ملاقات با دو زندانی محکوم به اعدام پس از گذشت ۵ ماه

خانواده «سامان نسیم» زندانی سیاسی محکوم به اعدام و خانواده «یونس آقایان» زندانی اهل حق و محکوم به اعدام پس از پنج ماه بی خبری با فرزندان خود در زندان مرکزی زنجان ملاقات کرده اند.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی به نقل از آژانس خبری موکریان،پدر سامان، «فایق نسیم» صبح امروز دوشنبه ٢٢ تیرماه ٩۴ در خصوص ملاقات فرزندش به گزارشگر موکریان می گوید
“در پی تماسی که روز شنبه سامان با ما داشت دیروز به عزم ملاقات فرزندمان از روستایمان در مریوان به سمت امیدمان در زندان زنجان به راه افتادیم و امروز صبح من و مادر و خواهرش توانستیم سامان را پس از گذشت ۵ ماه ببینیم”.

آقای نسیم ضمن تأیید صحت و سلامت عمومی فرزندش در پاسخ به این سوال که سامان در این مدت کجا نگهداری شده است، به نقل از وی گفت
“در این مدت من به همراه یونس آقایان در زندان زنجان بودیم ولی حق تماس با بیرون را نداشتیم”
همچنین پدر یونس، ایوب آقایان در تماسی تلفنی به گزارشگر موکریان می گوید
“دیروز یکشنبه (٢١ تیرماه ٩۴) پس از گذشت ۵ ماه توانستیم یونس را در زندان مرکزی زنجان به صورت تلفنی و کابینی ملاقات کنیم”.
گزارشگر موکریان تلاش کرد با حسینی، وکیل مدافع یونس آقایان گفتگویی در رابطه با روند پرونده این زندانی اهل حق محکوم به اعدام داشته باشد که امکان آن فراهم نشد.
اما علی خالدی وکیل مدافع سامان نسیم که اولین بار خبر زنده بودن موکل خود را به خانواده اعلام کرد در گفتگو با موکریان می گوید
“در پی دیداری که هفته گذشته با خانواده موکلم داشتم برای سامان در پزشکی قانونی ارومیه تشکیل پرونده دادم و مقرر گردید پس از مراحل اداری و تشریفات قانونی به همراه موکلم در کمیسیون پزشکی قانونی شرکت کنیم”.
این وکیل دادگستری در رابطه با تأثیر نظریه پزشکی قانونی بر رأی نهایی دادگاه در خصوص پرونده سامان نسیم گفت
“نظر پزشکان معتمد پزشکی قانونی برای نحوه صدور رأی مجدد دادگاه از اهمیت بالایی برخوردار است چونکه پزشکان بایستی تشخیص دهند موکل بنده در زمان بازداشت که سن وی کمتر از ١٨ سال تمام بوده است، حرمت عمل ارتکابی را درک کرده است یا خیر”.
خالدی همچنین در پایان این گفتگو افزود
“بنده از تمام ظرفیت های قانون برای نجات جان موکلم استفاده خواهم کرد چون با توجه به محتویات پرونده معتقدم موکل من مستحق حکم اعدام نیست و انشاالله بزودی ترتیب انتقال سامان به زندان ارومیه فراهم میشود”.
در گزارش موکریان آمده است این دو زندانی روز چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه ۹۳ به همراه چهار زندانی سیاسی محکوم به اعدام به نام های سیروان نژاوی، ابراهیم عیسی پور، علی و حبیب افشاری به مکان نامعلومی منتقل می شوند و روز پنجشنبه ۳۰ ام بهمن ۹۳ در خبرها آمده بود “حکم اعدام ۶ تن از زندانیان محبوس در زندان مرکزی ارومیه اجرا شد”.
بنا به گزارش گزارشگر موکریان سامان نسیم اهل مریوان بود بموجب سند سجلی در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۷۲ تولد یافته و به تاریخ ۲۵ ام تیرماه ۹۰ در جریان یک درگیری با نیروهای سپاه در منطقه مرزی آلواتان سردشت بازداشت می شود و در تاریخ ۲۷ ام مردادماه ۹۱ به اتهام محاربه و افساد فی الارض بواسطه اقدام علیه امنیت ملی از طریق اقدام مسلحانه در قالب تیم عملیاتی وابسته به گروه های مخالف نظام بر اساس کیفرخواست صادره از سوی دادستان سردشت منطبق با مواد ۱۸۳ و ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی با استمداد از آیه ۳۳ سوره مائده و مستندا به بند ۱ ماده ۱۹۰ همان قانون توسط دادگاه انقلاب مهاباد به اعدام محکوم می شود.
بر اساس این گزارش، اعتراض به رای صادره توسط شعبه سی و دوم دیوان عالی کشور در تاریخ ۳۰ آذرماه ۹۲ مردود اعلام و عینا تایید می گردد. در زندان مرکزی ارومیه نگهداری میشود تا اینکه اواسط بهمن ماه سال گذشته از اجرای احکام دادگاه ارومیه به وکیل سابق وی اعلام میشود سی ام بهمن ماه حکم موکلش اجرا خواهد شد.
در آن تاریخ علی خالدی، وکیل مدافع سامان نسیم دستور توقف اجرای حکم اعدام موکلش را میگیرد و همزمان از دیوان عالی کشور درخواست اعاده دارسی می کند که پس از دو ماه این درخواست مورد پذیرش شعبه ٣٧ دیوان عالی کشور قرار گرفت.
بر پایه گزارش موکریان یونس آقایان به همراه عبادالله قاسم زاده، سهند علی محمد و بخشعلی محمدی از پیروان شاخه “آتش بیگی” مسلک اهل حق و از اهالی روستای اوچ تپه میاندوآب در پی درگیریهای مسلحانه در سال۱۳۸۳ بین نیروی انتظامی و جمعی از پیروان این گروه دستگیر شده بود که در دادگاه به اعدام و همچنین تحمل پنج سال زندان محکوم شد.
دادگاه تجدید نظر حکم اعدام سهند علی محمدی و بخشعلی محمدی را به ۱۳ سال حبس و تبعید به زندان یزد کاهش داد، اما حکم اعدام عبادالله قاسم زاده و یونس آقایان در دادگاه تجدید نظر تایید شد.
حکم اعدام قاسم زاده که دایی ابرناز قنبرپور همسر یونس آقایان است در سال ١٣٨٧ اجرا شد. پدر یونس آقایان پیشتر گفته بود که حکم اعدام فرزندش نقض شده است.
پیشتر موکریان منتشر کرده بود سیروان نژاوی روز دوشنبه ١۵ تیرماه ٩۴ از زندان تبریز با گزارشگر موکریان تماس گرفته و اعلام کرده که در زندان مرکزی تبریز نگهداری میشود و در مورد ابراهیم عیسی پور می گوید
“من و ابراهیم عیسی پور را باهم به زندان تبریز منتقل کردند ولی آنجا ما را از هم جدا کردند و پس از مدتی ابراهیم را به زندان ارومیه برگرداندند چون در تبریز به دلیل شرایط نامناسب زندان درگیر شده بود”.
در حال حاضر روشن است حکم اعدام سامان نسیم، یونس آقایان، سیروان نژاوی و ابراهیم عیسی پور اجرا نشده است و مکان نگهداری آنها نیز مشخص است اما موکریان اجرای حکم برادران افشاری را که به همراه چهار زندانی مذکور اواخر بهمن ماه سال گذشته از زندان ارومیه منتقل شدند، تأیید یا رد نمی کند.
تا لحظه تنظیم این گزارش جسدی به خانواده افشاری تحویل داده نشده و در منابع رسمی یا دولتی نیز خبری در خصوص وضعیت علی و حبیب افشاری منتشر نشده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید