۲۱ ماه حبس برای داریوش نیکزاد کارگر معترض معدن طلای آق دره شهرستان تکاب

«داریوش نیکزاد»، کارگر معترض «معدن طلای آق دره» به دلیل عدم توانایی در پرداخت جزای نقدی پنج میلیون تومانی جهت تحمل حبس راهی زندان شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از اتحادیه آزاد کارگران ایران، «داریوش نیکزاد»، کارگر معترض «معدن طلای آق دره» شهرستان تکاب، که در بهار سال ۱۳۹۶، در جریان اعتراضات کارگران معدن، بازداشت و به پرداخت ۵ میلیون تومان جزای نقدی بدل از ۲۱ ماه حبس محکوم شده بود، روز چهارشنبه ۲۱ خرداد ماه ۱۳۹۹، به دلیل عدم توانایی در پرداخت جزای نقدی پنج میلیون تومانی جهت تحمل حبس راهی زندان شد.

«داریوش نیکزاد»، بهار سال ۹۶ در جریان اعتراضات معدن آق دره همراه با تعدادی از کارگران و مردم محلی آق دره آذربایجان غربی جهت درخواست کار، تجمع و اعتراض کردند که برای آن‌ها پرونده تشکیل شد. وی از متهمان پرونده معدن آق‌دره بود که اکنون بعد از ماه‌ها، حکم برای او اجرا شده است.

کارفرمای معدن طلای آق‌دره در ارتباط با پرونده «داریوش نیکزاد» و هفت نفر دیگر می گوید: «هفت، هشت ماه پیش شرکت از شکایت خود صرف‌نظر کرد و وکیل شرکت نیز به دادگستری رفت و رضایت داد؛ بنابراین الان شرکت شاکی پرونده نیست و پای مدعی‌العموم وسط است.»

وی در ادامه افزود: «این ۲۱ ماه را بابت جنبه عمومی جرم بریده‌اند؛ در حالی که حتی برخی از کارگران که قبل از جریان شکایت، در شرکت کار می‌کردند، وقتی شکایت را پس گرفتیم دوباره سر کار بازگشتند و در معدن کار می‌کنند.»

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، واپسین روزهای اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶، هفده نفر از کارگران معدن طلای آق دره شهرستان تکاب که با شکایت کارفرما دادگاهی شده‌بودند، ضربات شلاق را تحمل کردند. احکام حبسشان بخشوده شده بود، اما ضربات شلاق ماموران بر تن های کارگری آق دره‌ای ها، جامعه کاری ایران را تکان داد: کارگران به جرم تجمع صنفی شلاق خورده بودند. این کارگران براساس دو پرونده‌ قضایی که به صورت جداگانه علیه آنها تشکیل شده بود، به ترتیب در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری در شهر تکاب و شعبه ۱۰ تجدید نظر استان آذربایجان غربی محاکمه شدند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل