مادر آتنا دائمی: “نگذاشتند حتی دخترم را در آغوش بگیرم”

رنج‌نامه معصومه نعمتی، مادر آتنا دائمی زندانی محبوس در بند زنان اوین (۷)

«معصومه نعمتی» مادر «آتنا دائمی» فعال مدنی و حقوق کودکان کار و خیابان، در ادامه نامه‌های هفتگی خود در تازه‌ترین رنجنامه‌اش نوشته: “آتنا با دست‌های بسته به همراه یک پاسیار و یک سرباز که متاسفانه خانم ماموری که همراه آتنا بود، حتی جواب سلام ما را هم نداد و وقتی من خواستم آتنا را در آغوش بگیرم، با دست محکم به سینه من کوبید و من را به عقب هل داد.”

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، مادر این فعال مدنی محبوس در بند زنان زندان اوین موسوم به بند نسوان، در روز ملاقات زندانیان در روز یکشنبه هر هفته، نامه‌ای را در صفحه رسمی «آتنا دائمی را آزاد کنید» منتشر می‌کند و درباره آخرین وضعیت دخترش و احساسات مادرانه‌اش می‌نویسد.

«معصومه نعمتی» در بخش دیگری از این رنجنامه نوشته: “حال روحی آتنا اصلا مساعد نبود، متاسفانه دکتر زنان مستقر در زندان اوین برای آتنا مشکوک به سرطان سینه شده بودند و دستور اعزام اورژانسی برای آتنا داده بودند؛ از این رو ما از شدت نگرانی نزدیک‌ترین وقت پزشکی را برای آتنا گرفتیم با هزینه شخصی خودمان.”

مادر این زندانی مدنی از حمله قلبی دخترش در اوین گفته: “امروز هم با ضعف جسمی که داشتم به ملاقات جگرگوشه‌ام رفتم و متوجه شدم که آتنای من هم دیشب دچار حمله قلبی شده و به بهداری زندان منتقل شده و متاسفانه امروز هم حال مساعدی نداشت.”

«آتنا دائمی» فعال مدنی ۲۷ ساله دارای مدرک دیپلم است و تا پیش از دستگیری در باشگاه انقلاب در تهران شاغل بود. او در ۲۹ مهرماه ۱۳۹۳، از سوی مامورین لباس شخصی در منزل پدری خود بازداشت و به بند ۲-الف سپاه پاسداران زندان اوین منتقل شد.

او پس از تحمل نزدیک به ۴ ماه بند انفرادی و بازجویی‌های پی‌درپی، در ۲۴ بهمن‌ماه ۱۳۹۳، به بند عمومی زنان (نسوان) در زندان اوین منتقل شد و در ۲۳ اسفندماه ۱۳۹۳، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی «مقیسه» محاکمه شد.

او در ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴، به تحمل ۱۴ سال زندان محکوم شد. او به علت نگرانی از وضعیت وخیم مادرش، حکم صادره را ۷ سال به خانواده‌اش اعلام کرده بود، اما در ملاقات در اولین یکشنبه پس از دادگاهی‌اش، به خانواده خود اعلام کرد که حکم صادره از سوی قاضی مقیسه، تحمل ۱۴ سال زندان است.

Atena Daemi-kampain.info

اتهامات این فعال مدنی، “اجتماع و تبانی بر ضد نظام برای تجمع کوبانی و تجمعاتی برای اعدام مانند تجمع اعتراضی برای اعدام ریحانه جباری و…”، “تبلیغ علیه نظام”، “توهین به رهبری و مقدسات به دلیل گوش دادن به آهنگ‌های شاهین نجفی”، “مخالفت با حجاب اجباری” و “مخالفت با اعدام”، “اختفای ادله جرم برای رهایی متهم علی نوری” عنوان شده است.

این در حالی است که «آتنا دائمی» به علت نگهداری طولانی مدت در سلول انفرادی و شرایط بد بهداشتی بازداشتگاه و عدم دسترسی به هواخوری و نور آفتاب، هم دچار ناراحتی پوستی و ضعف شدید بینایی شده است و نیز پیگیری‌های خانواده این زندانی برای درمان خارج از زندان، بدون نتیجه بوده است.

این فعال کودک به دلیل فشارهای شدید عصبی، مجبور به مصرف داروهای آرام‌بخش شده و بهداری زندان نیز از تهیه این داروها سرباز زده است. خانواده این زندانی مجبور به تهیه این داروها در خارج از زندان شده‌اند.

اخیرا «سازمان عفو بین‌الملل» با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط آتنا دائمی شده است. این سازمان حقوق بشری همچنین از ایران خواسته که مراقبت‌های پزشکی ضروری برای این فعال مدنی را فراهم کند و با احترام به کنوانسیون بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی که ایران نیز از امضاکنندگان آن است، حق آزادی اندیشه و بیان را به رسمیت بشناسد.

چند بار در سال گذشته خانواده و وکیل این زندانی، آزادی وی با وثیقه را درخواست کرده بودند که هر بار قاضی «مقیسه» سرباز زده و تاکنون این درخواست را رد کرده است.

یک نسخه کامل از نامه «معصومه نعمتی» مادر «آتنا دائمی» که در صفحه رسمی این فعال مدنی و حقوق کودکان کار و خیابان منتشر شده در پی می‌آید.

امروز یکشنبه ۱۴ تیرماه ۱۳۹۴، به ملاقات آتنا رفتیم. حال روحی آتنا اصلا مساعد نبود، متاسفانه دکتر زنان مستقر در زندان اوین برای آتنا مشکوک به سرطان سینه شده بودند و دستور اعزام اورژانسی برای آتنا داده بودند؛ از این رو ما از شدت نگرانی نزدیک‌ترین وقت پزشکی را برای آتنا گرفتیم با هزینه شخصی خودمان.

دیروز شنبه ١٣ تیرماه، من و پدر آتنا و خواهران آتنا، ساعت یک بعدازظهر در درمانگاه صادقیه حضور داشتیم که آتنا را آوردند، با شرایط بسیار بدی که برای هیچ پدر و مادری قابل تصور نیست. آتنا با دست‌های بسته به همراه یک پاسیار و یک سرباز که متاسفانه خانم ماموری که همراه آتنا بود، حتی جواب سلام ما را هم نداد و وقتی من خواستم آتنا را در آغوش بگیرم، با دست محکم به سینه من کوبید و من را به عقب هل داد. رفتار آن خانم که حتی از فرزند کوچک من هم کوچک‌تر به نظر می‌آمد، با آن حرکات توهین‌آمیز باعث عصبانیت و اعتراض آتنا و خواهرانش و همسرم شد و به دنبالش آن خانم شروع کرد به مشاجره و تهدید ما، که حتی باعث اعتراض مردم نیز شد و تعدادی از مسوولین درمانگاه و بیمارانی که حضور داشتند در اطراف ما تجمع کردند و همه تعجب کرده بودند و فقط می‌خواستند بدانند که آیا این دختر قاتل است یا کلاهبردار و یا اختلاس میلیاردی کرده!؟ که خودش و خانواده‌اش مستحق این رفتار از جانب یک مامور خانم جوان می‌باشند.

آتنا به دستور مسوولین درمانگاه سریعا نزد پزشک معالجش مراجعه کرد، ولی متاسفانه آن خانم حتی در اتاق پزشک هم دست‌های دخترم را باز نمی‌کرد، تا زمانی که با اعتراض پزشک مواجه شد. بعد از معاینه پزشک معالج دستور آزمایش دادند که متاسفانه آن خانم اجازه ندادند و سریعا به زندان برگشتند و باعث شدند که من دیشب تمام شب را در درمانگاه باشم و تحت درمان و امروز هم با ضعف جسمی که داشتم به ملاقات جگرگوشه‌ام رفتم و متوجه شدم که آتنای من هم دیشب دچار حمله قلبی شده و به بهداری زندان منتقل شده و متاسفانه امروز هم حال مساعدی نداشت.

باعث تاسف است تا زمانی که شرایط اورژانسی نبود، برای فرزندم اجازه اعزام به پزشک و مرخصی ندادند و وقتی هم که اجازه دادند؛ با این شرایط مواجه شدیم که همین اعزام باعث بدتر شدن حال جگرگوشه‌ام شد و همین‌طور خانواده‌ی ما.

لازم است اشاره کنم دفعات قبلی که آتنا را به بیرون از زندان آورده بودند، ما هرگز این برخوردها را از مامورین ندیده بودیم و همیشه به ما احترام می‌گذاشتند؛ به همین دلیل ما جویای علت رفتار این خانم خواهیم بود و از رفتار توهین‌آمیز این خانم به مسوولین شکایت می‌کنیم.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید