سخنگوی حقوق بشر سازمان ملل با ابراز نگرانی از مرگ دانیال زین العابدینی خواهان پاسخگویی مقام‌های حکومت ایران شد

روپرت کلویل، سخنگوی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای، با ابراز نگرانی از مرگ یک نوجوان ایرانی به نام دانیال زین‌العابدینی در زندان، خواهان پاسخگویی مقام‌های حکومت ایران درباره این ماجرا و رسیدگی به وضعیت سایر زندانیان شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سخنگوی حقوق بشر سازمان ملل در این بیانیه با اشاره به وظیفه مقام‌ها برای حفاظت از جان زندانیان، از حکومت ایران آنها خواسته در اسرع وقت «بررسی‌های مستقل و بی‌طرفانه» درباره علت مرگ دانیال زین‌العابدینی انجام دهند.

در گزارشی که کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به شورش در زندانهای ایران در شرایط گسترش بحران کرونا پرداخته و به شورش در زندان مهاباد  در روز یکشنبە ١٠ فروردین ماه ۱۳۹۹ اشاره شده بود.

روپرت کلویل در این بیانیه اشاره کرده که  دانیال زین‌العابدینی پس از شورش زندانیان مهاباد در روز ۱۰ فروردین ابتدا به سلول انفرادی منتقل و سپس به زندان میاندوآب منتقل شده بود.

بنا بر اطلاعیه سخنگوی حقوق‌بشر سازمان ملل، زین‌العابدینی پس از انتقال به میاندوآب مورد ضرب و جرح قرار گرفته و خانواده او روز ۱۴ فروردین مرگ او را تایید کرده‌اند. در این اطلاعیه همچنین از سرنوشت شش زندانی دیگر که بعد از شورش دهم فروردین به زندان میاندوآب منتقل شده و مورد «‌ضرب و جرح» قرار گرفته بودند، ابراز نگرانی شده است.

زین‌العابدینی به اتهام ارتکاب به قتل در سن ۱۷ سالگی با حکم اعدام روبرو بود ولی اتهام خود را رد کرده بود.

سخنگوی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه خود تاکید کرده استفاده از مجازات اعدام برای کسانی که در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند، تحت قوانین بین‌المللی حقوق بشر اکیدا ممنوع است و چنین احکامی باید بی‌درنگ لغو شوند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید