گزارش کانون نویسندگان ایران از آزادی بیان در هفته ای که گذشت

«کانون نویسندگان ایران»، گزارشی از وضعیت آزادی بیان در هفته گذشته ارائه کرد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز جمعه ۲۳ خرداد ماه ۱۳۹۹، «کانون نویسندگان ایران» گزارشی از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز ۱۵ تا ۲۱ خرداد ماه ۱۳۹۹، ارائه داد که در این گزارش به وقایع مختلفی از جمله؛ وضعیت پرونده «نرگس محمدی»، بی خبری از وضعیت «علیرضا غلامپور»، برگزاری دادگاه تجدیدنظر «مجید مطلب زاده» و «سید هادی کسایی زاده مهابادی»، بازداشت «علی مجتهدزاده»، اجرای حکم اعدام «هدایت عبدالله پور»و … پرداخت.

متن کامل گزارش «کانون نویسندگان ایران» به این شرح است:

پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۹

– وکیل نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر ایران، در این روز گفت که وی هم‌چنان در زندان زنجان نگهداری می‌شود و دادستانی پاسخی به درخواست آزادی مشروط و انتقال به تهران را نداده است.

– در این روز خانواده علیرضا غلام‌پور گفتند که با گذشت هشت روز از بازداشت، همچنان از محل نگهداری و وضعیت او اطلاعی ندارند. آقای غلامپور شهروند ۵۵ ساله، ساکن مشهد روز سه‌شنبه ششم خرداد، پس از نصب پرچم شیر و خورشید و تصاویری از رضا شاه بر سر در منزل شخصی‌اش از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

شنبه ۱۷ خرداد

– جمعی از دانش آموختگان، دانشجویان و اساتید ایرانی در داخل و خارج از ایران طی نامه‌ای خطاب به رئیس «بنیاد ملی نخبگان» و مقامات ارشد جمهوری اسلامی، خواستار آزادی و رسیدگی فوری به وضعیت علی یونسی و امیرحسین مرادی شدند که حدود ۴۰ روز است «به دلایل ناروشن» و «در شرایط شیوع بیماری کرونا» در بازداشت به سر می‌برند.

– مصطفی بادکوبه‌ای، شاعر منتقد که روز سه شنبه ۱۳ خرداد برای گذراندن یک سال حکم حبس به زندان تهران بزرگ منتقل شده بود، در پی بروز علائمی همچون تنگی‌نفس و مشکلات گوارشی امروز با تودیع قرار وثیقه به مرخصی اعزام شد.

– مرکز رسانه‌ی قوه‌ی قضاییه در این روز، از ابلاغ بخشنامه‌ی جرایم سیاسی خبر داد. در بخشنامه‌ی ابلاغی ابراهیم رئیسی بر لزوم رسیدگی به اتهامات مرتکبان جرایم موضوع «ماده ۲ قانون جرم سیاسی» تأکید شده و «توهین به رؤسای قوای سه گانه»، «جرائم انتخاباتی» و «نشر اکاذیب» از جمله موارد جرایم سیاسی شناخته شده‌اند؛ اما «توهین به مقدسات، رهبری و مراجع تقلید» همچنان از شمول جرایم سیاسی خارج و مشمول جرایم موسوم به «امنیتی» است.

– در این روز آرمین شفیع زاده، که در آبان ماه ۹۵ به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود، بازداشت و برای تحمل دوران محکومیت خود به زندان اصفهان منتقل شد.

– دادگاه تجدیدنظر استان تهران، مجید مطلب زاده و سید هادی کسایی زاده مهابادی، دو روزنامه نگار را از بابت اتهامات «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی»، به یک سال حبس تعزیری و «افشا اسرار محرمانه» به ۴ میلیون تومان جزای نقدی محکوم کرد. این دو روزنامه‌نگار در پی شکایت ولی الله سیف، رئیس سابق بانک مرکزی و برخی مدیران بانک سرمایه بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند.

– حکم ۵۵ ضربه شلاق روح الله برزین، کارگر نانوایی اهل چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد، اجرا شد. آقای برزین سال گذشته به دلیل انتشار یک مطلب انتقادی درباره‌ی امام جمعه و نماز جمعه‌ی این شهر در اینترنت و ابراز نظر یکی از کاربران در پای این مطلب، با شکایت سید نورالله افشار، امام جمعه‌ی آن شهرستان به ۵۵ ضربه شلاق محکوم شد.

یکشنبه ۱۸ خرداد

– پدر زینب جلالیان در گفت‌وگو با شبکه‌ی حقوق بشر کردستان در این روز از ابتلای دخترش در زندان قرچک به ویروس کرونا و جلوگیری از انتقال او به بیمارستان به دستور وزارت اطلاعات خبر داد.

– شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی جعفر عظیم زاده فعال کارگری محبوس در زندان اوین را به اتهام«”تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق فعالیت رسانه ای در داخل زندا» به ۱۳ ماه زندان محکوم کرد.

– جعفر اسمعیل زاده بیشک و فرزندش میلاد، پس از حضور در واحد اجرای احکام شهرستان تبریز به زندان آن شهر منتقل شدند. این شهروندان پیش‌تر در دادگاه انقلاب اسلامی تبریز بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام از طریق پخش اعلامیه و تراکت و نوشتن مطالب مخالف نظام روی تابلوی برخی اماکن و عکسبرداری و انتشار آن در فضای مجازی»هر کدام به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند.

– در همین روز خبر رسید آتنا دائمی، کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین، برای تفهیم اتهام در پرونده‌ی جدیدی که اخیراً برای وی گشوده شده، در دادسرای اوین حاضر شد. اتهام خانم دائمی «اخلال در نظم زندان از طریق سردادن شعار علیه جمهوری اسلامی» عنوان شده است.

– هاجر سعیدی، فعال جنبش زنان، با یورش ماموران وزارت اطلاعات به منزلش در سنندج بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد.

– حیدر قربانی، کارگر ساختمانی ساکن شهرقدس (قلعه حسن خان) و عضو اتحادیه آزاد کارگران، در این روز به‌دست ماموران امنیتی در منزلش بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد. بازداشت او با تفتیش منزل و ضبط برخی از وسایل شخصی وی همراه بوده است.

دوشنبه ۱۹ خرداد

– علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری بازداشت شد. گفته شده ماموران امنیتی خانه‌ی آقای مجتهدزاده را چند ساعت تفتیش و برخی وسایل شخصی وی را ضبط کردند. مجتهدزاده وکالت برخی متهمان سیاسی را بر عهده گرفته بود. او یک روز پیش‌تر در شبکه توئیتر درباره‌ی «قاضیان فاسد» در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی پیامی منتشر کرده بود.

– در این روز برزان محمدی، زندانی سیاسی که پیش‌تر در جریان اعتراضات سراسری مرداد ۹۷ به دلیل فعالیت در فضای مجازی با اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» بازداشت و به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود، از زندان اوین آزاد شد. آقای محمدی هم‌بند علیرضا شیرمحمدی بود که سال گذشته در زندان تهران بزرگ به‌دست دو زندانی جرائم خشن به قتل رسید. برزان محمدی پیشتر با انتشار نامه‌ای از جزئیات قتل او پرده برداشت.

– تورج امینی، پژوهشگر و نویسنده‌ی بهایی ساکن کرج در این روز در دادگاه انقلاب اسلامی آن شهر به اتهام «تبلیغ علیه نظام»به یک سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید محکوم شد. مستندات این اتهام کتاب‌ها و مقالات تاریخی اوست که گفته می‌شود مربوط به دوره‌ی قاجار و پهلوی است.

– پیام درفشان، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که تاکنون وکالت پرونده‌ی بسیاری از زندانیان سیاسی را برعهده داشته، در این روز بازداشت شد.

– ابراهیم تمهید، هنرمند بوشهری، برای تحمل محکومیت خود بازداشت و به زندان آن شهر منتقل شد. آقای تمهید، مالک کافه لنج به دلیل انتشار ویدئویی روی اینترنت از پخش موسیقی و رقصیدن مهمانان کافه، در دادگاه این شهر بابت اتهام «فراهم کردن محیط فساد» به پلمب محل کسب و ۴ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

سه شنبه ۲۰ خرداد

– در این روز اعلام شد که جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات بیش از سیزده تن از فعالان سیاسی و مدنی که آبان‌ماه سال گذشته اقدام به امضای بیانیه‌ی موسوم به «بیانیه ۷۷ نفر» کرده بودند، روز ۴ تیرماه سال جاری در شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار خواهد شد. شاکیان این پرونده وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه هستند.

– حسین هاشمی، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری سال ۹۸ در دادگاه انقلاب تهران بابت اتهامات «اهانت به مقدسات»، «اخلال در نظم و آسایش عمومی» به ۶ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و برای مجازات تکمیلی به رونویسی از سه کتاب و همچنین شست و شوی میت به مدت یک ماه روزی چهار ساعت در بهشت زهرا محکوم شد.

– علی مجتهد زاده وکیل دادگستری با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شد. او روز گذشته در منزلش بازداشت شده بود.

چهارشنبه ۲۱ خرداد

– در این روز خبر احضار ۲۶ شهروند بهایی به دادگاه شیراز با اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «اداره گروه هاى معاند نظام»، «همکارى و ارتباط با دول متخاصم و استکبار جهانى از جمله اسرائیل و آمریکا» منتشر شد. بانی دوگال نماینده‌ی جامعه‌ی جهانی بهایی در سازمان ملل نیز با انتشار بیانیه‌ای از افزایش فشار بر جامعه‌ی بهاییان در ایران و آزار و اذیت آنها خبر داد و این موضوع را نگران‌کننده توصیف کرد.

– مجید حجاب، برادر سهیلا حجاب وکیل اهل کرمانشاه و فعال مدنی محبوس در زندان قرچک، پس از احضار به دادسرای مستقر در زندان اوین بازداشت شد.

– کسری تبریزی، شاعر، ترانه سرا و دانشجوی رشته ژنتیک در مقطع کارشناسی ارشد در دادگاه انقلاب زاهدان بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد. وی همچنین در پرونده‌ی دیگری با اتهام «نشر اکاذیب در فضای مجازی به قصد تشویش اذهان عمومی» نیز مواجه است. آقای تبریزی پیش‌تر و در بهمن ماه ۹۷ نیز به اتهام «شرکت در تجمعات اعتراضی دی ماه ۱۳۹۶ و عضویت در گروه‌های مارکسیستی» توسط اطلاعات سپاه اصفهان بازداشت و به زاهدان منتقل شده بود.

– داریوش نیکزاد، کارگر معدن آق دره به دلیل ناتوانی در پرداخت جزای نقدی بدل از حبس راهی زندان شد. وی در جریان اعتراضات کارگران این معدن در سال ۹۶ بازداشت و در دادگاه به پرداخت ۵ میلیون تومان جزای نقدی بدل از ۲۱ ماه حبس محکوم شده بود.

– شامگاه امروز علی و رضا واثقی دو فعال مدنی آذربایجانی در محل کار خود واقع در میدان قیام شهر اردبیل، به‌دست نیروهای امنیتی بازداشت شدند. یک منبع مطلع به رسانه‌ها گفت بازداشت این شهروندان بدون ارائه حکم قضایی و همراه با ضرب و شتم صورت گرفته است.

– مریم اکبری منفرد، زندانی سیاسی در زندان اوین امروز برای تفهیم اتهام بابت پرونده جدیدی که اخیرا برای وی گشوده شده به صورت شفاهی به دادسرای اوین احضار شد. خانم اکبری منفرد به این دلایل : شیوع بیماری کرونا ، عدم دریافت کتبی ابلاغیه دادگاه و عدم دسترسی به وکیل از حضور در این جلسه بازپرسی خودداری کرده است.

– امروز در پی مراجعه پدر هدایت عبدالله ‌پور، زندانی سیاسی محکوم به اعدام به واحد اجرای احکام دادگستری ارومیه، به وی گفته شد حکم اعدام پسرش بیست روز پیش اجرا شده است. این اعدام در شرایطی انجام شد که اجرای حکم حتی به وکیل وی اطلاع داده نشده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید