عفو بین الملل خواهان آزادی فاطمه داوند شد

عفو بین الملل خواهان آزادی «فاطمه داوند» از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ماه ۱۳۹۸ شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سازمان عفو بین الملل، خواهان آزادی «فاطمه داوند» شهروند کُرد اهل بوکان و از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ماه ۱۳۹۸ شد. این فعال مدنی در دو دادگاه جداگانه در مجموع به پنج سال و پنج ماه حبس و ۳۰ ضربه شلاق محکوم و روز پنج شنبه ۱۶ مردادماه ۱۳۹۹، جهت اجرای حکم، بازداشت و به زندان ارومیه منتقل شده است.

سازمان عفو بین الملل در ادامه درخواستش برای آزادی «فاطمه داوند» می‌گوید: «وی پس از یک محاکمه ناعادلانه که در آن به «اعترافات» او استناد شده و او گزارش کرده که بر اثر شکنجه و سایر بدفتاری‌ها به دست آمده، به زندان محکوم شده است.»

این سازمان بین المللی با درخواست آزادی «فاطمه داوند» از مقامات ایرانی، به استفاده صلح‌آمیز وی از حقوق خود از طریق حق آزادی تجمعات اشاره کرده و گفته است: «فاطمه داوند» با اخذ «اعترافات» اجباری به حکم زندان محکوم شده است.

«فاطمه داوند» روز شنبە ٢۵ آبان ماه ۱۳۹۸، در شهر بوکان و در جریان اعتراضات سراسری بە افزایش نرخ بنزین از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و بە بازداشتگاه ادارە اطلاعات ارومیە منتقل شد.

این شهروند کُرد پس از پایان مراحل بازجویی و گذشت ٢٠ روز از بازداشتگاه ادارە اطلاعات بە بند زنان زندان مرکزی ارومیە منتقل و به مدت چهار ماه در بازداشت موقت بود.

«فاطمه داوند» در روز چهارشنبه ۶ فروردین ماه ۱۳۹۹، با قید قرار وثیقه یک میلیارد تومانی به طور موقت آزاد شد.

این فعال مدنی کُرد، روز پنج شنبه ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۸، به اتهام «بر هم زدن نظم و آسایش عمومی» از سوی شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری ۲ شهرستان بوکان به ریاست قاضی «مهدی تقی‌زاده» به تحمل پنج ماه حبس و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شد.

«فاطمه داوند» همچنین در روز سه شنبه ۲۳ اردیبشهت ماه ۱۳۹۹، به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی»، از سوی شعبه یکم دادگاه انقلاب مهاباد به ریاست قاضی «جواد غلامی» به  پنج سال حبس محکوم شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید