انتقال شهروند زندانی استرالیایی-بریتانیایی به قرنطینه زندان قرچک

«کایلی مور گیلبرت»، استاد دانشگاه استرالیایی محبوس در زندان اوین به قرنطینه زندان قرچک منتقل شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، «کایلی مور گیلبرت»، شهروند استرالیایی-بریتانیایی که متخصص امور خاورمیانه و کشورهای حوزه خلیج فارس است و در تابستان ۱۳۹۷، پس از شرکت در هفتمین کنفرانس «شیعه‌شناسی» به دعوت دانشگاه الزهرا و دانشگاه ادیان و مذاهب قم، به ایران سفر کرده و هنگام بازگشت در فرودگاه امام خمینی تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اتهام «امنیتی و جاسوسی»  به ۱۰ سال حبس محکوم شده، در روز جمعه ۳ مردادماه ۱۳۹۹، از بازداشتگاه امنیتی زندان اوین به قرنطینه زندان قرچک ورامین منتقل شد.

«رضا خندان» همسر «نسرین ستوده» با اعلام این خبر در صفحه فیس بوک، دلیل این انتقال را تنبیه «کایلی مور گیلبرت» نام برد و نوشت:« کایلی مور گیلبرت شهروند استرالیایی که در بازداشتگاه امنیتی زندان اوین به سر می‌برد از دو روز پیش به عنوان تنبیه به قرنطینه زندان قرچک منتقل شده است. او طی تماسی از زندان گفت که شرایط بسیار بدی دارد.
او گفت: :هیچی نمی تونم بخورم … نمی دونم … خیلی ناامیدم … خیلی خیلی … افسردگی گرفتم …”
از او در مورد آخرین تماس‌اش با پدر و مادرش پرسیدم که گفت: “آخرین بار حدود یک ماه پیش با خانواده‌اش تماس گرفته است. »

روزنامه گاردین روز دوشنبه ۳۰ دی ماه گذشته،  با انتشار گزارشی نوشت که «کایلی مور گیلبرت»، استاد دانشگاه استرالیایی که در ایران زندانی است، در نامه‌هایی اعلام کرده است سپاه پاسداران در ازای «کم شدن حکم زندانش» به او پیشنهاد «جاسوسی» داده بوده است.

بنابر گزارش  صدای آمریکا منتشر شده است، کایلی مور پشنهاد جاسوسی از سوی سپاه پاسداران را رد کرده و این موضوع را این نامه ها که به شکل «قاچاقی» از زندان اوین به بیرون آورده شده نشان می‌دهد.

در این نامه‌های دست نویس، که توسط روزنامه گاردین دیده شده است، خانم گیلبرت مدعی شده که «بازداشتش سیاسی شده» است. این روزنامه نوشت که او در بند دو الف در زندان اوین زیر نظر سپاه پاسداران زندانی است، و این شهروند استرالیایی گفته است سال گذشته دو حکم، یکی حکم ۱۳ ماه زندان و در پی آن احتمالا آزادی و دیگری حکم تایید ده سال زندان را به او نشان داده‌اند.

خانم گیلبرت در این نامه ها نوشته است که «پول کمی برای خرید مواد غذایی دارد ، از تماس تلفنی با خانواده خود محروم شده است ، و اینکه وضعیت جسمی و روحی او نامناسب است و این موضوع باعث شده تا بارها به بیمارستان منتقل شود.»

بنابر گزارش گاردین این استاد دانشگاه زندانی در ایران به «مسئول پرونده‌اش» نوشته است: «پیشنهاد شما برای کار برای بخش اطلاعات سپاه را قطعا رد می‌کنم…. من جاسوس نیستم، هرگز جاسوسی نکرده‌ام و علاقه‌ای هم ندارم برای سازمان اطلاعاتی هیچ کشوری کار کنم.»

همچنین در یکی از نامه‌ها که مربوط به تابستان گذشته است، خانم گلیبرت «التماس کرده است» تا مسئولان زندان او را از بند دو الف که زیر نظر سپاه است، به بند عمومی زنان انتقال دهند.

چندی پیش نیز «کایلی مور گیلبرت»، در واکنش به تصمیم دادگاه مبنی بر رد فرجام‌خواهی او به حکم ۱۰ سال زندان، دست به اعتصاب غذا زده بود.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید