برگزاری دادگاه غیرعلنی برای ۸ تن از بازداشت‌شدگان نصیر آباد

دادگاهی ۸ تن از بازداشت‌شدگان روستای «نصیرآباد سرباز» در جنوب «سیستان و بلوچستان» روز پنج‌شنبه ۱۱ تیرماه، در «دادگاه انقلاب زاهدان» برگزار شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، «عبدالستار بهرام‌زهی»، «عامر گهرام‌زهی»، «ابوبکر ملازهی»، «ابوبکر بهرام‌زهی»، «امید بهرام‌زهی»، «مصیب وطن‌خواه»، «ادریس بلیده‌ای» و «امین بهرام‌زهی» ۸ شهروند بلوچی بودند که روز پنج‌شنبه ۱۱ تیرماه ۱۳۹۴، از سوی «دادگاه انقلاب زاهدان» محاکمه شدند.

گفته شده “محاکمه این زندانیان غیرعلنی بوده است و آنها از حق داشتن وکیل محروم بوده‌اند.”

«کمپین فعالین بلوچ» از قول یکی از بستگان نزدیک به این زندانیان درباره دلیل اختیار نکردن وکیل برای این شهروندان نوشته: “مگر نباید وکیل را بعد از دادگاهی شدن بگیریم؟ چرا که مسوولان به ما گفته‌اند بعد از برگزاری دادگاه می‌توانید وکیل بگیرید.”

محاکمه این ۸ شهروند بلوچ در حالی صورت گرفته که هفته گذشته نیز سه تن دیگر از این بازداشت‌شدگان در دادگاه انقلاب زاهدان محاکمه شده‌اند. هنوز از حکم احتمالی این دادگاه اطلاعی در دست نیست.

این بازداشت‌شدگان از جمله کسانی هستند که در ۱۴ دی‌ماه ۱۳۹۳، از سوی ماموران امنیتی سپاه و اطلاعات بازداشت شده‌اند.

آنها از جمله ۱۲ بازداشت‌شده نصیر آباد هستند که پس از گذشت ۶ ماه حبس در بازداشتگاه وزارت اطلاعات و سپاه به زندان زاهدان منتقل شده بودند.

«بشیر بلیده‌ای» تنها بازداشتی است که همچنان منتظر فرارسیدن زمان دادگاهی‌اش است.

«فعالین بلوچ» درباره علت بازداشت این شهروندان بلوچ نوشته: “این ۱۲ جوان بازداشت شده همگی متهم به تشکیل تیم و ترور نیروهای انتظامی و ماموران امنیتی و معلمان شدند، اما از علت برگزاری دادگاه‌های مجزا اطلاعی در دست نیست.”

گفته شده “این زندانیان اتهامات انتسابی در دادگاه را رد کرده و بر بی‌گناهی خود اصرار داشته و اعترافاتی که در هنگام بازجویی ضبط شده‌اند را زیر فشار شکنجه عنوان کرده‌اند.”

خانواده این بازداشت‌شدگان در نامه‌های مجزا به مسوولان استانی و نهادهای بین‌المللی با تاکید بر بی‌گناهی فرزندانشان، خواستار رسیدگی به پرونده آنها و برگزاری دادگاه علنی و عادلانه شده‌اند؛ اما تاکنون این امر محقق نگردیده است.”

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید