هفت فعال مدنی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ۴۲ سال زندان محکوم شدند

۷faalemadani-campain.info

سعید اقبالی، بهنام موسیوند، شقایق محکی، مژگان لعلی، سعید سیفی جهان، شیما بابایی و داریوش زند، هفت فعال مدنی در دادگاه تجدید نظر استان تهران در مجموع به ۴۲ سال زندان محکوم شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سعید اقبالی، بهنام موسیوند، شقایق محکی، مژگان لعلی، سعید سیفی جهان، شیما بابایی و داریوش زند، هفت فعال مدنی از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر، در مجموع به ۴۲ سال زندان محکوم شدند.

بر اساس رای صادره هر یک از این هفت فعال مدنی با اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” به پنج  سال حبس تعزیری و با اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به یک سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

با توجه به رای دادگاه تجدیدنظر و با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی پنج سال حبس تعزیری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” برای هر یک از این فعالان مدنی قابل اجرا خواهد بود.

پیش‌تر شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب با ریاست قاضی محمد مقیسه، این هفت فعال مدنی را به همراه دو تن دیگر، بابت اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه حکومت» در مجموع به ۵۴ سال حبس تعزیری محکوم کرده‌بود.

در تاریخ ۱۲ بهمن‌ماه ۱۳۹۶، نیرو های امنیتی تعدادی از فعالین مدنی را طی یک عملیات سراسری  در نقاط مختلف ایران بازداشت کردند.، این فعالان مدنی پس از بازداشت به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات مستقر در زندان اوین منتقل و بدون دسترسی به وکیل مراحل بازجویی و بازپرسی را طی کرده اند. برخی از این بازداشت شدگان با تامین وثیقه به صورت موقت از زندان آزاد شده‌اند. گزارش شده بود دادسرای اوین به برخی از این افراد اتهاماتی مانند تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی را تفهیم کرده است.

از فعالان مدنی بازداشت شده در ۱۲ بهمن ۱۳۹۶،  سعید سیفی جهان در تاریخ ۸ اسفندماه، شیما بابایی در ۱۲ اسفندماه، همسر وی داریوش زند نیز در ۱۳ اسفندماه و محمود معصومی در تاریخ ۱۴ اسفندماه سال  نادر افشاری در تاریخ ۲۷ اسفندماه  و بهنام موسیوند در ۲۸ اسفند ماه  سال گذشته با  تامین وثیقه از زندان اوین آزاد شده بودند.

داریوش زند پیش تر نیز در تظاهرات سراسری دی‌ماه در شهر تهران بازداشت و پس از ۹ روز با قرار کفالت موقتا تا روز دادگاه از زندان اوین آزاد شده بود.

شیما بابایی نیز پیشتر بارها از سوی وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه پاسداران احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بود. این فعال مدنی در ۵ خرداد ۹۵ بازداشت و پس از یک هفته با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد. در بهمن‌ماه سال ۹۵ برای ارائه آخرین دفاعیات به شعبه سوم دادسرای اوین احضار و شش اتهام «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی»، «نشر اکاذیب در فضای مجازی»، «توهین به رهبری»، «توهین به سران»، «ارتباط با بیگانه و رسانه‌های خارج از کشور» به وی تفهیم شد. او در تیرماه ۹۶ پس از مراجعه به دادسرای اوین متوجه می‌شود که حکم زندان تعلیقی برایش صادر شده است اما به دلیل اینکه حکم صادر شده در اختیار او قرار نگرفت متوجه نشد به چه مدت زندان محکوم شده است.

«بهنام موسیوند» فعال سیاسی و مدنی پیش تر درصبح روز دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ جهت سپری کردن ۱۲ ماه محکومیتش ، خود را به زندان اوین معرفی کرده بود.

این فعال مدنی روز  چهارشنبه دهم خردادماه ۱۳۹۶،  با پایان محکومیت از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید