دست کم ۱۰۹ عضو اقلیت های دینی در زندانهای ایران هستند

«سم براون بک» نماینده ویژه آمریکا در امور آزادی مذهبی در جهان گفت: دست کم ۱۰۹ عضو اقلیت های دینی در زندانهای ایران هستند و جرم‌شان فقط عضویت در اقلیت های دینی و باورهای مذهبی آنهاست.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی بر اساس گزارش سالانه آزادی های مذهبی در جهان، «سم براون بک» نماینده ویژه آمریکا در امور آزادی مذهبی در جهان گفت: دست کم ۱۰۹ عضو اقلیت های دینی در زندانهای ایران هستند و سال گذشته افرادی از این اقلیت های مذهبی را به همین اتهام اعدام کرده اند که جرم‌شان فقط عضویت در اقلیت های دینی و باور های مذهبی شان یوده است.

«مایک پمپئو»، وزیر خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه ۲۱ خرداد در یک کنفرانس خبری با اشاره به وضعیت آزادی مذهبی در جهان گفت: «گزارش آزادی مذهبی امسال نشان می‌دهد هرچند گام‌های بزرگی برداشته شده است، ولی هنوز نقاط تاریکی هم در بخش‌های مختلف جهان وجود دارد. … در نیجریه، داعش و بوکو حرام همچنان به حملات‌شان علیه مسلمانان و مسیحیان ادامه می‌دهند. داعش در ماه دسامبر گذشته در آن کشور ۱۰ مسیحی را سر برید  و در چین، سرکوب حکومتی علیه همه ادیان ادامه دارد و حزب کمونیست چین اکنون سازمان‌های مذهبی را مجبور می‌کند که از رهبری آن حزب تبعیت کند و … بازداشت گسترده اویغورها در شین‌جیانگ، و سرکوب تبتی‌ها و بودایی‌ها و مسیحیان همچنان ادامه دارد.»

وزارت خارجه آمریکا با اشاره به ادامه سرکوب اقلیت‌های مذهبی در ایران می‌ نویسد: «دولت ایران به آزار، بازجویی و بازداشت بهائیان، نوکیشان مسیحیان، مسلمانان سنی و سایر اقلیت‌های دینی ادامه داده است.»

در بخش هایی از گزارش ۲۰۱۹ وزارت خارجه آمریکا درباره وضعیت آزادی مذهبی در ایران به مسائلی از قبیل، برخورد با مخالفان حجاب اجباری، وضعیت بهاییان، شرایط یهودیان، برخورد با اهل حق، دراویش و سنی‌ها پرداخته شده است.

این گزارش به محدودیت های اعمال شده برای بهاییان در ایران، از جمله عدم اجازه تحصیل در دانشگاهها، منع تاسیس موسسات آموزشی آنها، و عدم دسترسی بهاییان به موسسات آموزش عالی اشاره میکند.

در قسمت های دیگری از این گزارش به مسئله شکنجه و دریافت اعترافات اجباری، عدم دسترسی به مشاوره های حقوقی و اعدام تعداد زیادی از «زندانیان سنی»،  آزار و بدرفتاری با «دراویش گنابادی» و جلوگیری از دسترسی آنها به مشاوره های حقوقی، بد رفتاری با «اقلیت احمدیه»، تبعیض، بازداشت، شکنجه و نلپدید شدن «فعالان و رهبران یارسانی (اهل حق)» پرداخته شده است.

گزارش ویژه وزارت خارجه آمریکا در ارتباط با وضعیت یهودیان در ایران به موضوع  انتشار مطالب یهودستیزانه توسط حکومت ایران در رسانه های دولتی، محدودیت پخش کتاب‌های عبری به ویژه کتاب‌های غیرمذهبی عبری، اجبار به باز بودن مدارس یهودی در روزهای شنبه، الزام مدیریت یک فرد مسلمان در مراکز یهودی اشاره کرد.

وزارت خارجه آمریکا با انتشار این گزارش، نقض آزادیهای مذهبی، بازداشت، شکنجه و اعدام افراد به خاطر اعتقادات دینی توسط حکومت ایران را محکوم کرد و از ایران خواست به آزادیهای مذهبی احترام بگذارد و آزارهای مذهبی را متوقف کند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید