اعتراضات تشکل های صنفی فرهنگیان به اخراج محمد حبیبی از کار و بازگشت اسماعیل عبدی به زندان

اعتراضات تشکل های صنفی معلمان در داخل و خارج ایران به اخراج محمد حبیبی از کار و بازگشت اسماعیل عبدی به زندان رو به افزایش است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از کانال شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، چندین تشکل صنفی معلمان در داخل و خارج ایران، حکم بازخرید و اخراج محمد حبیبی از آموزش و پرورش و همچنین تمدید نشدن مرخصی و بازگشت دوباره اسماعیل عبدی، دو معلم زندانی را شدیداً محکوم کرده و خواستار آزادی آنها شدند.

انجمن صنفی معلمان کردستان(سقز و زیویه) در رابطه با حکم بازخرید و اخراج محمد حبیبی، طی بیانیه ای اظهار داشت: “انجمن صنفی معلّمان کردستان(سقز و زیویه) احکام صادره برای #محمد_حبیبی را نقض حقوق معلّمین می‌داند و بر مبنای اساسنامه‌ی تشکل‌های صنفی، وظیفه‌ی خود می‌داند که از آزادی فعالیت‌های صنفی معلّمان دفاع نموده و هرگونه احکام ناعادلانه در جهت محدود کردن فعالیت‌های صنفی معلّمان را شدیداً محکوم و خواهان آزادی بی قید و شرط تمامی فعالین صنفی دربند و الغای حکم بازخرید و اخراج #محمد_حبیبی می‌باشد.”

در همین راستا، انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی در محکومیت حکم بازخرید و اخراج محمد حبیبی از آموزش و پرورش نوشتند:” محمد حبیبی،‌ معلم زندانی که از فعالان صنفی فرهنگیان و عضو هیئت مدیره کانون معلمان استان تهران است، با دستور هیات رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش از کار خود اخراج شد.این فعال صنفی فرهنگیان که دوران محکومیت خود را در زندان تهران بزرگ سپری می‌کند، روز سه‌شنبه ۲ اردیبهشت با دستور هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش از شغل معلمی اخراج و حکم بازخرید وی به همسرش ابلاغ شده است.«این حکم ناعادلانه» در حالی صادر و در هیات تجدیدنظر تایید شده است که در تمام طول دو سال بازداشت محمد حبیبی در زندان، «از وزیر تا معاونانش مدعی بودند که به دنبال صدور مرخصی بدون حقوق [برای این معلم زندانی] هستند.» اما بر اساس حکم صادر شده دلیل صدور حکم فوق ادعای آموزش و پرورش مبنی بر غیبت وی در طول دو سال گذشته بوده است.”

همچنین، آموزش بین‌الملل و اتحادیه معلمان انگلستان طی اطلاعیه ای، که در روز چهارشنبه ۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹،  در سایت آموزش بین الملل درج شد، در رابطه با بازداشت مجدد «اسماعیل عبدی» اشاره کردند:
“اتحادیه معلمان انگلستان NASUWT و آموزش بین الملل (EI) بازداشت مجدد اسماعیل عبدی، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان ایران ( تهران) را محکوم می کند. #آقای#عبدی در ۱۷ مارس ۲۰۲۰ با حکم مرخصی از زندان آزاد شد، اما در ۲۱ آوریل، هنگامی که برای تمدید مرخصی به داد یاری زندان اوین مراجعه کرده بود، مجددا بازداشت شد. این اقدام با توجه به گسترش کنترل نشده ویروس کووید ۱۹ در ایران و به ویژه شرایط نامناسب بهداشت در زندان ها و مراکز بازداشت، خطرناک است.آقای عبدی در ژوئن سال ۲۰۱۵ زمانی که سامان دهی تجمع معلمان در تهران را برعهده داشت و برای اخذ ویزا به منظور شرکت در کنگره جهانی آموزش بین الملل اقدام کرده بود، بازداشت و سپس به زندان اوین منتقل گردید. او از آن زمان تا اکنون، بیشتر در این زندان محبوس بوده است.آموزش بین الملل و عفو بین الملل از هنگام دستگیری عبدی تا کنون برای آزادی ایشان کمپین کرده اند.#آموزش_بین‌الملل همچنین برای آزادی بدون قید و شرط و فوری آقای #محمد_حبیبی عضو دیگر هیئت مدیره کانون صنفی معلمان ایران ( تهران)، #کمپین_می‌کند. وی در ۳ مارس ۲۰۱۸ بازداشت و در ابتدا به ده سال و نیم زندان، (که بعدا به هفت سال و نیم تقلیل یافت) و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. محمد حبیبی به دلیل تلاش برای بهبود کیفیت آموزش و تدریس در ایران به زندان محکوم شده است. محمد حبیبی گرچه حقوق ناچیزی دریافت می کرد اما چند روز پیش، خانواده وی نامه #انفصال اواز آموزش و پرورش (اگرچه وی ازسن بازنشستگی بسیار فاصله دارد) را دریافت کردند.”

در ادامه بیانیه ای که در سایت آموزش بین الملل منتشر شده، آمده است:”#حکم_انفصال_حبیبی و
#بازداشت_مجدد_عبدی و بسیاری از فعالان حقوق بشر، نشانه موج جدیدی از سرکوب با هدف ایجاد ترس در آستانه اول ماه مه، روز کارگر است. دیوید ادواردز، دبیرکل آموزش بین الملل تأکید کرده است: “ما سرکوب حقوق معلمان متعهد و فعالین کانون های صنفی را محکوم می کنیم و به طور خستگی ناپذیر برای آزادی آنها تلاش خواهیم کرد.”

روز سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، کانال تلگرامی کانون صنفی معلمان ایران اعلام کرد؛ «محمد حبیبی» معلم زندانی، که دوران محکومیت خود را در زندان تهران بزرگ سپری می‌کند، با دستور هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش از شغل معلمی اخراج و حکم بازخرید وی به همسرش ابلاغ شده است.

همچنین، «اسماعیل عبدی» معلم زندانی، روز دوشنبه ۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، هنگام مراجعه برای تمدید مرخصی، با مخالفت دایره نظارت بر زندان اوین مواجه شده و برای تحمل ادامه حبس روانه زندان شد.

پیشتر،  پانزده تشکل صنفی فرهنگیان در نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی، رییس قوه قضاییه، خواستار آزادی و یا اعطای مرخصی به محمد حبیبی، معلم زندانی و سایر زندانیان سیاسی وعقیدتی شده بودند.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل