چهار زندانی سیاسی کُرد از زندان مریوان آزاد شدند

تصاویر از راست به چپ: عادل پیروزی، سلمان افراد، گوران قربانی و آرمان غفوری

چهار زندانی سیاسی کُرد محبوس در زندان مریوان به‌نام‌های «آرمان غفوری»، «سلمان افرا»، «گوران قربانی» و «عادل پیروزی» در پی اعلام عفو جدید قوه قضاییه به مناسبت عید نوروز، آزاد شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از شبکه حقوق بشر کردستان، عصر روز چهارشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۹ این چهار زندانی سیاسی به دنبال قطعی شدن احکام حبس‌شان در دادگاه تجدید نظر در چند ماه گذشته جهت سپری کردن دوران محکومیت خود که کمتر از یک سال بوده به زندان مریوان منتقل شده بودند.

طبق گزارشات کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی آرمان غفوری، فعال محیط زیست و دانشجوی جغرافیای دانشگاه پیام نور مریوان، هشتم مردادماه ۹۷ از سوی نیروهای ادارە‌ اطلاعات شهرستان مریوان بازداشت و پس از اتمام مراحل بازجویی طی سه ماه بازداشت در تاریخ ۹ آبان‌ماه به زندان منتقل شد و در تاریخ ۱۹ آذرماه ۱۳۹۷ با تامین وثیقه به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان مریوان آزاد شده بود.

آرمان غفوری پیش‌تر در تاریخ ٢۱ اسفند ۹۶ به همراه ۱۰ فعال مدنی دیگر به دلیل شرکت در تجمعاتی در محکومیت “حمله‌ی ارتش ترکیه به شهر عفرین” بازداشت و نهایتا با کفالت ۵ میلیون تومانی آزاد شدە‌بود.

سلمان افرا ۲۲ ساله  بابت اتهام “همکاری با احزاب کرد اپوزسیون حکومت ایران” از سوی دادگاه انقلاب به ۵ سال زندان محکوم‌شده بود که پس از اعتراض آقای افرا به این حکم و بررسی دوباره در دادگاه تجدیدنظر  این حکم به یک سال حبس کاهش پیدا کرد.

آقای افرا در تاریخ ۲۷ آبان ماه سال گذشته از طریق تماس تلفنی به ستاد خبری اداره اطلاعات مریوان احضار و پس از حضور در این نهاد امنیتی به اتهام “همکاری با احزاب کرد اپوزسیون حکومت ایران” بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج  جهت بازجویی و تکمیل پرونده منتقل بود.

گوران قربانی روز جمعه ۱۷ بهمن‌ماه ۱۳۹۸، گوران قربانی، فعال محیط‌زیست و از اعضای انجمن سبز چیا جهت تحمل ۵ ماه حبس تعزیری روانه زندان مریوان شد.

روز یکشنبه ۲۳ تیرماه ۱۳۹۸، گوران قربانی شهروند کُرد به همراه چهار فعال مدنی و محیط زیستی دیگر توسط مأموران اداره اطلاعات در مریوان بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات در سنندج  جهت بازجویی منتقل‌شده بود.

این فعال محیط‌زیست روز چهارشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۸، با تأمین قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت آزاد شد.این شهروند کرد در آبان‌ماه ۱۳۹۸ از سوی دادگاه انقلاب مریوان به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شد که پس از اعتراض آقای قربانی به حکم صادره، پرونده به دادگاه تجدید نظر سنندج ارجاع شد.

عادل پیروزی شهروند اهل روستای «سردوش» مریوان چند ماه پیش جهت تحمل محکومیت ۶ ماه خود به زندان منتقل شده بود. وی در آبان‌ماه سال ٩٧ ب توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از دو ماه بازجویی با سپردن وثیقه آزاد شد. این شهروند کُرد سال گذشته به اتهام همکاری با یکی احزاب اپوزیسیون کُرد به تحمل ۶ ماه حبس محکوم شده بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل