دادخواهی پناهجویان ترکیه: “وضعیت ما روز به روز بدتر می‌شود”

“شیوع کرونا در ترکیه و نداشتن بیمه درمانی می‌تواند عامل مهمی در جلوگیری از اقدامات بهداشتی پیشگیرانه و در صورت ابتلای پناهجویان به کرونا، مانعی برای انجام مراحل درمانی باشد.”

این بخش ابتدایی یک دادخواهی به نشانه اعتراض و جمع آوری امضا خطاب به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و اداره کل مهاجرت ترکیه است که توسط جواد عباسی توللی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر نوشته‌شده‌است.

آقای توللی به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی در خصوص دادخواستی که تهیه کرده، می‌گوید: «چند موضوع مختلف برای پناهجویان قابل تامل است. یکی از آن‌ها تلاش برای معاش و رجوع به کارهای سیاه برای کسب حداقل درآمد است. از طرف دیگر کشور ترکیه وارد فاز قرنطینه شده و به همین سبب پناهجویان در تهیه مایحتاج ابتدایی زندگی درمانده‌ شده‌اند. هیچ نهادی، هیچ سازمانی به پناهجویان ایرانی در این کشور کمک نکرده. فکرش را بکنید توزیع ماسک ابتدایی ترین کاری است که هر دولتی آن را انجام داده اما همین حداقلی هم برای پناهجویان اتفاق نیفتاده است.»

این روزنامه‌نگار در بخشی از صحبت‌های خود اضافه می‌کند: «پناهجویان در ترکیه اجازه کار ندارند. حق سفر و خروج از شهر ندارند. حالا در این شرایط بیماری و شیوع ویروس کرونا پناهجویان باید اگر نیاز شد تست کرونا آن‌هم با هزینه شخصی بدهد، چرا که بیمه درمانی پناهجویان قطع شده و مجموع این مسائل وضعیت را برای پناهجویان اسف‌بارتر کرده‌است.»

جواد عباسی توللی می‌گوید: «به همین دلیل دادخواستی نوشته شده تا در آن تلاش شود که کلیه مسئولیتی که سازمان ملل متحد داشته و آنها را به اداره مهاجرت و دولت ترکیه واگذار کرده باز به خود سازمان ملل و کمیساریا بازگردانده شود و اجماع و انسجامی پیش بیاید تا با کمک همه این حرکت‌ها به آن نتیجه مطلوب برسیم و قدمی برداشته شود و در نهایت کمیساریای عالی پناهندگان این موضوع را به عنوان فشاری بر روی خود احساس کند و به کمک پناهجویان بیاید.»

او از همه فعالان حوزه پناهجویی، مدافعان حقوق بشر، پناهجویان و همه کسانی که امکانش را دارند می‌خواهد در این دادخواست شرکت کنند: «پناهجویان ساکن ترکیه و مردمان آزادی‌خواه و عدالت‌طلب، با امضای این دادخواست از کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در ترکیه می‌خواهند تا با قبول دوباره مسئولیت در قبال پناهجویان، آنها را از برزخ بلاتکلیفی نجات داده و پرونده آنها را برای بازاسکان در کشورهای دیگر، به جریان اندازد.»

بر اساس این دادخواست؛ “از اداره کل مهاجرت ترکیه خواسته شده تا به تعهداتش در قبال پناهجویان عمل کرده و هرچه سریع‌تر محدودیت‌های ایجاد شده برای پناهجویان را لغو کرده و با توجه به شیوع کرونا در این کشور، حق استفاده مجدد از بیمه‌های درمانی را به آنها بازگرداند.”

جمع آوری امضا در آدرس زیر ادامه دارد:

شیوع کرونا در ترکیه: آینده برای پناهجویان روز به روز بدتر می‌شود

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید