گزارشی از شورش در زندان تبریز بعد از شیوع ویروس کرونا

shoresh-zendan-campain.info

عصر دیروز اعتراض زندانیان به عدم اعطای مرخصی و نگرانی از خطر ابتلا به ویروس کرونا، منجر به شورش و درگیری در زندان مرکزی تبریز شده است.

بنا به گفته منابع آگاه، عصر روز پنجشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۹، در پی  شورش زندانیان، ماموران گارد زندان اقدام به تیراندازی مستقیم کردند و دستکم هفت زندانی زخمی و یک نفر نیز کشته شده است.

طی اطلاعاتی که از داخل زندان گزارش شده، چندین نفر از زندانیان بند ۹، با خلع سلاح کردن دو سرباز، اقدام به تیراندازی نموده و سایر زندانیان را گروگان گرفته‌اند و اجازه ورود و خروج به هیچ شخصی را نیز نمی‌دهند.

شیوع ویروس کرونا و عدم وجود امکانات مناسب بهداشتی و و پیشگیری از این بیماری، گزارش ابتلا و فوت چندین زندانی بر اثر این بیماری در زندان‌های کشور، رفتار سلیقه ای مسئولان، سنگ اندازی و مانع تراشی جهت اعطای مرخصی و آزادی، موجی از نگرانی را در بین زندانیان به همراه داشته است.

زندانیان بندهای هفت و نه، در اعتراض به ضعف در اجرای بخش‌نامه عفو و مرخصی به دلیلِ شیوع ویروس کرونا، ورود زندانیان جدید به زندان و عدم رعایت قرنطینه، دست به شورش زدند و مأموران گارد نیز اقدام به تیراندازی مستقیم در داخل زندان کردند.

زندانیان ابتدا در روزهای گذشته دست به اعتصاب زدند و با توجه به عدم موافقت با درخواست مرخصی، زندانیان بند سه‌گانه با جمع کردن پتو و تشک‌ها در انتهای سالن و حیاط زندان ، آنها را آتش زده‌اند و به نظر می‌رسد دود غلیظ مشاهده شده در ویدئوهای منتشر شده ناشی از این آتش‌سوزی است.

در فضای مجازی ویدیوی کوتاهی از پشت بام زندان مرکزی تبریز منتشر شده است، که صدای شلیک گلوله و دود غلیظی ناشی از آتش سوزی در آن مشاهده می شود.

طی اطلاعات غیر رسمی که تا کنون توسط مسئولین مربوطه تایید و یا تکذیب نشده، در این درگیری ها یک نفر کشته و تعدادی از زندانیان موفق به فرار از زندان شده‌اند. در بندهای مختلف زندان از جمله بند هفت، درگیری هایی بین مقامات امنیتی زندان و زندانیان گزارش شده است.

طبق این گزارش، نیروهای گارد ویژه استان آذربایجان شرقی هم اکنون در درب اصلی و محوطه داخلی زندان مستقر شده اند و بیرون زندان تحت مراقبت‌های شدید امنیتی است.

طی روزهای اخیر شیوع ویروس کرونا و انتشار اخبار بیماری چند تن از زندانیان زندان تبریز، موجب تشدید نگرانی‌های محبوسین و خانواده‌های آنان شده‌است. همچنین درخواست‌های مکرر زندانیان مبنی بر دریافت مرخصی تا اتمام خطر بیماری کرونا با مخالفت مسئولین زندان و مقامات قضایی روبرو شده است و این مسئله اصلی ترین دلیل بروز شورش در زندان از طرف زندانیان اعلام شده است.

روابط عمومی زندان‌های استان آذربایجان شرقی بعد از این واقعه گفت:« چند نفر از زندانیان خواسته هایی را مطرح کرده بودند که برای لحظاتی باعث تحریک عده‌ای شده بود.»

به گزارش روابط عمومی سازمان زندانها هم اکنون اوضاع زندان آرام و زندانیان در سلامت به سر می‌برند.

فرماندار تبریز نیز در همین رابطه گفته است:« وقوع آتش‌سوزی جزئی و نگرانی ناشی از آن میان زندانیان و انتظامات زندان تبریز موجب التهاب در این مکان شد که اخبار منتشرشده مبنی بر وقوع تیراندازی در زندان تبریز کذب است.»

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید