اسماعیل مغربی‌نژاد، نوکیش مسیحی به سه سال حبس قطعی محکوم شد

«اسماعیل مغربی‌نژاد» نوکیش مسیحی ساکن شیراز، با حکم دادگاه «اصلاح رأی» به سه سال حبس قطعی محکوم شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از “محبت نیوز”، روز شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه، نوکیش مسیحی «اسماعیل مغربی‌نژاد»، در شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز با ریاست قاضی “سید محمود ساداتی” به اتهام «عضویت در گروه‌های معاند نظام» و «تبلیغ علیه نظام» به ۳ سال زندان محکوم شد که این حکم روز شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه به این شهروند مسیحی ابلاغ شده است.

دادگاه رسیدگی به اتهامات این شهروند مسیحی روز شنبه ۱۱ آبان ماه ۱۳۹۸ برگزار شده‌ بود.

گزارش‌ها حاکیست شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز حکم دو سال زندان برای «اسماعیل مغربی‌نژاد» نوکیش مسیحی را تأیید و یک سال حبس نیز به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به حکم افزوده است.

بنا بر گزارشات رسیده، اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات «اسماعیل مغربی‌نژاد» در تاریخ ۸ اسفند ماه سال گذشته برگزار و پس از صدور حکم ۲ سال زندان برای این نوکیش مسیحی، قاضی پرونده نسبت به حکم اولیه خود ابراز نارضایتی کرده و خواستار «اصلاحاتی» در حکمش شده بود که با برگزاری جلسه دادگاه روز شنبه ۲۰ اردیبهشت، حکم این نوکیش مسیحی را به ۳ سال افزایش داده است.

«اسماعیل مغربی‌نژاد» در دادگاه با اتهاماتی از قبیل «توهین به مقدسات اسلامی در فضای مجازی»، «تبلیغ علیه جمهوری اسلامی»، «ارتداد» و «عضویت در گروه‌‌های مخالف جمهوری اسلامی» مواجه شده‌بود.

پیشتر، “محبت‌نیوز”گزارش داده بود که آقای مغربی‌‌نژاد نوکیش مسیحی ۶۵ ساله از بابت «توهین به مقدسات اسلامی» با استناد به «ماده ۵۱۳» قانون مجازات اسلامی به سه سال زندان محکوم شده است.

او پیش از این در تاریخ ۳۰ مهر ۱۳۹۸ به دادگاه انقلاب اسلامی شیراز احضار شد و براساس گزارش دریافتی قاضی از وی در مورد اتهاماتش یعنی «توهین به اسلام» و «ارتداد» پرسیده که اسماعیل پاسخ داده «آیت‌‌الله‌‌ها تعابیر مختلفی از ارتداد دارند.»

“در پی آنچه در دادگاه بین قاضی و مغربی‌‌نژاد رد و بدل شد قاضی وثیقه‌‌ی او را به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش داد که مغربی‌‌نژاد اعلام کرد توان پرداخت این مبلغ سنگین را ندارد. در نهایت دو فیش حقوقی کارمندی به عنوان قرار وثیقه او تعیین که دو تن از دوستانش آن را بر عهده گرفتند.”

اسماعیل مغربی‌‌نژاد در دادگاه انقلاب شیراز اتهاماتی را که قاضی بر اساس آنها علیه وی اعلام جرم کرده بود رد کرد.

این شهروند ۶۵ ساله که ۴۰ سال پیش به مسیحیت گرویده جمعه ۲۵ ژانویه ۲۰۱۹ برابر با (۵ بهمن ۱۳۹۷) توسط ماموران لباس شخصی وزارت اطلاعات در شیراز بازداشت شد. او در این چهار دهه بارها از سوی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی تحت فشار قرار گرفته بود و حدود ۱۰ سال پیش نیز از یک سوءقصد جان سالم به در برده است.

بخش انگلیسی «ماده ۱۸» نوشته در دادگاه او با دو اتهام دیگر نیز روبه‌‍رو شده است: «تبلیغات علیه جمهوری اسلامی در فضای مجازی» و «عضویت در گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی». او متهم بود که با ایجاد یک کانال تلگرامی «مسیحیت تبشیری» را تبلیغ کرده است.

«مهوش محمودیان» همسر اسماعیل نیز در سال ۱۹۹۹ میلادی به مسیحیت گرویده بود. اما در سال ۲۰۱۳ میلادی درگذشت و درخواست خانواده او برای دفن وی در گورستان مسیحیان نادیده گرفته شد و مقامات حکومت ایران این اجازه را به آنها ندادند. «آزاد مارشال» اسقف کلیسای انگلیکن یا اسقفی ایران نیز به همین منظور نامه‌ای نوشته و در آن تایید کرده بود که متوفی یک مسیحی معتقد و از اعضای کلیسای اسقفی ایران بوده که در این کلیسا آیین مراسم تعمید و تایید را نیز انجام داده بود اما این نامه بی‎اثر بود.
در نهایت پیکر خانم محمودیان در گورستان مسلمانان آنهم در حضور ماموران امنیتی به خاک سپرده شد و تنها ۵ نفر از اعضای خانواده این بانوی مسیحی اجازه حضور یافتند و مراسم خاکسپاری وی انجام شد.
گفتنی است در سال‌های نخست گرویدن اسماعیل مغربی‌نژاد به آیین مسیحیت، همسر او مهوش بارها مورد بازجویی قرار گرفته بود.

در ماده ۲۵ منشور حقوق شهروندی حسن روحانی آمده است: «شهروندان از حق آزادی اندیشه برخوردارند. تفتیش عقاید ممنوع است و هیچکس را نمی‌­توان به صرف داشتن عقیده‌­ای مورد تعرض و مؤاخذه قرار داد.» با این حال بازداشت نوکیشان مسیحی و هجوم به کلیساهای خانگی مداوم از سوی ماموران امنیتی صورت می‌گیرد.

در حال حاضر تمام کلیساهای فارسی‌زبان در ایران تعطیل شده‌اند و نوکیشان مسیحی اجازه شرکت در کلیساهای آشوری و ارمنی که به زبان غیرفارسی است، ندارند. کیارش عالی‌پور در این خصوص گفته بود: «به ما گزارش شده که گاهی ماموران امنیتی در کلیساهای دیگر با لباس شخصی حضور دارند و نوکیشان مسیحی را شناسایی می‌کنند یا از کلیساها لیست شرکت‌کنندگان در مراسم را می‌خواهند. به این شکل نوکیشان مسیحی فقط می‌توانند در کلیساهای خانگی شرکت کنند که آن هم با بازداشت، حکم‌های سنگین و تهدید مواجه است.»

براساس تحقیق سازمان «درهای باز» که یک سازمان غیردولتی است ایران در رتبه دهم در جهان در آزار و اذیت مسیحیان قرار دارد.

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید