نامه سرگشاده جمعی از زندانیان عقیدتی-سیاسی اهل سنت زندان رجایی‌شهر/ احتمال فاجعه‌ای مرگبار بر اثر شیوع ویروس کرونا

Rajaee-Shahr

جمعی از زندانیان عقیدتی-سیاسی اهل سنت محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج ، بعد از شیوع ویروس کرونا، طی نامه ای سرگشاده به مجامع بین‌المللی و نهادهای حقوقی و به ویژه سازمان بهداشت جهانی خواستار جلوگیری از احتمال فاجعه‌ای مرگبار در داخل زندان‌ها شدند.

به گفته این زندانیان ویروس کرونا به زندان رجایی‌شهر سرایت کرده، اما مسئولین این زندان هیچ‌گونه اقدامی جهت پیشگیری و گسترش آن در نظر نگرفته‌اند.

این زندانیان اهل سنت در بخش از نامه خود یادآور شدند: «وضعیت داخل زندان رجایی‌شهر بسیار وخیم است. با وجود تراکم جمعیتی بالای زندانیان و مشاهده علائم آنفلانزا در بسیاری از زندانیان، رفت و آمد و تردد کماکان مثل سابق ادامه دارد. نگهبانان زندان بدون استفاده از دستکش و ماسک به داخل سالنها تردد می کنند. این موضوع از این جهت جای نگرانی است که هر ۲۴ ساعت یک بار شیفت نگهبانان تغییر خواهد کرد. آنها با بیرون از زندان در تماس هستند و می‌توانند ناقل این ویروس به داخل زندان باشند».

این زندانیان همچنین در پایان نامه نوشتند: «ضروری است یادآوری شود که دستور رئیس قوه قضائیه مبنی بر دادن مرخصی به زندانیان سیاسی زیر پنج سال، کاملا تبعیض‌آمیز و ضد اخلاقی است.»

در ادامه متن نامه سرگشاده جمعی از زندانیان عقیدتی-سیاسی اهل سنت زندان رجایی شهر کرج را بخوانید:

«ما مشمول بر ۱۰۰ زندانی سیاسی عقیدتی سنی‌مذهب زندان رجایی‌شهر که سه سالن جداگانه ۱۱ و۲۱و۳۶ نگهداری می‌شویم، نسبت به شیوع ویروس کرونا، احتمال ابتلای زندانیان و شرایط بهداشتی داخل زندان به شدت ابراز نگرانی می‌کنیم. ما از طریق این نامه سرگشاده، از مجامع بین‌المللی و نهادهای حقوقی و به ویژه سازمان بهداشت جهانی خواهان جلوگیری از احتمال فاجعه‌ای مرگبار بر اثر ویروس کرونا در داخل زندان هستیم.

با وجود شیوع ویروس کرونا در ابعاد وسیع و حتی سرایت آن به داخل برخی زندان‌ها، اما سازمان زندان‌ها ، مدیریت و مسؤلین زندان رجایی‌شهر کرج هیچ‌گونه تمهیداتی برای پیشگیری از گسترش این ویروس و بیماری‌های ناشی از آن در داخل زندان‌ها در نظر نگرفته است.

وضعیت داخل زندان رجایی‌شهر بسیار وخیم است. با وجود تراکم جمعیتی بالای زندانیان و مشاهده علائم آنفلانزا در بسیاری از زندانیان، رفت و آمد و تردد کماکان مثل سابق ادامه دارد. نگهبانان زندان بدون استفاده از دستکش و ماسک به داخل سالنها تردد می کنند. این موضوع از این جهت جای نگرانی است که هر ۲۴ ساعت یک بار شیفت نگهبانان تغییر خواهد کرد. آنها با بیرون از زندان در تماس هستند و می‌توانند ناقل این ویروس به داخل زندان باشند.

درخواست‌های ما زندانیان سیاسی عقیدتی اهل سنت برای ماسک و دستکش ‌و ژل‌های ضدعفونی کننده و الکل،  به دفعات رد شده‌اند. تا کنون به خواسته‌های ما برای تامین امکانات بهداشتی توجهی نشده است. این امکانات از قبیل صابون و مواد شوینده به اندازه کافی در داخل زندان وجود ندارد.

با اینکه تعدادی از این زندانیان بیماری‌های قلبی و تنفسی از جمله آسم دارند اما هیچ‌گونه اقدامی برای حفظ سلامتی این زندانیان صورت نگرفته است. هیچ شکلی از رسیدگی درمانی در داخل بهداری زندان صورت نمی‌گیرد. تعدادی از زندانیان با وجود داشتن علایم شدید آنفولانزا به بهداری زندان مراجعه کرده اما نه تنها هیچگونه تست و آزمایشی روی آنها صورت نگرفته بلکه با اهمال مسئولین بهداری زندان روبرو شده‌اند. از نظر امکانات دارویی می‌شود گفت که به جز قرص سرماخورگی و آنتی بیوتیک داروی دیگری در داخل زندان یافت نمی‌شود. از اعزام بیمارانی که علایم شدید آنفولانزا و تنفسی دارند به مراکز تخصصی درمانی و مراکز بیماری‌های عفونی جلوگیری می‌شود.

لازم به ذکر است در زندان رجایی‌شهر کرج در بین زندانیان جرایم غیر سیاسی تعداد زیادی مبتلا به بیماری‌های مختلف از جمله ایدز و هپاتیت نگهداری می‌شود. با این حال بهداری زندان که نقطه تجمع و التقاط تمامی زندانیان با همدیگر برای مراجعه جهت مداوا و درمان است، در وضعیت بهداشتی بسیار وحشتناک‌ و نامناسبی به سر می‌برد.

در همین‌حال، اقدامات مناسب جهت ضد عفونی‌کردن و جلوگیری از تماس کمتر این زندانیان با همدیگر صورت نمی‌گیرد. بارها زندانیان سیاسی سنی‌مذهب جهت پیشگیری از ابتلا به این ویروس، درخواست مرخصی و آزادی موقت کره‌اند تا پیش خانواده‌هایشان باشند، اما حتی با وجود اینکه تعدادی از این زندانیان کمتر از چندماه به پایان حبسشان باقی مانده هیچگونه پاسخی به خواسته آنها داده نشده است.

این زندانیان جهت پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا بارها نسبت به تردد نگهبان‌ها به داخل سالن‌ها، اعتراض کرده بودند اما با این وجود کما فی السابق نگهبان بندها، بدون پوشیدن ماسک و دستکش مناسب به داخل سالنها تردد داشته و‌ با زندانیان در تماس هستند.

اخبار غیر موثقی مبنی بر ایجاد قرنطینه در داخل زندان رجایی‌شهر و ابتلای تعدادی از زندانیان به ویروس کرونا منتشر شده که باعث وحشت و نگرانی هر چه شدیدتر زندانیان سیاسی سنی مذهب شده است.

ما زندانیان سیاسی عقیدتی سنی‌مذهب زندان رجایی‌شهر کرج به شدت از انتشار و شیوع ویروس کرونا در داخل این زندان نگرن هستیم. همچنین نسبت به ابتلای همه زندانیان، از جمله زندانیان سیاسی،  بشدت نگرانیم و از مجامع بین‌المللی و نهادهای حقوقی و فعالین حقوقی و سیاسی و اصحاب رسانه که وظیفه و رسالت مهم اطلاع رسانی بر دوش آنهاست و از سازمان بهداشت جهانی خواهانیم که جلوی یک‌فاجعه مرگبار بر اثر انتشار ویروس کرونا در داخل زندان رجایی‌شهر کرج را گرفته و از مجری قوانین بین‌المللی و کنوانسیون‌های جهانی به این موضوع ورود پیدا کرده و از امنیت و سلامت روحی و جسمی و روانی ما دفاع کنند.

از همین طریق اعلام می‌کنیم که مسول هر اتفاقی برای زندانیان سیاسی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج به عهده دستگاه قضایی کشور و سازمان زندان‌ها و نهادهای امنیتی خواهد بود و ما آنها را باعث و بانی و مقصر خواهیم دانست. ضروری است یادآوری شود که دستور رئیس قوه قضائیه مبنی بر دادن مرخصی به زندانیان سیاسی زیر پنج سال، کاملا تبعیض‌آمیز و ضد اخلاقی است.»

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید