رئیس جمهور فرانسه خواستار آزادی فریبا عادل‌خواه از زندان شد

 

روز شنبه دوم فروردین ۱۳۹۹  خبرگزاری فرانسه گزارش داد جمهوری اسلامی ایران پس از نه ماه و نیم زندان رولاند گابریل مارشال محقق فرانسوی را از زندان آزاد کرد.

همچنین منابع ایرانی اعلام کرده‌اند روز جمعه اول فروردین بین تهران و پاریس مبادله زندانی انجام گرفته و این تبادل براساس توافق پاریس و تهران بوده است.

طبق این توافق‌نامه فرانسه جلال روح‌الله نژاد را در مقابل آزادی رولاند مارشال، زندانی فرانسوی در ایران آزاد کرده است.

جلال روح‌الله نژاد به اتهام دور زدن تحریم‌های آمریکا از بیش از یک سال پیش در زندان بسر می‌برد و ایالات متحده خواستار تحویل او به دستگاه قضایی آمریکا شده بود. دادگاه‌های فرانسه و دیوان عالی این کشور نیز درخواست آمریکا برای استرداد روح‌الله نژاد را تایید کرده بودند ولی دولت فرانسه با تغییر تصمیم خود او را آزاد کرد.

رولاند گابریل مارشال ۶۴ ساله در اختیار سفارت فرانسه در تهران قرار گرفته و روز شنبه دوم فروردین به کشورش برمی گردد. او به آتهام “اقدام علیه امنیت ملی” در دادگاه عمومی و انقلاب تهران به ۵ سال زندان محکوم شده بود.

مارشال به همراه فریبا عادلخواه به اتهام “تبلیغ علیه نظام” و “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” در ایران زندانی‌ بود.

هنوز از سرنوشت فریبا عادلخواه، محقق مردم‌شناسی دو تابعیتی ایرانی -فرانسوی خبری منتشر نشده است. رولاند گابریل مارشال برای ملاقات با فریبا عادلخواه به ایران آمده بود که بازداشت شد.

در آستانه سال نو جاوید رحمان، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل خواستار آزادی زندانیان موسوم به “دوتابعیتی” در ایران از جمله فریبا عادلخواه، پژوهشگر ایرانی‌فرانسوی شده بود.

فریبا عادلخواه اخیرا به دلیل وخامت جسمانی در نتیجه اعتصاب غذا در بیمارستان زندان اوین بستری شده بود. وکیل عادلخواه گفته است که وضعیت موکلش نگران‌کننده است. ترس از ابتلا به ویروس کرونا هم به این نگرانی‌ها افزوده است.

جمهوری اسلامی ایران روز جمعه زندانیان متعددی را به مناسبت سال نو و احتمال خطر آنها به ویروس کرونا از زندان آزاد کرد اما بسیاری از زندانیان سیاسی و عقیدتی، از جمله فریبا عادلخواه جزو این آزاد شدگان نیستند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید