ارس امیری از زندان اوین به مرخصی اعزام شد

ارس امیری، دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه کینگستون بریتانیا و کارمند سابق بریتیش کانسیل (شورای فرهنگی بریتانیا)  از زندان اوین به مرخصی اعزام شد.  خانم امیری از سوی دستگاه قضایی در تهران به ۱۰ سال زندان و ۲ سال ممنوع‌الکاری و ممنوع‌الخروجی محکوم شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امروز پنجشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۹، ارس امیری، دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه کینگستون بریتانیا و کارمند سابق بریتیش کانسیل از زندان اوین به مرخصی اعزام شد.

رس امیری دانشجوی فلسفه و هنر در دانشگاه دانشگاه کینگستون بریتانیا بود که به واسطه رشته تحصیلی خود توانست با شورای فرهنگی بریتانیا هم‌زمان با تحصیلش همکاری داشته‌باشد و “کلیه فعالیت‌های او در ایران با مجوز و هماهنگی وزارت ارشاد بوده‌است”.

از مراحل دادرسی و روند رسیدگی به پرونده ارس امیری، اطلاع درستی در دست نیست، اما غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ در حاشیه یک جلسه، گفته‌بود: «یک دانشجوی دختر (بدون اشاره به نام او) که برای انگلیس جاسوسی می‌کرده، با اتهام “اقدام علیه امنیت داخلی کشور” به ۱۰ سال حبس محکوم شده‌است».

پس از صدور حکم ۱۰ سال در دادگاه بدوی خانم امیری واکنش‌های بسیاری از سوی برخی مقامات و رسانه‌های حقوق بشری شکل گرفت.

واکنش‌ها نسبت به صدور حکم ۱۰ سال زندان برای ارس امیری دانشجوی ایرانی ساکن لندن

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ با اشاره به این‌که از شنیدن این خبر شوکه شده‌، خطاب به نمایندگان پارلمان این کشور گفته‌بود: «فرد محکوم شده برای یک موسسه قانونی کار می‌کرد که هدفش بهبود روابط میان دو کشور بود».

جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا نیز روز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت در واکنش به صدور حکم ده سال زندان، این اقدام را “بسیار نگران کننده” توصیف کرد.

همچنین یک عضو ارشد شورای فرهنگی بریتانیا گفته‌بود: «با تاسف باید اعلام کنم این‌طور که به نظر می‌رسد همکارمان ارس امیری همان شهروند ایرانی است که جمهوری اسلامی او را زندانی و برعلیه او حکم صادر کرده است.»

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید