دیده‌بان حقوق بشر: دانشجویان در سلول انفرادی را آزاد کنید

«سازمان دیده‌بان حقوق بشر» از مقامات ایران خواست «علی یونسی» و «امیرحسین مرادی»، دانشجویان بازداشتی دانشگاه شریف را هرچه زودتر آزاد کنند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از دیده بان حقوق بشر، این سازمان از مقامات ایران خواست، دو دانشجوی دانشگاه شریف تهران، «علی یونسی» و «امیرحسین مرادی» را که به مدت حدود دو ماه در سلول انفرادی نگه داشته شده اند، فوراً آزاد کنند مگر این که بتوانند آنها را متهم به جرمی مشخص، یا با شفاف‌سازی اتهام آنها، تمام حقوق دادرسی عادلانه‌‌شان را تضمین کنند.

«مایکل پیج»، قائم مقام بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر، با ابراز نگرانی از بلاتکلیفی دو دانشجوی بازداشتی دانشگاه شریف گفت: «مقامات ایران سابقه هدف گرفتن اعضای خانواده مخالفان با اتهامات واهی را دارند، و پس از حدود دو ماه، ذره‌ای شواهد علیه یونسی و مرادی ارائه نکرده‌اند». او اضافه کرد «بازداشت انفرادی طولانی، عدم دسترسی به وکیل، و تاریخچه اعترافات اجباری در قوه قضاییه حکایت از این دارند که تقریباً هیچ احتمالی نیست که حقوق دادرسی عادلانه این دو دانشجو رعایت شود.»

گفتنی است؛ «فدراسیون حقوق‌بشر ایتالیا»، روز ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، طی نامه‌ای خطاب به “میشل باشله” کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل، نگرانی عمیق خود را از دستگیری «علی یونسی» و «امیرحسین مرادی» دو دانشجوی برجسته دانشگاه صنعتی شریف و ۱۸ نفر از دستگیر شدگان اخیر ابراز داشتند.

پیشتر سازمان عفو بین الملل مستقر در لندن نیز با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی بی‌قید و شرط این دو دانشجوی زندانی شده بود.

شامگاه ۲۲ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲ مأمور امنیتی لباس شخصی علی یونسی را، که به دانشگاه رفته بود، دست‌بسته به خانه‌اش در تهران بردند. پیشانی او شکاف برداشته بود و خون روی تمام صورت او را گرفته بود و در سایر نقاط بدن هم جراحت‌های خونین داشت؛ در نتیجه این نگرانی وجود دارد که این زندانی مورد شکنجه قرار گرفته باشد. مأموران امنیتی منزل مسکونی علی یونسی را مورد تفتیش قرار دادند و پدر و مادر او را برای بازجویی به مکان نامعلومی منتقل کرده و پس از چند ساعت آزاد کردند. مأموران امنیتی خود را معرفی نکرده و حکم دستگیری یا حکم تفتیش ارائه نکرده بودند.

از زمان دستگیری علی یونسی تنها دو بار اجازه تماس تلفنی کوتاه با خانواده‌اش داشته و امکان انتخاب وکیل از او سلب شده است. منازل این دو دانشجو در حین بازداشت، توسط نیروهای لباس شخصی تفتیش شده و برخی از وسایل آنان از جمله موبایل و کامپیوترهایشان ضبط شده است.

«امیرحسین مرادی»، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۶ و «علی یونسی»، برنده مدال نقره المپیاد نجوم سال ۹۵ و مدال طلای المپیاد نجوم سال ۹۶ است. همچنین، «علی یونسی» دارای مدال طلا در دوازدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک است که در چین برگزار شد.

لازم به ذکر است، «علی یونسی» دانشجوی مهندسی کامپیوتر و «امیرحسین مرادی» دانشجوی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف، توسط قوه قضاییه به ارتباط با «سازمان مجاهدین خلق» و تلاش برای «اقدامات خرابکارانه» متهم شدند.

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید