آزادی چند تن از دروایش گنابادی و تبعید یک درویش به شهرستان خاش

azadi-daravish-campain.info

سعید سلطان‌پور، احسان ملک‌محمدی و کیانوش بیرانوند و سعید خموشی از زندان آزاد شدند و حیدر تیموری پس از آزادی به شهرستان خاش تبعید شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، یکشنبه دهم فروردین ۱۳۹۹، سعید سلطان‌پور و احسان ملک‌محمدی از زندان قزل‌حصار کرج، سعید خموشی از زندان وکیل آباد مشهد و روز شنبه نهم فروردین، کیانوش بیرانوند از زندان تهران بزرک آزاد شدند و حیدر تیموری پس از آزادی از زندان ایلام با دستبند و پابند به شهرستان خاش تبعید شده است.

۲۱ اسفند سال ۱۳۹۷بر اساس حکم دادگاه تجدیدنظر، ۲۳ تن از دراویش گنابادی در مجموع به ۱۹۰ سال حبس تعزیری، ۴۶ سال تبعید، ۱۷۷۶ ضربه شلاق، ۴۶ سال ممنوعیت خروج از کشور و ۴۶ سال محرومیت اجتماعی و حضور در رسانه‌ها و احزاب محکوم شدند.

۳۹ نفر از درویشان گنابادی بازداشت‌شده در حادثه‌ گلستان هفتم نیز با حکم شعب ۱۵ و ۲۶ دادگاه انقلاب جمعاً به ۲۰۸ سال حبس تعزیری، ۱۵۵۴ ضربه شلاق، ۸ سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی و ۱۰ سال تبعید محکوم شده‌بودند.

احکام صادر شده برای این درویشان گنابادی به این شرح است:

سعید خموشی: ۷ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق

احسان ملک‌محمدی: ۷ سال حبس تعزیری، ۲ سال تبعید به زابل و ۷۴ ضربه شلاق

سعید سلطانپور: ۶ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق، ۲ سال تبعید، ۲ سال محرومیت اجتماعی و رسانه‌ای، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور

کیانوش بیرانوند، توسط دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۷ سال حبس تعزیری، ۲ سال تبعید به زهک سیستان و بلوچستان و ۲ سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی محکوم شده بود.

حیدر تیموری، توسط دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۷ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و ۲ سال تبعید به شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان محکوم شده بود.

به استناد  ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس برای این دراویش گنابادی قابل اجرا بود.

تجمع اعتراضی موسوم به گلستان هفتم روز دوشنبه ۳۰ بهمن در اعتراض به بازداشت نعمت‌الله ریاحی، از دراویش گنابادی ساکن شهرکرد که روز ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ از سوی مأموران امنیتی  در تهران بازداشت شده بود صورت گرفته‌بود.

این درویش گنابادی ساکن شهرکرد، برای حمایت از قطب دراویش در جریانات اخیر گلستان هفتم به تهران آمده‌بود.

پس از وقایع گلستان هفتم و حمله نیروهای امنیتی به آن‌ها، شماری زیادی از درویش‌های گنابادی بازداشت شدند و با احکام زندان، شلاق یا تبعید مواجه شدند.برخی منابع شمار بازداشت‌شده‌ها را ۴۰۰ تن اعلام کرده، در حالی که بسیاری از آن‌ها در زمان بازداشت به شدت مورد ضرب و جرح قرار گرفته‌بودند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید