نامه عذرا بازرگان، مادر نرگس محمدی؛ هر لحظه ممکن است اتفاقی ناگوار رخ دهد

Narges-Mohammadi-نرگس-محمدس-_kampain.info_-696x464-696x464-1-696x464

عذرا بازرگان، مادر نرگس محمدی، روزنامه‌نگار و نایب رییس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر در ایران، محبوس در زندان زنجان، روز یکشنبه ۱۸ اسفندماه ۱۳۹۸، طی نامه‌ای خطاب به رییس قوه قضاییه، ضمن بیان مشکلات بهداشتی و وضعیت نامناسب نگهداری زندانیان، از تهدید جنسی و جانی خانم محمدی خبر داد و نوشت: «هر لحظه ممکن است اتفاقی ناگوار رخ دهد».

خانم بازرگان در قسمتی از این نامه که هم‌زمان با روز جهانی زن منتشر شده است، نوشته: «نرگس توسط یک زندانی که از بابت اتهامات دو قتل، سرقت و مواد مخدر در این زندان به سر می‌برد، تهدید جنسی و جانی شده است و مسئولان زندان هم در جریان هستند. دخترم از آن زندانی شکایتی ندارد زیرا سیستم قضایی حاکم است که ناعادلانه و غیرقانونی او را میان زندانیان پرخطر تبعید کرده است.»

نرگس محمدی، که به همراه چند زندانی سیاسی در بند زنان زندان اوین از روز شنبه ۳۰ آذرماه ۹۸ در دفتر بند زنان سیاسی زندان اوین تحصن کرده بود، روز چهارشنبه ۴ دی‌ماه همراه با ضرب و جرح به زندان زنجان منتقل شده‌بود.

یک منبع مطلع در این خصوص به کمپین گفته بود: «خانم محمدی را به بهانه ملاقات با وکیل خود از بند زنان خارج می‌کنند و پس از آن توسط ماموران امنیتی و با دستور مسئولان زندان به زندان زنجان منتقل می‌شود.»

نرگس محمدی روز ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ در منزل شخصی‌اش در تهران بازداشت شد و از آن زمان در زندان بسر می‌برد.

خانم محمدی، برنده جایزه ساخاروف، در اردیبهشت ۱۳۹۵، توسط دادگاه انقلاب تهران به ۱۶ سال زندان محکوم شد که ۱۰ سال از آن به دلیل فعالیت او در کمپین گام به گام تا لغو مجازات اعدام (لگام) بوده است. دادگاه همکاری او با این کمپین مسالمت آمیز را مصداق اتهام «تشکیل جمعیت با هدف برهم زدن امنیت کشور» اعلام کرد. نرگس محمدی گفته بود که در جلسه محاکمه، قاضی برخوردی خصومت‌آمیز و مغرضانه‌ نسبت به وی داشته و به طرزی بی‌پرده و آشکارا از اتهامات وارده به او از سوی مقامات وزارت اطلاعات دفاع ‌کرده است. او همچنین اظهار داشته که قاضی او را به واسطه فعالیت‌هایش علیه مجازات اعدام، به تلاش برای تغییر احکام الهی متهم کرده است.

همچنین ۶ سال دیگر از محکومیت خانم محمدی به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» بوده است که اساس اتهامات نیز فعالیت‌های مسالمت آمیز حقوق بشری وی بوده است.

شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران حکم ۱۶ سال زندان نرگس محمدی را در مهرماه ۱۳۹۵ تأیید کرد، درخواست اعاده دادرسی وی در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ توسط دیوان عالی کشور رد شد.

بنا بر ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی باید ١٠ سال از دوران محکومیت خانم محمدی قابل اجرا است.

«نرگس محمدی»، مشمول آزادی مشروط است، اما تا این لحظه از آزادی او ممانعت کرده‌اند.

متن نامه عذرا بازرگان، مادر نرگس محمدی را در ادامه بخوانید:

” جناب آقای رییسی، ریاست قوه قضاییه

سخنگوی قوه قضاییه تحت نظارت شما در مورخه ۱۴ اسفند اعلام کردندکه وضعیت زندانیان امنیتی از بقیه زندانیان بهتر است. من مادر نرگس محمدی هستم. دختر من سوم دی ماه، پس از ضرب و شتم توسط رییس زندان اوین به زندان زنجان فرستاده شد و اکنون در میان زندانیان جرایم عادی نگهداری می‌شود. این زندان از لحاظ بهداشتی در نازلترین حد است؛ ظرف‌ها در یک گودال سیمانی کثیف و کهنه در داخل حمام شسته شده و با خرید مواد ضدعفونی حتی با خرج دخترم موافقت نمی‌شود. نرگس زیر فشار بازجویی‌های طولانی و حبس در سلول‌های انفرادی دچار بیماری‌های گوارش، اعصاب، و مری شده و طی دوران تحمل حبس سه بار تحت عمل جراحی سنگین قرار گرفته است. او همچنین دارای بیماری آمبولی ریه بوده و تمام مدارک و مستندات آن در بیمارستان «مادران» و «ایرانمهر» تهران موجود است.

دخترم به علت مشکلات مذکور نمی‌تواند غذای پر کافور و چرب زندان را بخورد و در دو ماه و نیم اخیر یک وعده غذای کامل هم نخورده است.

علاوه بر این، مهم‌تر از همه امنیت روان اوست. در این زندان که حتی ورود سرمه چشم ممنوع است، مواد مخدر “شیشه” به راحتی پیدا می‌شود. وقتی افراد شیشه مصرف می‌کنند هر لحظه ممکن است اتفاقی ناگوار رخ دهد. نرگس توسط یک زندانی که از بابت اتهامات دو قتل، سرقت و مواد مخدر در این زندان به سر می‌برد، تهدید جنسی و جانی شده است و مسئولان زندان هم در جریان هستند. دخترم از آن زندانی شکایتی ندارد زیرا سیستم قضایی حاکم است که ناعادلانه و غیرقانونی او را میان زندانیان پرخطر تبعید کرده است.

نرگس دو ماه است که با هزینه شخصی خود کتاب‌هایی خریداری کرده اما کادر زندان کتابها را به او تحویل نداده است. اکنون دختر من از حق و حقوق یک زندانی امنیتی و سیاسی برخوردار نیست. من و پدر ۹۰ ساله‌اش از سلامتی جسم و روان دخترمان نگرانیم و اعلام خطر می‌کنیم و مسئولیت هر اتفاقی را متوجه دستگاه قضایی میدانیم.

عذرا بازرگان، مادر نرگس محمدی”.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید