درخواست کارشناسان ویژه سازمان ملل برای آزادی زندانیان عقیدتی، دوتابعیتی و اتباع خارجی در ایران

گروهی از کارشناسان ویژه سازمان ملل خواستار آزادی فوری زندانیان عقیدتی و زندانیان دو تابعیتی از زندانهای ایران شدند.

به گزراش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، گروهی از کارشناسان ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر، روز جمعه ۲۹ فروردین ماه ۱۳۹۹ با انتشار بیانیه‌ای از مقامات ایرانی خواستند که با توجه به خطر جدی ابتلا به ویروس کرونا، زندانیان عقیدتی و دو تابعیتی را فوراً آزاد کنند.

کارشناسان سازمان ملل ضمن تکرار نگرانی‌هایشان درباره‌ی شرایط پرازدحام و مشکلات بهداشتی و درمانی در زندانهای ایران، از مقامات ایرانی خواسته‌اند که به تعهدات خود مطابق میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی پایبند بوده و به حقوق افراد محروم از آزادی احترام بگذارند. این حقوق شامل پاسداشت کرامت و شان انسانی زندانیان و حفاظت از حق حیات ‌آن‌ها می‌شود.

کارشناسان ویژه سازمان ملل ضمن استقبال از خبر آزادی موقت ۱۰۰ هزار زندانی توسط قوه قضاییه، ابراز نگرانی کرده‌اند که اکثر زندانیان عقیدتی، مدافعان حقوق بشر و زندانیان دوتابعیتی همچنان در زندان به سر می‌برند و هشدار داده‌اند که برخی از این زندانیان به دلیل سن یا سابقه بیماری بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند.

در این بیانیه آمده است که ایران به شدت از شیوع بیماری کووید ۱۹ آسیب دیده است و مقامات وزارت بهداشت گزارش کرده‌اند که هر ۱۰ دقیقه یک نفر به خاطر این بیماری جان خود را از دست می‌دهد.

در ادامه‌ی بیانیه، کارشناسان سازمان ملل از مقامات ایران خواسته‌اند که به بازداشت افرادی که به طور خودسرانه (یعنی بر خلاف قوانین حقوق بشری و موازین دادرسی منصفانه) زندانی شده‌اند پایان دهند و یادآوری کرده‌اند که کارگروه بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل در رای‌های جداگانه حبس نرگس محمدی، آرش صادقی و احمدرضا جلالی را خودسرانه ارزیابی کرده است.

کارشناسان سازمان ملل در ادامه بیانیه از نسرین ستوده، نرگس محمدی و آرش صادقی، سه مدافع حقوق بشر زندانی و از چند زندانی دوتابعیتی از جمله احمدرضا جلالی (ایرانی-سوئدی) ، مراد طاهباز (ایرانی-انگلیسی-آمریکایی)، کامران قادری(ایرانی-اتریشی) و مسعود مصاحب (ایرانی-اتریشی) نام آورده‌اند. هر هفت نفر درخواست مرخصی کرده‌اند اما مقامات یا به آن‌ها پاسخی نداده‌اند و یا درخواست آن‌ها را رد کرده‌اند.

این کارشناسان همچنین هشدار داده‌اند که آقای طاهباز و آقای مصاحب بیش از ۶۰ سال سن دارند و به دلیل کهولت سن، سلامت و جان‌شان در معرض خطر جدی قرار دارد. این دو نفر و همینطور نرگس محمدی، آرش صادقی، کامران قادری و احمدرضا جلالی دچار مشکلات و بیماری‌های جسمی هستند و در صورت ابتلا به ویروس کرونا، سلامتی‌شان با تهدیدات جدی مواجه خواهد شد.

اسامی کارشناسانی که بیانیه را امضا کرده‌اند عبارت است از: جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران؛ دنیوس پوراس گزارشگر ویژه در خصوص حق سلامت جسمی و روانی؛ مایکل فورست گزارشگر ویژه در خصوص وضعیت مدافعان حقوق بشر؛ اگنس کالامارد گزارشگر ویژه در خصوص اعدام‌های خودسرانه، شتابزده و فراقضایی؛ دیوید آر. بوید گزارشگر ویژه در خصوص حقوق بشر و محیط زیست؛ خوزه آنتونیو گوئه ورا برمودز (رئیس)، لی تومی(نایب رئیس ارتباطات)، الینا اشتاینر (معاون رئیس برای پیگیری امور)، سئونگ فیل هونگ و ستوندجی آجووی، همگی از اعضای کارگروه بازداشت‌های خودسرانه؛ دیوید کی گزارشگر ویژه در خصوص گسترش و ارتقاء حق آزادی عقیده و بیان؛ نیلس ملزر گزارشگر ویژه در خصوص شکنجه و سایر رفتار‌ها و مجازات‌های بیرحمانه، غیرانسانی یا ترذیلی؛ دیگو گارسیا سایان گزارشگر ویژه در خصوص استقلال قضات و وکلا.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید