افزایش کمک‌های مالی اروپا به ترکیه برای حمایت از پناهجویان

اتحادیه اروپا اعلام کرده که به دلیل شیوع کرونا ۴۸۵ میلیون یورو دیگر را برای بهبود وضعیت پناهجویان در ترکیه اختصاص خواهد داد. پیش از این نیز اتحادیه اروپا برای حمایت از پناهجویان شش میلیارد یورو به ترکیه کمک کرده بود.

دویچه‌وله فارسی روز شنبه ۱۷ خرداد (۶ ژوئن) به نقل از خبرگزاری آلمان نوشته‌است که کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرده: «در مجموع ۴۸۵ میلیون یورو دیگر را برای حمایت از ادامه کار دو پروژه اصلی پناهندگان در ترکیه در اختیار این کشور قرار خواهد داد.»

این بودجه علاوه بر شش میلیارد یورویی است که اتحادیه اروپا در توافق نامه پناهندگان با ترکیه در سال ۲۰۱۶ متعهد به پرداخت آن شده بود.

در آن زمان آنکارا پذیرفته بود همه پناهجویانی که وارد جزایر اژه یونان می‌شوند را پس بگیرد و علیه باندهای قاچاقچی اقدام کند. در عوض اتحادیه اروپا قول داده بود که با کمک میلیاردی از ترکیه به این منظور حمایت کند.

دولت ترکیه از ماه‌ها پیش اروپایی‌ها را به “پرداخت بیش از حد آهسته” این بودجه اختصاصی متهم می‌کند و بارها تهدید کرده است که دیگر به این توافق نامه پایبند نخواهد ماند.

تلاش برای حل اختلاف

کمیسیون اتحادیه اروپا برای حل منازغه مالی با ترکیه در امور پناهجویی پذیرفته است که بودجه اضافی یاد شده را در نظر گیرد. بر اساس گزارش گروه رسانه‌ای “فونکه” این کمک مالی باید “به طور مستقیم و سریع” از محل بودجه فعلی اتحادیه اروپا برای سال ۲۰۲۰ میلادی تامین شود. پیش از پرداخت این کمک باید پارلمان اتحادیه اروپا و شورای کشورهای عضو نیز تغییرات مرتبط با بودجه ۲۰۲۰ را تصویب کنند.

کمیسیون اتحادیه اروپا هشدار داده است: «با توجه به شیوع بیماری کووید۱۹ اوضاع اقتصادی ترکیه رو به وخامت گذاشته است و پناهندگان از جمله بدترین قربانیان آسیب‌های این بحران هستند.»

در ادامه این گزارش تاکید شده که بنابراین “ضروری است بودجه لازم برای اعتبار مالی ادامه دو پروژه اصلی بشردوستانه با کمک اتحادیه اروپا تأمین شود”.

پرداخت مخارج پناهجویان

حدود ۴۰۰ میلیون یورو از کمک مالی اتحادیه اروپا برای ادامه تامین بودجه برنامه موسوم به “تامین کمک مالی در مواقع اضطراری” است. از این طریق حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار پناهجو در ترکیه مبلغی را برای خرید کالاهای اساسی دریافت می‌کنند. این برنامه تا حداکثر در ماه مارس ۲۰۲۱ (تا حدود نه ماه دیگر) پایان خواهد یافت و بودجه کمکی جدید اروپا باید حداکثر در تابستان امسال تمدید شود.

بر اساس گزارش “فونکه مدیا” حدود ۸۵ میلیون یورو دیگر نیز به منظور تأمین بودجه برنامه حمایت از خانواده‌های پناهجویان برای فرستادن فرزندان آن‌ها به مدرسه در نظر گرفته شده است. بودجه این برنامه نیز فقط تا سپتامبر یا اکتبر (تا سه و یا چهار ماه دیگر) ادامه دارد.

افزایش کمک مالی اروپا به اردن و لبنان

علاوه بر کمک به ترکیه کمیسیون اتحادیه اروپا در نظر دارد حمایت مالی از اردن و لبنان را نیز برای پذیرش پناهندگان افزایش دهد.

اتحادیه اروپا برای هر دو این کشورها که به بسیاری از آوارگان سوری پناه داده‌اند، علاوه بر ۲۱۴ میلیون یورو یی که پیش از این برای سال ۲۰۲۰ متعهد شده بود، ۱۰ میلیون یورو دیگر نیز در نظر گرفته است.

شرایط پناهجویان در نقاط مرزی ترکیه سخت‌تر شده است. برای افزایش فشار به اتحادیه اروپا دولت ترکیه در ماه مارس هزاران پناهجو را به مرزهای یونان اعزام کرد. چند کشور عضو اتحادیه اروپا، از جمله آلمان و فرانسه، در پی این اقدام به ترکیه وعده دادند که در چارچوب سیاست اتحادیه اروپا برای کمک به پناهجویان، بودجه بیشتری در اختیار این کشور قرار گیرد.

برخی از فعالان حوزه پناهجویی معتقدند که دولت ترکیه از پناهجویان ساکن در این کشور استفاده ابزاری و سیاسی می‌کند و به عنوان نمونه می‌توان به بازکردن مرزهای ترکیه به یونان برای راهی کردن آن‌ها به سمت اروپا اشاره کرد. از طرف دیگر منابع مطلع و شماری از پناهجویان ساکن ترکیه به کمپین گفته‌اند که “کمک نقدی یا غیرنقدی از دولت ترکیه در دوران بحران کرونا دریافت نکرده‌اند و اگر در پاره‌ای موارد کالایی دریافت شده میزان آن به قدری کم بوده که کفاف ابتدایی‌ترین‌ نیازهای زندگی را نداده‌است، یا تقسیم این کالا به شکلی ناعادلانه فقط شامل پناهجویان سوری شده‌است و پناهجویان ایرانی مورد تبعیض قرار گرفته‌اند.”

نظرات خود را در خصوص کمک‌های اتحادیه اروپا به دولت ترکیه در زیر همین خبر بنویسید؛

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید