گزارشی از بازداشت ٢۵ تن از فعالان اهل سنت اهواز

نیروهای امنیتی و اطلاعات ساعت ٢ بامداد صبح روز جمعه ۱۹ تیرماه برای دومین بار در طی ماه مذهبی رمضان با یورش به منطقه “ملاشیه” واقع در جنوب شهر اهواز دو تن از فعالان اهل سنت این شهر را بازداشت کردند.

بنا گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، «علی منصوری» ٣٠ ساله و برادر او «یوسف منصوری» ٢٧ ساله بدلیل فعالیتهای مذهبی و فرهنگی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
به گفته منابع محلی عملیات بازرسی از بعضی منازل بیش از ۲٢ ساعت در نیمه شب به طول انجامیده است .نیروهای امنیتی با یورش به مغازه «یوسف منصوری» و شکستن درب وشیشه ها، کامپیوتر و بعضی وسائل شخصی وی را ضبط کرده و با خود برده اند. بنا به این گزارش، نیروهای امنیتی چندین منزل دیگر رامورد بازرسی قرار داده اما موفق به دستگیری افراد مورد نظر خود نشده اند.
«کریم دیحمی» فعال حقوق بشر در گزارشی از بازداشت تعدادی از فعالین اهل سنت نام برده است.
اسامی بازداشت شدگان به قرار زیر است:
روز سه‌شنبه ۱۶ تیرماه ۱۳۹۴نیروهای اداره اطلاعات اهواز یک فعال اهل سنت بانام «عمار عبیاوی» ٢٢ ساله از اهالی شهر “حمیدیه” را بازداشت کردند.این فعال اهل سنت پیش تر نیز در خصوص فعالیتهای مذهبی بازداشت و مدت سه هفته گذشته با قید وثیقه آزاد شده بود.

همچنین در روز دوشنبه ۱۵ تیرماه ۱۳۹۴نیروهای اطلاعات چند تن از فعالان اهل سنت در منطقه “شاوور” واقع در مسیر “اهواز-شوش” را با نام های «وسام فرج کنانی ٢۶ ساله»، «عباس میاحی ٢۶ ساله»، «عبدالله عبیداوی ٢۵ ساله»، «ناجی عبیداوی» و یک شهروند اهل شوش بانام «حمزه میاحی» را بازداشت کردند.
در روز یک‌شنبه ۱۴ تیرماه ۱۳۹۴نیز یک نوکیش از اهالی کوی علوی( حی الثوره) بانام «عبدالحسین سواری »٢٢ ساله ار سوی اداره اطلاعات بازداشت و تا کنون از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.
صبح روز دوشنبه ۸ تیرماه ۱۳۹۴ هفت تن از فعالان  اهل سنت اهواز ساکن منطقه ملاشیه با نام های «مهدی حیدری فرزند لفته ۳۲ساله» ،«عبدالحکیم خسرجی فرزند حسین ۲۷ساله»،«سجاد الحائی فرزند نجم ۱۹ساله»،«حیدر ناصری ۲۹ساله»،«ایوب حیدری»،«احمد بدوی» و «عباس بدوی» نیز از سوی نیروهای اداره اطلاعات اهواز درخصوص فعالیتهای مذهبی بازداشت شدند.
روزسه شنبه ۹ تیر ماه ۱۳۹۴ یک نوکیش بنام «جعفر سیلاوی ٢٢ ساله» از اهالی منطقه “ملاشیه” شهر اهواز نیز توسط نیروهای اطلاعاتی دستگیر می شود.

در روز دوشنبه سه‌شنبه ۹ تیرماه ۱۳۹۴ یک فعال اهل سنت بانام «عبدالله سواری» از اهالی کوی علوی( حی الثوره) شهر اهواز بدلیل فعالیتهای مذهبی دستگیر و به بازداشتگاه اطلاعات منتقل شد.
در اوائل ماه مذهبی رمضان در روز شنبه ۳۰ خرداد ماه ۱۳۹۴نیز ٧ تن از فعالان اهل سنت در آبادان و محمره( خرمشهر) توسط اداره اطلاعات بازداشت و سپس آنها را به بازداشتگاه اطلاعات اهواز منتقل نمودند و تا کنون در بازداشتگاه اطلاعات بسر می برند. اسامی آنان بشرح زیر است:
«محمد مذحجی» ،«احمد مرمضی»، «هادی مروانی»، «مالک مشعلی»،«احمد تمیمی»، «علی سلیمانی» و «علی خلفی»
در سالهای اخیر هزاران تن از جوانان عرب اهل اهوازدر شهرهای مختلف به مذهب اهل سنت گرایش پیدا کردند و این امر باعث شد که نظام نسبت به این پدیده واکنش داده و صدها نفر را تبعید یا بازداشت کنند. هرساله در ایام ماه مذهبی رمضان بدلیل برپایی نماز “تراویح” و جلسات قرآن و بازیهای سنتی بازداشتهای وسیعی در اهواز صورت می گیرد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید