عفو بین‌الملل درباره خطر فلج شدن یک زندانی در زندان عادل‌آباد شیراز هشدار داد

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید حسین سپنتا، زندانی محبوس در زندان عادل‌آباد شیراز به شدت بیمار است و به دلیل ابتلا به یک اختلال مزمن و پیش‌رونده‌ی نخاعی، به مراقبت‌های پزشکی تخصصی و مستمر و رسیدگی روزانه نیاز دارد که دسترسی به آن‌ها در زندان ممکن نیست.

این سازمان حقوق بشری مستقر در لندن با انتشار بیانیه‌ای نوشت، آقای حسین سپنتا به دلیل این بیماری، که بر اثر محرومیت او از درمان مناسب از زمان حبس‌اش در تیر ماه ۱۳۹۳ رو به وخامت گذاشته، از دردهای شدید، بی‌حسی، عدم تعادل، اختلال حرکتی، دشواری در بلع و ناتوانی در کنترل ادرار و مدفوع رنج می‌برد. این زندانی اغلب شب‌ها از خواب می‌پرد و از درد فریاد می‌کشد. این وضعیت به سلامت روانی او و زندانیان همبند او نیز به شدت آسیب زده است. ناتوانی او در کنترل ادرار و مدفوع نیز موجب ناراحتی روانی شدید او شده است.

در این بیانیه به نقل از سازمان پزشکی قانونی کشور آمده است که مسئولیت ارائه‌ی مدارک و شواهد پزشکی برای ارائه به دستگاه قضایی را بر عهده دارد، در خرداد ۱۳۹۶ گواهی داده بود که حسین سپنتا تنها «در صورت فراهم بودن شرایط زیر شامل رعایت اصول و موازین ‌بهداشتی، استفاده از عصا هنگام راه رفتن، پرهیز از هرگونه فعالیت، کمک حمایتی سایرین جهت راه رفتن و انجام اموری که نیاز به ایستادن دارد، ویزیت دوره‌ای متخصص و مصرف منظم داروها، قادر به تحمل کیفر حبس خواهد بود.» با این حال، این زندانی در شرایط غیربهداشتی و در محیط پرازدحام نگه داشته شده و مسئولیت راه بردن و کمک کردن به او برای شست‌وشو و سایر مسائل شخصی روزمره بر عهده‌ی همبندی‌های او، و نه بهیاران متخصص، قرار گرفته است. همین وضعیت موجب شده است که این زندانی بارها زمین بخورد و دچار مصدومیت شود. در عین حال که امکانات پزشکی تخصصی در زندان وجود ندارد، مسئولان دادستانی درخواست‌های مکرر این زندانی برای انتقال یافتن به بیمارستانی در بیرون از زندان را رد کرده‌اند. او هر هفته ده‌ها قرص مسکن قوی مصرف می‌کند که خانواده‌اش به هزینه‌ی خودشان تهیه می‌کنند. بعضی اوقات، مسئولان این زندانی را از دسترسی به موقع به مسکن‌های تزریقی محروم میکنند؛ مسئولان گاهی هیچ دلیلی برای توقف دسترسی او به خدمات پزشکی اعلام نمی‌کنند و گاهی ادعا می‌کنند که پرستاری در بهداری زندان نیست که تزریق را انجام دهد.

بنا به گزارش‌ها، در سال ۱۳۹۸، چندین پزشک متخصص او را در زندان مورد معاینه قرار داده و هشدار داده‌اند که تحرک نخاعی این زندانی تا ۶۰ درصد کاهش یافته و ادامه‌ی حبس او ممکن است به فلج شدن کامل‌اش منجر شود.

حسین سپنتا به دلیل اتهاماتی در رابطه همکاری با «انجمن پادشاهی ایران» به ۱۰ سال حبس محکوم شده است؛ «انجمن پادشاهی ایران» تشکلی است که خواهان برقراری دوباره‌ی نظام سلطنتی در ایران بوده و فعالیت آن در کشور ممنوع اعلام شده است.

حسین سپنتا مدعی است که ضایعه‌ی نخاعی او بر اثر شکنجه‌هایی ایجاد شده که در دوره‌ی حبس خود در سال ۱۳۹۷ متحمل شده بود؛ مأموران حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران این زندانی را در آن زمان به مدت ۱۷ روز در بازداشت نگه داشته بودند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید