تداوم اعتصاب غذای سهیلا حجاب و زینب جلالیان دو زندانی سیاسی کُرد

اعتصاب غذای «زینب جلالیان» و «سهیلا حجاب» دو زن زندانی سیاسی کُرد تا وصول مطالباتشان همچنان ادامه دارد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی کُرد به نقل از شبکه حقوق بشر کردستان، «سهیلا حجاب» زندانی سیاسی کُرد محبوس در بند قرنطینه زندان قرچک ورامین، در سی و دومین روز اعتصاب غذا با علائم ابتلا به کرونا از رسیدگی پزشکی و حق تماس تلفنی با خانواده محروم است، همچنین دیگر زندانی سیاسی کُرد «زینب جلالیان» که  سه هفته پیش از زندان قرچک ورامین به زندان مرکزی کرمان منتقل شد، در بیست و نهمین روز اعتصاب غذا با درخواست رسیدگی‌ پزشکی پس از ابتلا به کرونا و بازگشت به زندان خوی یا انتقال به زندان اوین، کماکان در سلول انفرادی به سر می برد.

بر اساس این گزارش، یک منبع آگاه در خصوص آخرین وضعیت «سهیلا حجاب» به شبکه حقوق بشر کردستان گفته است: «این زندانی سیاسی در روزهای گذشته به دلیل داشتن علایم ابتلا به ویروس کرونا و ضعف شدید ناشی از اعتصاب غذا از زندان قرچک به بیمارستانی در خارج از زندان انتقال یافته و پس از انجام معاینات پزشکی به داخل زندان بازگرداننده شده است.» گفته می‌شود علیرغم اصرار پزشکان برای تزریق سرم به این زندانی سیاسی او از پذیرفتن این کار امتناع و بر ادامه اعتصاب غذای خود تا رسیدن به خواسته‌اش که انتقال به زندان اوین است تاکید کرده است.»

«سهیلا حجاب»، فعال مدنی و از وکلای اهل کرمانشاه، روز چهارشنبه ۲۸ اسفند ماه ۱۳۹۸، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه از بابت اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی»، «تشویش اذهان عمومی به قصد آشوب»، «تشکیل گروه در راستای حقوق زنان»، و «درخواست رفراندوم و تغییر قانون اساسی» مجموعا به ۱۸ سال زندان محکوم و این حکم روز شنبه سوم خردادماه ۹۹ توسط دادگاه تجدید نظر عینا تایید شد؛

این فعال مدنی، همان روز ، پس از مراجعه برای پیگیری وضعیت پرونده خود به دادگاه تجدید نظر «توام با خشونت فیزیکی» از سوی ماموران اطلاعات سپاه بازداشت به زندان قرچک منتقل شد.

«زینب جلالیان» زندانی سیاسی محکوم به حبس ابد که سیزدهمین سال از دوران محکومیتش را می گذراند، روز چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، به دلایل نامشخصی، از سوی نیروهای امنیتی از زندان خوی خارج و به بند قرنطینه زندان قرچک ورامین منتقل شده بود.

«زینب جلالیان» از تاریخ ۳۱ خرداد با درخواست بازگشت به زندان خوی یا انتقال به زندان اوین و همچنین رسیدگی‌های پزشکی پس از ابتلا به کرونا دست به اعتصاب غذا زد، اما در ششمین روز از اعتصاب غذا در تاریخ ۵ تیر از بند قرنطینه زندان قرچک به «زندان مرکزی کرمان» منتقل شد.

علی رغم شیوع ویروس کرونا در زندان‌های کشور، مقام‌های قضایی همچنان با مرخصی درمانی زینب جلالیان،‌ زندانی سیاسی کرد مخالفت می‌کردند.

«زینب جلالیان» تنها زن زندانی سیاسی محکوم به حبس ابد، دچار بیماری چشم،‌ دهان و درد در ناحیه شکم است و در طی سال‌های طولانی زندان بارها از حق خدمات درمانی مناسب و کافی محروم مانده است.

قابل ذکر است، بعد ازبازداشت «امیرسالار داوودی» یکی از وکلای خانم جلالیان،‌ وکیل دیگر این زندانی سیاسی نیز از ادامه وکالت کناره‌گیری کرده است.

«زینب جلالیان»، متولد ۱۳۶۱ اهل روستای «دیم قشلاقِ ماکو» از توابع استان «آذربایجان غربی» پیش تر در ۲۰ اسفند ماه ۱۳۸۶، در سن ۲۵ سالگی از سوی اداره اطلاعات در «کرمانشاه» بازداشت و در آذرماه ۱۳۸۸، به اتهام “محاربه از طریق عضویت در گروه پژاک” در دادگاهی چند دقیقه‌ای، غیرعلنی و بدون حضور وکیل به اعدام محکوم شد و حکم صادره از سوی دیوان عالی کشور تایید و به وی ابلاغ شد.

بر اساس اعلام رسانه ها و اطلاعات به دست آمده حکم صادره علیه نامبرده در ۲۹ آبان ماه ۱۳۹۰ به حبس ابد کاهش یافت.

«زینب جلالیان»، زندانی سیاسی کُرد که سیزدهمین سال از دوران حبس خود را بدون مرخصی، در زندان خوی سپری می‌کند در آذرماه ۱۳۹۳، بدون اطلاع قبلی به خانواده و وکیلش، به «زندان خوی» منتقل شد.

پیش از تبعید «زینب جلالیان» به «زندان خوی»، او ۷ سال را در «کانون اصلاح و تربیت زندان دیزل‌آباد کرمانشاه» که از زندان اصلی «دیزل‌ آباد»، ۵ کیلومتر فاصله دارد به سر برد.

سازمان عفو بین الملل چندی پیش طی بیانیه‌ای ضمن ناعادلانه خواندن حبس زینب جلالیان، زندانی سیاسی کرد، خواستار پایان دادن به آن شده‌بود.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید