ ساله با اتهام «قتل عمد» در زندان مرکزی رشت (لاکان) اعدام شد. این زندانی دو ماه پیشتر نیز برای اجرای حکم قصاص نفس به انفرادی منتقل شد اما به دلایل نامعلوم اجرای حکم او به تعویق افتاد.

منابع مطلع اطلاع داده‌اند که این زندانی که پدر یک کودک ۱۰ ساله است سه سال پیش، پس از ارتکاب یک قتل ناموسی با اسلحه شکاری زندانی شده است.

روز یک‌شنبه ۱۳ بهمن‌ماه، اجرای حکم اعدام دست‌کم ۴ تن در زندان‌های ایران

از تاریخ ۸ تا ۱۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۸، بیش از ۲۰ زندانی در زندان رجایی شهر کرج جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شدند. بنا به گفته منابع مطلع اتهام تمامی افراد این گروه «قتل عمد» بوده است. که از این میان سه نفر از این زندانیان به نام‌های “سجاد ظهیری”، “نیما قره‌داغی” از بند ۱ و “حسین پاشا” از بند ۲ در روز یکشنبه ۱۳ بهمن‌ماه اعدام شدند. وبسایت روزنامه ایران خبر اعدام سجاد ظهیری و نیما قره‌دانی را چند روز بعد از اجرای حکم اعلان کرد اما خبر اعدام حسین پاشا از سوی مراجع رسمی یا رسانه‌های داخلی ایران تاکنون اعلان نشده است.

به گزارش سازمان حقوق بشر در ایران، در همین روز، “مهرداد دده‌خانی”، متولد ۱۳۷۷ که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود ساعاتی پیش از اجرای حکم اعدام در سلول انفرادی دست به خودکشی زد.

مهرداد دده‌خانی ، که در زمان بازداشت زیر ۱۸ سال سن داشت در طی یک نزاع خیابانی مرتکب قتل شده بود دو سال پیش از کانون اصلاح تربیت تهران به زندان رجایی شهر منتقل شده بود. به نقل از منابع مطلع این زندانی ساعاتی قبل از اجرای حکم اعدام با مصرف تعداد زیادی قرص که با خود به انفرادی برده بود دست به خودکشی زده و پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.

تاکنون اطلاعی از سرگذشت دیگر زندانیانی که به سلول‌های انفرادی جهت اجرای حکم منتقل شدند در دست نیست.

“رسول ملاحسنی”، ۳۹ ساله از کرمانشاه نیز در بامداد روز یک‌شنبه ۱۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۸، در زندان مرکزی بروجرد با اتهامات مربوط به مواد مخدر اعدام شد. این شهروند ۳۹ ساله کرمانشاهی به گزارش سازمان حقوق بشر ایران در سال ۱۳۹۴، به اتهام حمل ۹۲ کیلوگرم شیشه (مت‌آمنفتامین) بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. حکم این زندانی برخلاف آنچه که به خانواده او اطلاع داده شده بود سه روز زودتر از موعد مقرر اجرا شد. تا به حال هیچ گزارشی مبنی بر اعدام این زندانی در رسانه‌های داخلی یا منابع رسمی جمهوری اسلامی اعلان نشده است.

چهارشنبه ۱۶ بهمن‌ماه، حکم اعدام سه زندانی در زندان مرکزی کرمانشاه به اجرا درآمد

در تاریخ چهارشنبه ۱۶ بهمن‌ماه ۱۳۹۸، سه زندانی در زندان مرکزی کرمانشاه (دیزل‌آباد) اعدام شدند

“شهاب نادری”، ۲۲ ساله و “برزو محمدی”، ۳۸ ساله دو تن از این زندانیان بودند که به اتهام قتل عمد به قصاص نفس محکوم شده بودند و در تاریخ مذکور حکم ایشان اجرا شد. از هویت و اتهام دیگر زندانی اطلاعی در دست نیست.

تا به حال خبر اجرای حکم اعدام این اشخاص در هیچکدام از رسانه‌های داخلی یا منابع و مقامات رسمی اعلان نشده است.

چهارشنبه ۲۳ بهمن‌ماه، ۷ نفر در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند

حکم قصاص نفس ۵ زندانی در تاریخ چهارشنبه ۲۳ بهمن‌ماه در زندان عادل‌آباد شیراز به اجرا در آمد. دو تن از این زندانیان هادی ماهی و صادق اکبرپور با اتهام تجاوز و قتل عمد به قصاص نفس محکوم شده بودند. از هویت سه زندانی دیگر اطلاعی در دست نیست، با اینحال گویا اتهام آن‌ها نیز «قتل عمد» بوده است. از اعدام این زندانیان تا به حال هیچ خبری در رسانه‌های داخلی و مراجع رسمی منتشر نشده است.

در بامداد چهارشنبه ۲۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۸، “نعیم زواره” و “علی دادخواه” که با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، در زندان مرکزی قم اعدام شدند. به گزارش سازمان حقوق بشر ایران در سال ۲۰۱۹، دست‌کم ۳۰ زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر در زندان‌های ایران اعدام شده‌اند.

پنج‌شنبه ۲۴ بهمن‌ماه، اجرای حکم اعدام یک زندانی در زندان دستگرد اصفهان

در بامداد روز پنج‌شنبه ۲۴ بهمن‌ماه ۱۳۹۸، “حسن سرائی”، ۳۶ ساله که از سال ۱۳۹۴ با اتهام قتل عمد در زندان به سر می‌برد در زندان دستگرد اصفهان اعدام شد. اعدام این زندانی از سوی مقامات رسمی و رسانه‌های داخلی ایران تاکنون اعلان نشده است.

چهارشنبه ۳۰ بهمن‌ماه، اعدام دست کم دو زندانی در زندان رجایی شهر کرج

حکم قصاص نفس دو زندانی متهم به «قتل عمد» در تاریخ ۳۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۸، در زندان رجایی شهر کرج به اجرا درآمد. این زندانیان دو روز قبل از اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده بودند. هویت این دو “محمد چراغی” از بند ۳ و زندانی دیگر با نام کوچک “مهرداد” از بند ۱ احراز شده است. گفته می‌شود که مهرداد از اختلالات شدید روانی رنج می‌برده است.

در دی ماه، دست کم ۱۹ نفر در زندان‌های ایران اعدام شدند

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید