در پانزدهمین سال حبس: گزارشی از حمزه سواری، زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر

hamze-savari

حمزه سواری، زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر کرج است، او در سن ۱۶ سالگی به اتهامات سیاسی بازداشت و به حبس ابد محکوم شد. آقای سواری طی این سالها از حق مرخصی از زندان محروم مانده، این گزارش به شرح آخرین وضعیت حمزه سواری می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، حمزه سواری، زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر کرج پانزدهمین سال از دوران محکومیت خود را در حالی سپری می‌کند که همواره از حق مرخصی در طی این سالها محروم مانده است.

حمزه سواری در سال ۱۳۸۴ بازداشت و به اتهام های سیاسی از جمله “محاربه و اقدام علیه امنیت ملی” در شعبه یک دادگاه انقلاب اهواز به حبس ابد محکوم شد.

این زندانی سیاسی که از ۱۶ سالگی در زندان‌های مختلف زندانی بوده، پانزدهمین سال حبس خود در زندان رجایی شهر کرج درحالی سپری می‌کند که او علاوه بر بیماری کلیوی و مجاری ادرار از مشکلات استخوانی و درد شدید در ناحیه کمر رنج می‌برد.

حمزه سواری، متولد ۲۲ دی ۱۳۶۸ و اهل بهبهان است. او در دوران دبیرستان در سن ۱۶ سالگی در تاریخ ۱۱ شهریورماه  ۱۳۸۴، به همراه دو برادر دیگر خود به نام های «محمد علی و جعفر»، به اتهام تشکیل یک موسسه فرهنگی، بازداشت شد، اما در ادامه و پس از وقایع موسوم به «انفجارهای اهواز»، برای اعتراف به «مشارکت در بمب گذاری»، مورد بازجویی و شکنجه قرار گرفت.

فعالیت های فرهنگی در استان خوزستان به ویژه در اهواز، به دنبال اعتراضات گسترده مردم اهواز نسبت به تبعیض علیه عرب ها در ایران و امنیتی شدن فضای استان خوزستان شدت گرفت و حکومت ایران همواره با سرکوب گسترده به آن پاسخ داد.

محمد علی سواری و جعفر سواری محکوم به اعدام(اجرا شد)، حمزه سواری، مختار البوشوکه، جابر البوشوکه و محمد علی عموری نژاد محکوم به حبس ابد، رحمان عساکره محکوم به ٢٠ سال حبس در زندان وکیل‌آباد مشهد؛ تنها بخشی از قربانیان و بازداشت شدگان این نوع فعالیت های فرهنگی بوده‌اند.

حمزه سواری که در ۱۶ سالگی بازداشت و “قربانی پرونده سازی های حکومتی” شده، اکنون در سن ۳۱ سالگی خود بسر می‌برد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید