پیمان کوشک باغی،شهروند بهایی به طور مشروط آزاد شد

«پیمان کوشک باغی»، شهروند بهائی، با  تحمل یک سوم از مجموع ۵ سال حبس تعزیری به طور مشروط آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، به نقل از حقوق بشر ایران، «پیمان کوشک باغی» که از تاریخ ۲۷ اسفند ماه ۱۳۹۸ به مرخصی اعزام شده بود، امروز سه شنبه ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۹، در پی تأیید درخواست آزادی مشروط و با توجه به بخشنامه اخیر قوه قضائیه، به طور مشروط آزاد شده است.

«پیمان کوشک‌باغی»، پیش از ظهر روز یک‌شنبه ۹ اسفندماه ۱۳۹۴، در زمانی که به ملاقات همسرش «آزیتا رفیع‌زاده» زندانی بهایی به زندان اوین مراجعه کرده بود دستگیر شده بود.این شهروند بهایی در سالن ملاقات زندان اوین و در زمانی بازداشت شده بود که «موفق به دیدار همسرش نیز نشده بود».

این در حالی اتفاق افتاد که «آزیتا رفیع‌زاده»، شهروند بهایی و مدرس موسسه آموزشی عالی بهاییان (BIHE) نیز در آن زمان حکم پنج سال زندان خود در بند زنان زندان اوین را پشت سر می گذاشت.

پیش‌تر «پیمان کوشک‌باغی» به اتهام همکاری با دانشگاه بهاییان بازداشت و محاکمه شده بود. او در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴، و همسرش «آزیتا رفیع‌زاده» در خردادماه ۱۳۹۳، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی «مقیسه»، به اتهام «عضویت در تشکیلات غیرقانونی بهائیت با هدف اقدام علیه امنیت کشور از طریق فعالیت غیر قانونی در موسسه آموزشی (BIHE)» به ترتیب به تحمل ۵ و ۴ سال حبس تعزیزی محکوم شدند.

حکم «آزیتا رفیع‌زاده» در بهمن‌ماه ۱۳۹۳ و همچنین حکم «پیمان کوشک‌باغی» در مهرماه ۱۳۹۴، از سوی دادگاه تجدیدنظر تایید و به اجرای احکام ارسال شد.

این زوج بهایی پیش‌تر در اول خردادماه ۱۳۹۰، به دنبال هجوم نیروهای امنیتی به منازل اساتید موسسه «آموزش عالی بهاییان» بازداشت شدند. «نیروهای امنیتی مطالب مربوط به دیانت بهایی، از جمله کتاب‌ها و عکس‌های روی دیوار، دیوارنوشته‌ها و جزوه‌ها و سی‌دی‌ها، لپ‌تاپ و هارد کامپیوتر آنها را صورتجلسه کرده و با خود می‌برند.»

آنها پس از اخذ تعهد مبنی بر قطع همکاری با این «دانشگاه غیر قانونی» و همچنین قید وثیقه ۵۰ میلیون تومانی به طور موقت آزاد شدند.

«آزیتا رفیع‌زاده» ۳۵ ساله به همراه همسرش «پیمان کوشک‌باغی»، فرزند پسری به نام «بشیر» دارند، مادر این فرزند پیش‌تر از «خدابخشی» معاون دادستان درخواست کرده بود که حکم او و همسرش همزمان اجرا نشود تا یکی از آنها بتواند از فرزندشان مراقبت کند. در مقابل «خدابخشی» گفته: «هیچ ماده قانونی وجود ندارد مگر اینکه رأفت اسلامی شامل حالتان بشود.»

«آزیتا رفیع‌زاده» از سال ۱۳۸۱ با موسسه عالی آموزشی بهاییان (BIHE) همکاری و در رشته مهندسی کامپیوتر تدریس کرده است. او دوره کارشناسی مهندسی کامپیوتر را در موسسه آموزش عالی بهاییان (BIHE) گذرانده و مدرک کارشناسی ارشد خود را نیز در همین رشته از دانشگاهی در هند دریافت کرده است.

 

 

 

 

 

 

۱ دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل