اطلاعیه عفو بین‌الملل در رابطه با کشتار زندانیان به دست نیروهای امنیتی در جریان اعتراض به شیوع ویروس کرونا

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سازمان عفو بین الملل طی اطلاعیه ای مطبوعاتی در رابطه با کشتار زندانیان در زندانهای ایران به دست نیروهای امنیتی در جریان اعتراض به شیوع ویروس کرونا اظهار نگرانی کرد.

متن اطلاعیه مطبوعاتی سازمان عفو بین الملل به این شرح است:

“بنا به اطلاعاتی که عفو بین‌الملل دریافت کرده، بیم آن می‌رود که حدود ۳۶ زندانی بر اثر اقدامات مهلک نیروهای امنیتی برای سرکوب اعتراضات زندانیان کشته شده باشند؛ این اعتراضات به منظور ابراز نگرانی در مورد شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها بر پا شده بود.

در روزهای اخیر، هزاران زندانی دست کم در هشت زندان در نقاط مختلف کشور به برپایی اعتراضاتی برای ابراز نگرانی از آلودگی زندان‌ها به ویروس کرونا اقدام کرده‌اند؛ این اعتراضات با واکنش مرگبار مأموران زندان و نیروهای امنیتی مواجه شده است.

بنا به گزارش‌هایی که از چندین منبع موثق رسیده، به‌کارگیری مهمات مرگبار و گاز اشک‌آور برای سرکوب اعتراضات در چندین زندان به جان باختن ۳۵ زندانی منجر شده است. دست کم در یک زندان، نیروهای امنیتی به ضرب‌وشتم شرکت‌کنندگان در اعتراضات پرداخته‌اند و احتمال می‌رود که یکی از زندانیان بر اثر این اقدامات جان باخته باشد.

دایانا الطحاوی، معاون مدیریت منطقه‌ی خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل، می‌گوید: «مشمئزکننده است که مقام‌ها و مسئولان ایران، به جای پاسخ دادن به مطالبات مشروع زندانیان در مورد محافظت شدن در برابر ویروس کرونا، بار دیگر برای خاموش کردن صدای اعتراض افراد به کشتار آنان اقدام کرده‌اند.»

به گفته او «ضرورت دارد که بلافاصله تحقیقات مستقلی در مورد شکنجه و جان باختن افراد زندانی انجام شود، تا مسئولان و مسببان مورد محاکمه قرار گیرند. به نیروهای امنیتی باید اعلام شود که استفاده از قوه قهریه مرگبار و غیرقانونی را بلافاصله متوقف کنند و از مجازات کردن زندانیانی که خواهان برخورداری از حق سلامت خود شده‌اند خودداری کنند.»

عفو بین‌الملل به علاوه از مقام‌ها و مسئولان ایران خواسته است تا همه کسانی را که صرفاً به دلیل بهره‌برداری مسالمت‌آمیز از حقوق‌شان به زندان افتاده‌اند بی‌درنگ و بدون قیدوشرط آزاد کنند. با وجود آزاد کردن تعدادی از زندانیان در مراحل اولیه، مقام‌ها و مسئولان ایرانی از آزاد کردن اکثریت وسیع زندانیان عقیدتی خودداری کرده‌اند و صدها نفر از آنان همچنان در زندان مانده‌اند. مقام‌ها و مسئولان ایران به علاوه باید آزاد کردن زندانیان منتظر محاکمه و زندانیان آسیب‌پذیرتر در برابر ویروس کرونا را مد نظر قرار دهند.”

همچنین کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، طی گزارش مفصلی در این رابطه به “شورش در زندانهای ایران، از پارسیلون خرم آباد تا زندان مرکزی یزد” پرداخته است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل