محاکمه مجدد نرگس محمدی به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری

«نرگس محمدی» فعال حقوق بشر دوشنبه ۱۵ تیرماه، دادگاهی می‌شود. او هم‌اکنون در زندان اوین است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، «نرگس محمدی» روزنامه‌نگار، فعال حقوق بشر و نایب رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، طبق احضاریه‌ای فردا دوشنبه ۱۵ تیرماه ۱۳۹۴، برای فعالیت‌های حقوق بشری مجددا محاکمه می‌شود. این در حالی است که او هم‌اکنون در بند زنان زندان اوین موسوم به بند نسوان در حبس است.

پیش‌تر «نرگس محمدی» صبح روز سه‌شنبه ١۵ اردیبهشت‌ماه سال جاری، در پی هجوم تعداد زیادی از مامورین امنیتی و لباس شخصی‌ها به منزلش بازداشت و به بند نسوان زندان اوین منتقل شد.

«تقی رحمانی» همسر «نرگس محمدی» درخصوص احضار به دادگاه و محاکمه مجدد این زندانی محبوس در زندان اوین در فیس‌بوک خود نوشته: “مطابق احضاریه قرار است که فردا ۱۵ تیرماه نرگس محمدی از زندان اوین به دادگاه برود تا برای فعالیت‌های حقوق بشری محاکمه شود. البته محاکمه مجدد. اما چرا مجدد؟ چرا که وی همان فعالیت‌های قبلی را که در راستای تحقق حقوق بشر درست می‌دانسته انجام داده است. از نظر امنیتی‌ها این فعالیت‌ها اجتماع و تبانی و تشویش افکار عمومی یه قصد اقدام علیه امنیت ملی است. آیا نقد و بررسی منشور شهروندی روحانی، مخالفت با اسیدپاشی به زنان، کمپین مبازره با سلول انفرادی، هم‌دردی با خانواده‌های زندانی به خصوص دختر خردسال زندانی اعدام شده حامد احمدی، تلاش برای لغو احکام اعدام و برگزاری همایش برای هوا پاک اقدام علیه امنیت است.؟ به نظر می‌رسد که این تعریف از امنیت ملی از سوی حاکمان است که دارای ایراد و اشکال اساسی است.”

«نرگس محمدی» در آذرماه ۱۳۸۷، به دلیل فعالیت در کانون مدافعان حقوق بشر از سوی کارفرما از «شرکت بازرسی مهندسی ایران» محل کار خود اخراج شد.

او در واکنش به اخراجش، نامه‌ای سرگشاده خطاب به «محمود احمدی‌نژاد» نوشته بود. در بخشی از این نامه آمده: “قطعا کسانی که از سال‌ها قبل از کار و از تحصیل محروم شده‌اند کم نیستند و من قطره‌ای در این دریای طوفان‌زده از ظلم و جورم. زنان و مردانی که به دلیل داشتن تفکری مخالف و یا حتی متفاوت از حکومت محرومیت‌های سنگینی را متحمل شده و خود و خانواده‌هایشان قربانیان این خشونت بی حد و مرز شده‌اند. از این حیث باید زبان در کام کشم و شرم نمایم تا از آنچه بر خود رفته سخن گویم، اما از این حیث که باید از حقوق اساسی‌مان بگوییم و بنویسیم و سکوت نکنیم تا روزی در این سرزمین بلاکش نیز حق داشتن کار و حق تحصیل جزو حقوق انسانی به شمار آید، نه امتیاز و وسیله‌ای برای تهدید انسان‌ها توسط حکومت‌ها باید گفت و نوشت.”

«نرگس محمدی» بار دیگر در دقایق پایانی روز پنج‌شنبه ۲۰ خردادماه ۱۳۸۹، بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او تا ۱۱ تیرماه همان سال را در زندان سپری کرد و در طول این مدت به دلیل شوک عصبی به شدت بیمار شد.

«نرگس محمدی» در شهریورماه ۱۳۸۹، از سوی «قاضی پیرعباسی» به اتهام‌های انتسابی “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” و “عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر” و “فعالیت تبلیغی علیه نظام”، به تحمل ۱۱ سال زندان محکوم شد که این حکم در ۲۵ دی‌ماه ۱۳۹۰، به ۶ سال کاهش یافت و در ۱۴ اسفندماه همان سال، به وکیل او ابلاغ شد.

«نرگس محمدی» مجددا در صبح روز ۲ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۱، به اداره اطلاعات شهر زنجان فراخوانده شد و پس از بازجویی، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. او سپس در ۱۳ اردیبهشت‌ماه همان سال، به زندان شهر زنجان منتقل شد.

نرگس محمدی درروز دوشنبه ۱۹ تیرماه ۱۳۹۱، به دلیل وخامت شرایط جسمی از زندان زنجان به بیمارستان ولیعصر این شهر منتقل شد.

او در نهایت در ۱۰ مردادماه ۱۳۹۱، با سپردن وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی، به شکل موقت آزاد شد و به مرخصی درمانی رفت.

او دیگر بار در ۱۱ خردادماه ۱۳۹۳، از سوی دادسرای مستقر در زندان اوین احضار و مورد بازجویی قرار گرفت و در طول این بازجویی به وی گفته شد “ممنوع‌الخروج شده است.”

او همچنین در ۵ دی‌ماه ۱۳۹۳، در راه شرکت در “مراسم سالگرد یکی از کشته‌شدگان اعتراض‌های سال ۸۸” بازداشت شد و ساعت‌ها مورد بازجویی خشن ماموران وزارت اطلاعات قرار گرفت.

«نرگس محمدی» در روز ۱۳ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴، طبق احضاریه قبلی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران مراجعه کرد تا جهت رسیدگی به اتهام‌های انتسابی “تبلیغ علیه نظام”، “اقدام علیه امنیت ملی”، “مخالفت با مجازات اعدام و عضویت در گروه لگام و فعالیت‌های پس از آزادی” محاکمه شود.

به دنبال آن او در روز سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴، پس از هجوم پرتعداد مامورین امنیتی و لباس شخصی‌ها به منزلش و ارایه حکم جلب بازداشت و به بند نسوان زندان اوین منتقل شد.

«گوهر عشقی» مادر «ستار بهشتی» وبلا‌گ‌نویس جان‌باخته، در زمان بازداشت «نرگس محمدی» به عنوان شاهد عینی در منزل این زندانی بوده است. «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» نیز در این باره گفتگویی را با او انجام داده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید