وضعیت وخیم جسمانی سپیده فرهان در زندان اوین و عدم موافقت با حق مرخصی

sepide_farhan

سپیده قلیان، فعال کارگری، طی گفت‌وگو با انصاف نیوز ضمن بیان عدم موافقت با مرخصی سپیده فرهان، فعال مدنی و از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری دی‌ماه ۱۳۹۶، از زندان اوین، گفت:«او روز دوشنبه هفته‌ی گذشته با من تماس گرفت و از درد پای خود گفت که حتی نمی‌تواند راه برود، به بهداری اوین رفته‌ و از آنجا با تاخیر او را به بیمارستان منتقل کرده‌اند.»

خانم فرهان روز چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ جهت تحمل دو سال حبس تعزیری به زندان اوین منتقل شده‌بود.

پیش‌تر شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی احمدزاده این فعال مدنی را با اتهامات “اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی” و “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب علیه امنیت کشور” به شش سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده‌بود.

این حکم بعدتر در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به دو سال کاهش یافت.

سپیده قلیان در گفت‌وگو با انصاف نیوز گفته‌است:« پس از عکسبرداری به او گفته‌اند حتما باید آتل ببندی و پس از تماس با خانواده‌اش، مادر او آتلی را در زندان به او تحویل داد و اما دوباره وقتی سپیده در روز چهارشنبه با من تماس گرفت و گفت حتی با آتل هم‌ نمی‌توانم راه بروم.»

این فعال کارگری پیرامون پرونده‌ی خانم فرهان گفته‌است:

«سپیده فرهان حتی وکیل ندارد. اتهامات او اجتماع و تبانی و اخلال در نظم عمومی است. در ابتدا امیر رییسیان وکیل پرونده‌ی او بود که [در دادگاه بدوی] شش سال حکم گرفت و قاضی او هم آقای احمدزاده بود و دادگاه او هم غیابی برگزار شد که حتی برخی فکر می‌کردند سپیده فرهان از کشور خارج شده است اما نرفته بود‌.

هرچقدر آقای رییسیان این مساله را پیگیری کرد تا علت غیابی برگزار شدن دادگاه را متوجه شود اما اتفاقی نیافتاد و حتی درخواست واخواهی به قاضی داد و قاضی سپیده فرهان را از دادگاه بیرون کرد و گفت دادگاهت تشکیل شده و شش سال حکم و با حدودا ۱۶۰ ضربه شلاق گرفته‌اید.

اما باز هم دادگاه تجدید نظر او غیابی برگزار شد که در ابتدا همان حکم ۶ سال به اون ابلاغ شد و بعد به ۲ سال حکم رسید که کاملا هم اجرایی است. سپیده حدودا دو ماه پیش برای اجرای حکم راهی زندان اوین شد. او اکنون در بند نسوان اوین است. او بعد از آن ماجراهای دادگاه گفته بود داشتن وکیل تشریفاتی است و اکنون بر روی پرونده‌اش هیچ وکیلی نیست. خانواده سپیده فرهان پیگیر هم‌ نیستند. او از ناراحتی شدید معده رنج می‌برد، حتی یک هفته قبل از اینکه به زندان برود، در بیمارستان بستری بود و برای اجرای احکام فرصت خواست اما قبول نکردند.

سپیده متولد سال ۱۳۷۰ و ساکن تهران‌ است. در تجمعات خیابان انقلاب در دی ماه ۹۶ بازداشت می‌شود و پس از ۴۷ روز با وثیقه ۲۵۰ از بند ۲۰۹ زندان اوین آزاد می‌شود. او دانشجوی دوره‌ی کارشناسی گرافیک است و در کرج تحصیل می‌کرد. وقتی من با مادر سپیده فرهان صحبت کردم که آیا مرخصی‌ای برای شیوع ویروس کرونا به او داده‌اند، در پاسخ به من گفت که با درخواست مرخصی‌اش موافقت نشده است.»

سپیده قلیان در پایان اضافه کرد: «اگر کسی وکالت او را بپذیرد، بسیار خوب می‌شود زیرا در حال حاضر وکیلی بر روی پرونده‌اش نیست.»

سپیده فرهان، ۱۲ دی ۹۶ در جریان اعتراضات سراسری دی‌ماه در تهران بازداشت و در ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ با سپردن وثیقه ی ۲۵۰ میلیونی از زندان اوین آزاد شده بود، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی احمدزاده از بابت اتهام  “اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی” به ۱ سال و ۷۴ ضربه شلاق و از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب علیه امنیت کشور” به تحمل ۵ سال حبس محکوم شد.

یک منبع نزدیک به خانواده خانم فرهان به گزارشگر کمپین گفته‌بود: “روز ۱۶ تیرماه سپیده به دادگاه مراجعه کرد و متوجه شد که از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب در تاریخ ۳ تیرماه بصورت غیابی به حبس محکوم شده است”.

سپیده فرهان که از او به عنوان دانش‌آموخته معماری و فعال مدنی یاد می شود در اعتراضات دی‌ماه سال ۹۶ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و در ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ با سپردن وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.

آغاز اعتراضات دیماه ۹۶ از مشهد و تاریخ ۸ دی‌ماه بود، اما نا آرامی‌ها به سرعت در شهرهای دیگر نیز گسترش یافت و در بیشتر این مناطق با دخالت نیروهای امنیتی این اعتراضات به خشونت کشیده‌شد.

در اعتراضات دی‌ماه آن سال، تعداد پرشماری از افراد در شهرهای مختلف بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند. بنا بر گزارش منابع خبری طی این اعتراضات در سراسر ایران، دست‌کم ۲۵ تن کشته و حدود ۵ هزار نفر نیز بازداشت شدند.

رحمانی فضلی، وزیر کشور در آخرین گفتگوی خود در این باره اذعان کرد: “اعتراضات دی‌ماه ۹۶ در ۱۰۰ شهر ایران روی داد که این اعتراضات در ۴۰ شهر به خشونت کشیده شد”.

برخی از بازداشت‌شدگان با تامین وثیقه و تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شده‌اند و برخی از آنها نیز به زندان منتقل شدند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید