عفو بین الملل اجرای حکم اعدام مصطفی صالحی را محکوم کرد

عفو بین الملل اجرای حکم اعدام «مصطفی صالحی» از بازداشت‌شدگان اعتراضات دی ماه ۹۶ را محکوم کرد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سازمان عفو بین الملل اجرای حکم اعدام «مصطفی صالحی» از بازداشت‌شدگان اعتراضات دی ماه ۹۶، در روز چهارشنبه ۱۵ مرداد ماه ۱۳۹۹، را محکوم و روند دادرسی، شکنجه های اعمال شده و محرومیت وی از دسترسی به وکیل انتخابی را ناعادلانه اعلام کرد.

سازمان عفو بین الملل در خصوص اتهام و روند دادرسی پرونده «مصطفی صالحی» گفت:«وی به قتل یکی از اعضای سپاه پاسداران در جریان اعتراضات سراسری دی ماه ۱۳۹۶ محکوم شد. او بر بی‌گناهی خود اصرار کرد و گزارش‌های رسانه‌های مستقل حاکی از آن است که مقامات دادستانی نتوانستند مدرکی درباره مجرم بودن وی ارائه دهند.»

سازمان عفو بین الملل همچنین اعلام کرده است:«مقامات ایرانی در استفاده از مجازات اعدام سوابق ناگواری دارند. اعدام مصطفی صالحی بار دیگر نشان می دهد که مقامات ایران بیشتر به دنبال انتقام جویی هستند، نه عدالت.»

این سازمان بین المللی ضمن محکوم کردن اجرای حکم اعدام «مصطفی صالحی»، از سرنوشت «محمد بسطامی»، «هادی کیانی»، «عباس محمدی»، «مجید نظری» و «مهدی صالحی»، پنج معترض دیگر اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶، که به اعدام محکوم شده‌اند، ابراز نگرانی کرد.

در بخشی دیگر، سازمان عفو بین‌الملل از مقامات ایرانی می خواهد که بی‌درنگ احکام اعدام آن‌ها را لغو کرده و برای آن‌ها فرصت دادرسی عادلانه بدون توسل به مجازات اعدام را فراهم کنند. مقامات ایران باید هر کسی که به خاطر مشارکت مسالمت‌آمیز در اعتراضات بازداشت شده را آزاد کنند.

سازمان عفو بین‌الملل در ادامه افزود:« بدون در نظر گرفتن ماهیت یا شرایط جرم، مجرم بودن یا نبودن و یا نحوه اجرای حکم، در هر موردی و بدون استثناء با مجازات اعدام مخالف است و این سازمان برای لغو کامل مجازات اعدام تلاش می‌کند.»

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید