سومین جلسه دادگاه جیسون رضائیان برگزار شد

سومین جلسه دادگاه «جیسون رضاییان »خبرنگار ایرانی- آمریکایی روزنامه واشنگتن پست، روز دوشنبه ۲۲ تیرماه در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از “ایلنا”، این جلسه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست «ابوالقاسم صلواتی» به صورت غیرعلنی تشکیل شد.
پیش تردومین دادگاه این خبرنگار واشنگتن پست در روز دوشنبه ۱۸ خردادماه ۱۳۹۴ شده بود.
اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات وی نیزدر پنجم خردادماه ۱۳۹۴، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به صورت غیرعلنی با ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.
خبرگزاری “ایسنا” گفته در نخستین جلسه دادگاه اتهامات این روزنامه‌نگار زندانی به او تفهیم شد، اما دفاعی انجام نشد.
«جیسون رضاییان »از جمله به “جاسوسی، دسترسی و جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده، همکاری با دول متخاصم و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران ” متهم شده است. در روند دادرسی این پرونده با اعمال نفوذ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، قانوشکنی‌های متعددی انجام شده است.
بنا بر اطلاعات گردآوری شده از سوی گزارش‌گران بدون مرز، اسنادی که بر اساس آن‌ها کیفرخواست صادر شده است، به شکل عمده عبارتند از چند نامه‌ی شخصی و اداری این روزنامه‌نگار و آن نیز با خارج کردن برخی جمله‌ها از متن و خالی کردن آن‌ها از معنا، و همزمان فشار آوردن بر این روزنامه‌نگار برای پذیرش اتهام های ساختگی. پس از نزدیک به یازده ماه سخت‌گیری و آزارهای سپاه پاسدران انقلاب اسلامی علیه این روزنامه نگار و خانواده اش در اصل این پرونده خالی است و هیچ مدرک محکم و قابل اعتمادی در آن وجود ندارد.
در همان نخستین جلسه دادگاه به تاریخ ۵ خرداد، نقض موارد متعدد قانون مشهود شد. از این میان اعمال فشار برای اعتراف علیه خود متهم و برگزاری دادگاه در پشت درهای بسته صورت گرفته است.
«جیسون رضاییان »از زمان بازداشت در انفرادی‌های بند دو الف زندان اوین نگاهداری و به شدت زیر فشار قرار داشته است.
اصل سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به شکلی روشن اعتراف اجباری را «فاقد ارزش و اعتبار» اعلام کرده است: «هرگونه شکنجه برای گرفتن اقرار و یا کسب اطلاع ممنوع است. اجبار شخص به شهادت، اقرار یا سوگند، مجاز نیست و چنین شهادت و اقرار و سوگندی فاقد ارزش و اعتبار است.متخلف از این اصل طبق قانون مجازات می‌شود.»
پیش تر «غلامحسین اسماعیلی» رئیس کل دادگستری استان تهران علت فاصله زیاد بین جلسه دوم تا سوم را “خالی نبودن فضای دادگاه انقلاب برای رسیدگی به این پرونده» اعلام کرده بود.
«جیسون رضاییان » در ۳۱ تیرماه ۱۳۹۳ به همراه همسر خود «یگانه صالحی » (خبرنگار روزنامه نشنال) و دو عکاس خبرنگار، در تهران بازداشت شد.
یگانه صالحی و دو خبرنگار دیگر پس ازگذشت چند روز با قرار وثیقه آزاد شدند اما جیسون رضاییان همچنان در زندان به سر می برد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید