توبیخ و تعلیق ۲۰ دانشجوی دانشگاه محقق اردبیلی به دلیل شرکت در تجمع یادبود کشته شدگان هواپیمای اکراینی

۲۰ دانشجوی دانشگاه محقق اردبیلی به دلیل شرکت در تجمع یادبود کشته شدگان هواپیمای اکراینی توبیخ و تعلیق شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از دانشجویان متحد، روابط عمومی دانشگاه محقق اردبیلی ضمن تأیید خبر توبیخ و تعلیق ۲۰ دانشجوی دانشگاه محقق اردبیلی به دلیل شرکت در تجمع یادبود کشته شدگان هواپیمای اکراینی،  برگزاری این مراسم را «ناهنجاری در سطح دانشگاه» و احکام صادره را «متناسب» دانسته است.

چندی پیش دادگاه انقلاب آمل، پنج فعال دانشجویی بازداشت شده در جریان تجمع اعتراضی به سرنگونی هواپیمای اوکراینی در آمل را به ۳۰ ماه زندان محکوم کرد. این پنج فعال دانشجویی با اسامی شورا فکری، میثم خلیلی، محسن رضایی، سلمان فرخی و آقای راعی به جرم “تبلیغ علیه نظام” هر یک به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

همچنین سه تن از دانشجویان دانشگاه کردستان در چهارمین روز اعتراضات به سرنگونی هواپیمای مسافری بازداشت شده بودند؛ مسلم سلیمانی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کردستان، زانیار احمدپور از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کردستان و ارشد اتابک از فعالین دانشجویی این دانشگاه روز گذشته در پی تجمعات اعتراضی نسبت به ساقط کردن هواپیمای اوکراینی توسط اصابت موشک نیروهای سپاه و همچنین زنده نگه داشتن یاد قربانیان این فاجعه، از سوی نیروهای امنیتی «توأم با خشونت فیزیکی» بازداشت شدند.

روز چهارشنبه ۲۵ دی ماه ۱۳۹۸،  مسلم سلیمانی دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک دانشگاه کردستان، ارشد اتابک دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات عرب دانشگاه کردستان و زانیار احمدپور دانشجوی کارشناسی اقتصاد دانشگاه کردستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

به نوشته کانال تلگرامی دانشجویان متحد و به نقل از  شاهدان عینی، پس‌ازآن که دانشجویان جهت زنده نگاه‌داشتن یاد کشته‌شدگان آن فاجعه بزرگ، [ساقط کردن هواپیمای اوکراینی توسط اصابت موشک نیروهای سپاه] گردهم جمع شدند، با پایان یافتن مراسم، نیروهای لباس شخصی به خودروی حامل دانشجویان حمله کرده و پس از توقف خودرو، اقدام به بیرون کشیدن و ضرب و شتم دانشجویان کرده و سه تن از دانشجویان دانشگاه کردستان را دستگیر  و به مکانی نامعلوم منتقل کردند.

طبق اخبار و گزارش‌های موثق ارسالی به دانشجویان متحد، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کردستان برای برگزاری گردهمایی به منظور یادبود و بزرگداشت جان‌باختگان سقوط هواپیمای مسافربری تهران کیف، اقدام به کسب مجوز از دانشگاه کردستان کرده بود، اما علیرغم این که مجوز این گردهمایی از سوی دانشگاه صادر شده بود، به علت فشارهای وارده بر دانشگاه، دانشگاه اقدام به عقب‌نشینی از اختیارات و تصمیمات قانونی خود نموده و نهایتا از پشتیبانی دانشجویان این دانشگاه شانه خالی کرده است.

در پی لغو مجوز برگزاری مراسم یادبود و اعمال محدودیت بر فعالیت تشکل‌های دانشجویی دانشگاه کردستان، فرصت تسهیل برگزاری مراسم یادبود از تشکل‌های دانشجویی گرفته شد؛ اما با این حال دانشجویان به طور خودجوش و بدون دخالت نهادها و تشکل‌های مختلف، اقدام به برگزاری مراسم بزرگداشت کشته‌شدگان سانحه هواپیمایی بوئینگ۷۳۷ نمودند که در پی آن سه دانشجوی این دانشگاه پس از پایان مراسم و« توام با خوشنت فیزیکی» از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

اعتراضات سراسری به جان‌باختن مسافرهای یک هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین که با اصابت موشک نیروهای سپاه در نزدیکی فرودگاه امام خمینی سقوط کرد، در ایران و بسیاری از شهرهای کشور صورت گرفت.

شهروندان ایرانی در چند شهر کشور، در پی انتشار اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص ساقط شدن هواپیمای اوکراینی ‌و اعتراف مقامات ایران به سرنگون کردن هواپیما به خیابان‌ها آمده و اعتراض خود را به کشته‌شدن مسافرهای این پرواز نشان دادند. نیروهای امنیتی در بیشتر موارد با خشونت به معترضان پاسخ دادند. گزارش‌ها و ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی در مورد شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای و پلاستیکی به معترضان منتشر شد.

اعتراض‌ها در ایران بر اساس فراخوان‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌بود، از روز شنبه ۲۱ دی ماه ۱۳۹۸،  آغاز شده و در روزهای بعد ادامه یافت. در شبکه‌های مجازی و در فراخوان‌ها از شهروندان خواسته شده‌بود که در میدان‌های آزادی هر شهر با روشن کردن شمع برای جان‌باختگان مراسم سوگواری برگزار کنند.

روز شنبه ۲۱ دی‌ماه سال گذشته، اعتراض‌ها در چند شهر برگزار شد و روز یک‌شنبه ۲۲ دی ماه ۱۳۹۸،  دامنه اعتراض‌ها به شهرهای بیشتری کشیده‌شد. بر اساس ویدئوهای منتشر شده، شهرهای تهران، اصفهان، کرج، مشهد، شیراز، تبریز، کرمانشاه، گرگان، سنندج، رشت، سمنان، بابل، آمل، دامغان، یزد، زنجان، اراک، کرمان، شاهرود، اهواز و چند شهر دیگر از جمله مناطقی بودند که در آن‌ها اعتراض‌ها شکل گرفت و تعدادی از معترضین نیز در جریان اعتراضات بازداشت شدند.

پیشتر سیاوش (مصطفی) نوروزی جعفرلو، دانشجوی گرافیک دانشگاه شیراز نیز به دلیل حضور در تجمع یادبود کشته شدگان هواپیمای اکراینی در این دانشگاه، در مجموع به ۸ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد که ۷ سال آن به مدت ۵ سال تعلیق شده و یک سال حبس آن و ۷۴ ضربه شلاق اجرایی است.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید