رژیم ایران از اتهامات دینی برای اعدام مخالفانش بهره می‌گیرد؛ گزارش سالانه آمریکا درباره آزادی مذهبی

Secretary of State Mike Pompeo, right, with Ambassador at Large for International Religious Freedom Sam Brownback, left, and State Department spokesperson Morgan Ortagus, speaks about the 2018 International Religious Freedom Annual Report at the Department of State in Washington, Friday, June 21, 2019. (AP Photo/Manuel Balce Ceneta)

وزیر خارجه ایالات متحده، «مایک پمپئو»، در یک کنفرانس خبری در روز چهارشنبه ۲۱ خرداد، گزارش سالانه آمریکا درباره آزادی مذهبی در جهان را رونمایی کرد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از صدای آمریکا، ۳۳ صفحه از گزارش ۲۰۱۹ وزارت خارجه آمریکا درباره آزادی های مذهبی در جهان، به وضعیت ایران اختصاص داده شده است، این بیانیه می‌گوید که رژیم ایران تحت اتهام تبلیغ علیه اسلام یا «محاربه با خدا»، افراد مخالف و کسانی که به طور مسالمت‌آمیز اعتراض کرده و یا خواستار اصلاحات سیاسی هستند را محکوم و اعدام کرده است.

در بخش هایی از گزارش ۲۰۱۹ وزارت خارجه آمریکا درباره وضعیت آزادی مذهبی در ایران به مسائلی از قبیل، برخورد با مخالفان حجاب اجباری، وضعیت بهاییان، شرایط یهودیان، برخورد با اهل حق، دراویش و سنی‌ها پرداخته شده است.

این گزارش به محدودیت های اعمال شده برای بهاییان در ایران، از جمله عدم اجازه تحصیل در دانشگاهها، منع تاسیس موسسات آموزشی آنها، و عدم دسترسی بهاییان به موسسات آموزش عالی اشاره میکند.

در قسمت های دیگری از این گزارش به مسئله شکنجه و دریافت اعترافات اجباری، عدم دسترسی به مشاوره های حقوقی و اعدام تعداد زیادی از «زندانیان سنی»،  آزار و بدرفتاری با «دراویش گنابادی» و جلوگیری از دسترسی آنها به مشاوره های حقوقی، بد رفتاری با «اقلیت احمدیه»، تبعیض، بازداشت، شکنجه و نلپدید شدن «فعالان و رهبران یارسانی (اهل حق)» پرداخته شده است.

گزارش ویژه وزارت خارجه آمریکا در ارتباط با وضعیت یهودیان در ایران به موضوع  انتشار مطالب یهودستیزانه توسط حکومت ایران در رسانه های دولتی، محدودیت پخش کتاب‌های عبری به ویژه کتاب‌های غیرمذهبی عبری، اجبار به باز بودن مدارس یهودی در روزهای شنبه، الزام مدیریت یک فرد مسلمان در مراکز یهودی اشاره کرد.

وزارت خارجه آمریکا با انتشار این گزارش، نقض آزادیهای مذهبی، بازداشت، شکنجه و اعدام افراد به خاطر اعتقادات دینی توسط حکومت ایران را محکوم کرد و از ایران خواست به آزادیهای مذهبی احترام بگذارد و آزارهای مذهبی را متوقف کند.

 

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید