ممانعت از آزادی زود هنگام و مرخصی مریوان کرکوکی، زندانی سنی مذهب اهل عراق

marivan_karkooki-kampainhr.info_

وزارت اطلاعات علی رغم شیوع ویروس کرونا در زندان و سپری شدن آخرین روزهای زندان مریوان کرکوکی، از آزادی این زندانی سنی مذهب اهل عراق ممانعت می‌کند

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، با اینکه تنها  ۳۶ روز به پایان حبس مریوان کرکوکی، زندانی سنی مذهب اهل عراق باقی‌مانده و علی رغم شیوع ویروس کرونا در زندان، وزارت اطلاعات از آزادی این شهروند عراقی ممانعت می‌کند.

مریوان کرکوکی (نجف عبدالرحمن)، پیش‌تر توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، به ریاست قاضی «مقیسه»، به تحمل ۳۳ سال حبس تعزیری محکوم شد که پس از ۳ سال، قانون تجمیع جرایم شامل وی شده و حبس او به ۷ سال و نیم کاهش یافت.

به گفته منابع آگاه به کمپین:« آقای کرکوکی که ۳۶ روز تا پایان دوران محکومیتش باقی مانده، با اینکه سه بار با آزادی زود هنگام‌ و مرخصی پایان حبس وی توسط شورای طبقه بندی زندان و قوه قضایه موافقت شده اما با ممانعت وزارت اطلاعات جلوی آزادی ایشان گرفته شده است و خانواده این زندانی با توجه به شیوع ویروس کورونا در داخل زندانها ونگرانی از سلامتی زندانیان، اینبار جهت پیشگیری و عدم ابتلای پسرشان به ویروس کورونا از مقامهای قضایی کشور درخواست آزادی زود هنگام‌ و بخشیدن این ۳۶ روز پایانی حبس فرزند خود را داشته اما تاکنون دستگاه قضایی و امنیتی کشور به درخواست خانواده این زندانی سیاسی پاسخی نداده است»

این شهروند کُرد سنی مذهب تبعه عراق که هم اکنون، در زندان رجایی‌شهر کرج محبوس است، مدت ۷ ماه را در انفرادی‌های وزارت اطلاعات در بند ۲۰۹ اوین سپری کرد. و در طول این مدت، زیر فشار وزارت اطلاعات و شکنجه‌های جسمی و روحی قرار گرفت و سپس به زندان امنیتی میدان نفت کرمانشاه منتقل شد و مدت ۴۰ روز در آن زندان به شدت تحت فشار بود.

سپس وی را به سالن ده زندان رجائی‌شهر کرج انتقال دادند و پرونده‌ی او برای دادرسی به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب ارجاع داده‌شد.

این در حالی بود که وزارت اطلاعات، این زندانی را از حق داشتن وکیل محروم کرده و همینطور درخواست‌های مکررش جهت اطلاع به سفارت عراق و نماینده حکومت اقلیم کردستان رد شد.

این زندانی اهل عراق، توسط قاضی مقیسه، در دادگاهی غیرعلنی، محاکمه شد و با وجود رد کردن همه اتهامات طرح شده علیه خودش، دادگاه، او را به ارتکاب ۸ فقره جرم امنیتی محکوم کرد و به ۳۳ سال و ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شد. از جمله اتهاماتی که به آقای کرکوکی تفهیم شد، می‌توان، “اقدام علیه امنیت کشور”، “حمل سلاح جنگی”، “استفاده از لباس نظامی” و تهدید با سلاح” را برشمرد.

منابع آگاه گفته‌اند: «قاضی پرونده بدون روشن کردن مصداق اتهامات مذکور و اثبات ادله و با وجود انکارهای آقای کرکوکی، او را محکوم به ۳۳ سال و ۳ ماه حبس کرد و با وجود اعتراض‌های پی در پی وی، مراجع قضایی، اعتنایی به سخنان او نکرده و در نهایت حکم صادر شده، در دادگاه تجدیدنظر عینا تایید شد».

لازم به توضیح است؛ قانون تجمیع جرایم (ادغام) شامل حکم صادره شد و حکم او به ۷ سال و نیم کاهش یافت.

وی اکنون در هفتمین سال از حبس خود در زندان رجایی‌شهر کرج به‌سر می‌برد و گفته شده، وزارت اطلاعات از استرداد این زندانی اهل سنت به کشورش جلوگیری می‌کند.

او که در اندرزگاه ۷ سالن ۲۱ زندان رجایی‌شهر محبوس است، از تماس تلفنی و ملاقات محروم بوده و مدت‌هاست، به خانواده او اجازه داده‌نشده، وسایل شخصی‌اش، مانند لباس و مایحتایج اولیه را تحویل او دهند.

مریوان کرکوکی، پدر و عموی خود را در کشتارهای دسته جمعی انفال سال ۸۸ میلادی از دست داده است و مادرش نیز بر اثر بیماری و کمبود امکانات پزشکی در سال ۱۹۹۵ فوت کرده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید