پرونده سازی جدید علیه نرگس محمدی در زندان زنجان

Narges-Mohammadi-نرگس-محمدس-_kampain.info_-696x464-696x464-1-696x464

نرگس محمدی روزنامه‌نگار و نایب رییس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر در ایران که همراه با ضرب و جرح به زندان زنجان منتقل شده بود طی تشکیل دو  پرونده جدید تفهیم اتهام شده است.

روز شنبه سوم اسفند ماه ۱۳۹۸، خانم محمدی که در روز چهارشنبه چهارم دی‌ماه سال جاری همراه با ضرب و جرح به زندان زنجان منتقل شده‌بود طی تشکیل دو پرونده جدید که یکی از آنها با شکایت غلامرضا ضیایی، رئیس زندان اوین است، مواجه و تفهیم اتهام شد.

در پرونده اول، خانم محمدی با اتهام، «انتشار بیانیه‌های سیاسی، تشکیل کلاس‌های آموزشی و تحصن اعتراضی در بند زنان اوین» و در پرونده دوم، با اتهام «اخلال در نظم زندان و برهم زدن آسایش عمومی بند زنان از طریق برگزاری مجالس و نشست‌ها و خواندن سرود با صدای بلند» و «افترای شکنجه و ضرب‌وشتم شدن توسط او» که مربوط به شکایت غلامرضا ضیایی، رئیس زندان اوین است، مواجه شده‌است.

نرگس محمدی، که به همراه چند زندانی سیاسی در بند زنان زندان اوین از روز شنبه ۳۰ آذرماه ۹۸ در دفتر بند زنان سیاسی زندان اوین تحصن کرده بود، روز چهارشنبه ۴ دی‌ماه همراه با ضرب و جرح به زندان زنجان منتقل شد.

نرگس محمدی به همراه چند زندانی سیاسی زن در زندان اوین به مناسبت چهلمین روز جان‌باختگان اعتراضات آبانماه دست به تحصن زده بود.

منیره عربشاهی، نرگس محمدی، آتنا دائمی، صبا کرد افشاری، یاسمین آریانی، مژگان کشاورز، سمانه نوروزی مرادی و سهیلا حجاب هشت زنی بودند که گفته‌بودند به مناسبت چهلمین روز و در همراهی با خانواده‌های داغدار اعتراضات آبان در زندان اوین تحصن می‌کنند. آن‌ها از شنبه ۳۰ آذرماه تحصن خود را آغاز کرده و اعلام کردند که تا پنج دی‌ماه به این تحصن ادامه می‌دهند.

یک منبع مطلع به کمپین گفته بود: «خانم محمدی را به بهانه ملاقات با وکیل خود از بند زنان خارج می‌کنند و پس از آن توسط ماموران امنیتی و با دستور مسئولان زندان به زندان زنجان منتقل می‌شود.»

همچنین تقی رحمانی همسر نرگس محمدی روز پنج شنبه ۵ دی ۱۳۹۸ طی یادداشتی نوشته‌بود: «دیروز نرگس محمدی با ضرب و شتم و اجبار به زندان زنجان فرستاده شده است. حتی رئیس زندان اوین چند بار نرگس محمدی را به دیوار کوبیده است. در جریان درگیری ماموران دستان نرگس زخمی و همراه خون ریزی بوده است. این انتقال نبوده بلکه تبعید همراه با ضرب و شتم بوده است.»

نرگس محمدی روز ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ در منزل شخصی‌اش در تهران بازداشت شد و از آن زمان در زندان بسر می‌برد.

خانم محمدی، برنده جایزه ساخاروف، در اردیبهشت ۱۳۹۵، توسط دادگاه انقلاب تهران به ۱۶ سال زندان محکوم شد که ۱۰ سال از آن به دلیل فعالیت او در کمپین گام به گام تا لغو مجازات اعدام (لگام) بوده است. دادگاه همکاری او با این کمپین مسالمت آمیز را مصداق اتهام «تشکیل جمعیت با هدف برهم زدن امنیت کشور» اعلام کرد. نرگس محمدی گفته بود که در جلسه محاکمه، قاضی برخوردی خصومت‌آمیز و مغرضانه‌ نسبت به وی داشته و به طرزی بی‌پرده و آشکارا از اتهامات وارده به او از سوی مقامات وزارت اطلاعات دفاع ‌کرده است. او همچنین اظهار داشته که قاضی او را به واسطه فعالیت‌هایش علیه مجازات اعدام، به تلاش برای تغییر احکام الهی متهم کرده است.

همچنین ۶ سال دیگر از محکومیت خانم محمدی به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» بوده است که اساس اتهامات نیز فعالیت‌های مسالمت آمیز حقوق بشری وی بوده است.

شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران حکم ۱۶ سال زندان نرگس محمدی را در مهرماه ۱۳۹۵ تأیید کرد، درخواست اعاده دادرسی وی در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ توسط دیوان عالی کشور رد شد.

بنا بر ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی باید ١٠ سال از دوران محکومیت خانم محمدی قابل اجرا است.

«نرگس محمدی»، مشمول آزادی مشروط است، اما تا این لحظه از آزادی او ممانعت کرده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید