بنیاد عبدالرحمان برومند: تلاش حکومت برای حفاظت از زندانیان کافی نیست

zendan-ardebil-campain.info

بنیاد عبدالرحمن برومند، در رابطه با وضعیت ۱۳ زندان‌ ایران در دوران بحران کرونا  روز پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه با انتشار گزارشی به وضعیت زندان ها وشیوه کم‌کاری مسئولان زندان های ایران در زمان گسترش ویروس کرونا پرداخته است.

در این گزارش گفته شده که اقدامات قوه قضائیه برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها کافی نبوده و مشکل تراکم جمعیت بیش از حد در زندان‌های ایران هنوز حل نشده است.

بنیاد برومند در خصوص چند زندان اطلاعاتی گردآوری کرده که حاکی از آن است که این تدابیرِ پیشگیرانه برای ویروس کووید۱۹ کافی نبوده و به صورت یکدست و دقیق نیز در همه زندان‌ها به اجرا گذاشته نشده است.

میزان ابتلا به ویروس کرونا در داخل زندان‌ها مشخص نیست و مقامات ایران تمایلی به شفافیت‌سازی در این خصوص ندارند. پرداختن به مسئله وضعیت زندان‌ها، امری است که مستلزم اصلاحات ساختاری اساسی و زمان‌بر است، اما در کوتاه مدت، مبارزه با این پاندمی، مستلزم اراده سیاسی جدی و شفافیت است.

در قسمتی از این گزارش آمده است: «شیوع ویروس کووید ۱۹ در جمهوری اسلامی ایران به ترس و ناآرامی در چندین زندان منجر شده که طی آن چند زندانی نیز جان خود را از دست داده‌اند. جامعه حقوق بشری، از جمله بنیاد عبدالرحمن برومند برای حقوق بشر (بنیاد برومند) مکرراً نگرانی‌های خود را در خصوص شلوغی بیش از ظرفیت زندان‌ها، بهداشت و تغذیه نامناسب، رواج بیماری‌های گوناگون، و دیگر شرایط غیراستاندارد، اعلام کرده است. محیط بسته زندان و سیستم دفاعی تضعیف شده زندانیان، شیوع این ویروس کشنده را تسهیل می‌کند. سازمان بهداشت جهانی و دیگر متخصصان نیز بر اهمیت اقدامات پیشگیرانه جهت محدود ساختن شیوع ویروس در داخل زندان‌ها و از داخل زندان‌ها به کل جامعه، تاکید ورزیده‌اند. دستگاه قضایی ایران گام‌هایی به منظور جلوگیری از اشاعه ویروس در زندان‌ها برداشته که مغتنم است، از جمله آزاد کردن موقت هزاران زندانی. با این حال، اطلاعاتی که بنیاد برومند در خصوص چند زندان گردآوری کرده موید آن است که این تدابیرِ پیشگیرانه کافی نبوده و به صورت یکدست و دقیق نیز در همه زندان‌ها به اجرا گذاشته نشده است. میزان ابتلا به ویروس کرونا در داخل زندان‌ها مشخص نیست و مقامات ایران تمایلی به شفافیت‌سازی در این خصوص ندارند. پرداختن به مسئله وضعیت زندان‌ها، امری است که مستلزم اصلاحات ساختاری اساسی و زمان‌بر است، اما در کوتاه مدت، مبارزه با این پاندمی، مستلزم اراده سیاسی جدی و شفافیت است. ایران می‌تواند و موظف است آنچه را که جهت تضمین سلامتی زندانیان و کارکنان زندان‌ها لازم است، انجام دهد.»

فایل پی‌دی‌اف این گزارش را از اینجا بخوانید.

doc_608

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید