عفو بین الملل خواستار توقف اجرای حکم یک زندانی محکوم به اعدام شد

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار یک بیانیه از مقامات ایرانی خواسته تا اجرای حکم یک متهم محکوم به اعدام در ایران لغو شود.

در بیانیه این سازمان حقوق بشری آمده،حکم اعدام فرهاد صالحی جبه‌دار، ۲۹ ساله، قرار است در زندان مرکزی کرج استان البرز در همین شنبه‌ پیش رو ۳۱ خرداد ۹۹ اجرا شود.

به گفته عفو بین الملل، فرهاد صالحی جبه‌دار به اتهام «لواط به عنف» با پسربچه‌ای ده ساله به اعدام محکوم شده است.

دایانا الطحاوی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل گفته: «ایران، با اعدام سالیانه چندصدنفر، همواره در مقام شرم‌آور دومین مجری بزرگ اعدام در جهان قرار گرفته است. ما از مقامات ایرانی درخواست می‌کنیم که اجرای این اعدام قریب‌الوقوع را متوقف کنند. با وجود این که جزییات جرمِ مطرح در پرونده منزجرکننده است، اما صدور مجازات اعدام برای جرم تجاوز طبق قوانین بین‌المللی جایز نیست.»

به گفته دایانا الطحاوی: «مجازات اعدام بی‌رحمانه‌ترین، غیرانسانی‌ترین و تحقیرآمیزترین مجازات ممکن است. استفاده مداوم آن در ایران شوکه‌آور و هولناک است و زمان آن فرارسیده که به این عمل غیرانسانی برای همیشه پایان داده شود.»

خانوادۀ فرهاد صالحی جبه‌دار روز ۲۷ خرداد برای آخرین دیدار با فرزندشان به زندان فراخوانده شدند.

تحت قوانین بین‌المللی، کشورهایی که هنوز از مجازات اعدام استفاده می‌کنند باید استفاده از آن را به آن دسته از جدی‌ترین جنایت‌ها محدود کنند که موجب قتل عمد شده‌اند.

طبق مدارک دادگاه، قربانی در زمان وقوع جرم در سال ۱۳۹۶ ده سال داشته و پرونده قضایی به دنبال شکایت پدر قربانی تشکیل شده است.

فرهاد صالحی جبه‌دار در ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ شناسایی و دستگیر شد و به دنبال آن توسط شعبه اول دادگاه کیفری یک استان البرز در ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ به اعدام محکوم شد. این حکم متعاقباً توسط شعبۀ ۳۱ دیوان عالی کشور تأیید شد.

بر اساس متن دادنامه، پزشک قانونی در گزارش ارسالی خود به دادگاه اعلام کرده که در بررسی‌های آن‌ها نشانه‌هایی از پارگی و کبودی در ناحیه مقعد کودک که حاصل دخول توأم با فشار بوده، دیده شده است.

در نوامبر ۲۰۱۹، پدر قربانی به طور رسمی شکایت خود را پس گرفت. او هر چند بر این باور است که فرزندش مورد آزار جنسی قرار گرفته، اما تحت این عنوان که «عمل انجام گرفته کمتر از حد تعیینی در پرونده می‌باشد»، مخالفت خود با محکوم شدن فرهاد صالحی جبه‌دار به «لواط ایقایی» و صدور حکم سلب حیات برای او را ابراز کرده و از مسئولان درخواست کرده که پرونده را مختومه اعلام کنند.

وکیل فرهاد صالحی جبه‌دار از رئیس قوه قضاییه درخواست صدور حکم توقف اجرای این مجازات اعدام و بررسی پرونده را کرده است. درخواست‌های او از دیوان عالی کشور برای اعاده دادرسی تاکنون رد شده‌اند.

تعدادی اظهارنظرهای فقهی از سوی چند روحانی بلندمرتبه شیعه وصول و ضمیمه پرونده شده تا به تلاش قانونی برای نجات جان فرهاد صالحی جبه‌دار کمک کند.

دایانا الطحاوی می‌گوید: «در واکنش به خشونت‌های هولناک جنسی علیه کودکان، مقامات ایرانی باید روی مکانیسم‌های مناسب پیشگیری و محافظت از کودکان کار کنند و اطمینان حاصل کنند که قربانی به مراقبت‌های لازم پزشکی و روانی دسترسی خواهد داشت. اما در عوض، آنها با توسل دوباره به مجازات اعدام به چرخۀ خشونت تداوم می‌دهند. این در حالی است که حتی پدر قربانی مخالف خود با مجازات اعدام را ابراز کرده است.»

عفو بین‌الملل، بدون در نظر گرفتن ماهیت یا شرایط جرم، مجرم بودن یا نبودن و یا نحوۀ اجرای حکم، در هر موردی و بدون استثناء با مجازات اعدام مخالفت کرده است. بنا به یافته‌های عفو بین‌الملل که در گزارش سالانه مجازات اعدام در سطح جهان منتشر شده، دست‌کم ۲۵۱ نفر در سال میلادی ۲۰۱۹ در ایران اعدام شده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید