گزارش کانون نویسندگان ایران از آزادی بیان در هفته ای که گذشت

«کانون نویسندگان ایران»، گزارشی از وضعیت آزادی بیان در هفته گذشته ارائه کرد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز جمعه ۱۷ مردادماه ۱۳۹۹، «کانون نویسندگان ایران» گزارشی از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز پنج شنبه ۹ مرداد تا چهارشنبه ۱۵ مرداد، ارائه داد که در این گزارش به وقایع مختلفی از جمله؛ بیانیه جمعی از فعالان ملی مذهبی در محکومیت صدور و تأیید حکم سه سال زندان برای کیوان صمیمی، ضرب و شتم جعفر عظیم زاده، فعال کارگری، تمدید قرار بازداشت رضا رمضانی، احضار صبا آذرپیک به دادگاه، وضعیت سلامتی مجید اسدی، اعدام مصطفی صالحی یکی از بازداشتی‌های اعتراضات دیماه ۹۶ و … پرداخت.

متن کامل گزارش «کانون نویسندگان ایران» به این شرح است:

پنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۹

– جمعی از فعالان ملی مذهبی با امضای بیانیه‌ای که در این روز منتشر شد، صدور و تأیید حکم سه سال زندان برای کیوان صمیمی، سردبیر نشریه‌ی ایران فردا را محکوم کردند.

شنبه ۱۱ مرداد

– انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در بیانیه‌ای که در این روز منتشر شد، به صدور حکم زندان برای کیوان صمیمی اعتراض کرد.

– جعفر عظیم زاده، فعال کارگری بدون زمینه قبلی در دو نوبت به‌دست دو تن از زندانیان جرائم عمومی در بند ۸ زندان اوین مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

در همین روز دادگاه تجدیدنظر استان تهران محکومیت این فعال کارگری را عینا تایید کرد. او پیش‌تر به سبب انتشار یک       فایل صوتی از داخل زندان به اتهام تبلیغ علیه نظام به ۱۳ ماه زندان محکوم شده بود.

– در این روز سنگ مزار عزیز پورولی، از فعالین قدیمی آذربایجان که در روزهای اخیر توسط فرد یا نهاد نامشخصی برداشته شده بود پس از پاک کردن متن بر روی مزار بازگردانده شد. بر سنگ قبر آقای پورولی متنی اعتراضی با مضمون «مملکتی که صاحب ندارد ویران شود بهتر است» نوشته شده بود.

– رضا رمضانی، شهروند ساکن شهرستان اسلام آباد غرب، با تمدید قرار بازداشت به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل شد. وی در تاریخ ۱۰ تیرماه ۹۹، توسط نیروهای امنیتی در شهر اسلام آباد غرب به دلیل انتشار مطالبی در اینترنت با اتهام توهین به مقدسات، بازداشت شده بود.

– رئیس پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ در این روز از دستگیری «عاملان تولید و انتشار» تصاویر تجمع اعضای گروه تروریستی طالبان در پارک ملّت تهران خبر داد. عکس تجمع اعضای طالبان در پارک ملّت را عارف احمدی شهروند افغان ساکن تهران، جمعه ۱۰ مرداد در فیس‌بوک منتشر کرده بود.

– کسری تبریزی، شاعر و ترانه سرا، در این روز با مراجعه به واحد اجرای احکام دادگاه انقلاب زاهدان از آزادی زودهنگام خود مطلع شد. آقای تبریزی پیشتر توسط دادگاه انقلاب زاهدان به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

– رئیس پلیس فتا استان اردبیل، در این روز خبر از بازداشت شش تن از گردانندگان صفحات و کانال‌های فعال در حوزه «فروش لباس و تبلیغ مدهای غیرمتعارف» در این شهر داد.

– در این روز صبا آذرپیک، روزنامه‌نگار، با گزارش وزارت بهداشت و شکایت اطلاعات سپاه به دادگاه احضار شد. این پرونده در پی انتقاد وی از عملکرد ستاد کرونا، تشکیل شده است.

– جمعی از فعالان سیاسی در بیانیه‌ای که در این روز منتشر شد، نسبت به صدور حکم قضایی علیه شرکت کنندگان در تجمعات، واکنش نشان دادند. در این بیانیه ضمن اشاره به صدور حکم اعدام علیه شرکت کنندگان اعتراضات مردمی به صدور حکم حبس برای کیوان صمیمی رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و بهاره هدایت، زندانی سیاسی سابق، اعتراض شده و خواهان توقف اجرای احکام آن‌ها شده‌اند.

یکشنبه ۱۲ مرداد

– در این روزسازمان حقوق بشر ایران ضمن انتشار دادنامه‌ی پنج نفر از معترضان دی ماه ۹۶ تأکید کرد که حکم اعدام آنان در دیوان عالی کشور تأیید شده است. این سازمان، تکذیب دادگستری اصفهان درباره‌ی تأیید نشدن حکم این پنج نفر را «فاقد اعتبار» خواند.

– در این روز خبر رسید رضا مهرگان، زندانى سیاسى و از امضا کنندکان بیانیه‌ی موسوم به ۱۴ تن ، در زندان اوین دچار سکته‌ی مغزى شده ولی مسئولین زندان از ارسال آقاى مهرگان به بیمارستان ممانعت بعمل آورده‌اند.

– مسعود رفیعی طالقانی، سردبیر روزنامه‌ی سرآمد، در این روز خبر از تذکر هیئت نظارت بر مطبوعات به این روزنامه بابت تیتر «مرحوم پول ملی» داد و نوشت آن هیئت، این تیتر را «تضعیف پول رسمی کشور» خوانده.

– برخی از هنرمندان اصفهان در این روز با تجمع در ساختمان خانه‌ی هنرمندان این شهر، نسبت به تغییر تملک و واگذاری این عمارت به بنیاد شهید اعتراض کردند. این تجمع با دخالت مأموران نیروی انتظامی همراه شد.

– داوود شیری، فعال مدنی ساکن تبریز و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد.

دوشنبه ۱۳ مرداد

– مدیرکل اطلاعات خراسان شمالی از بازداشت یک شهروند در شهرستان بجنورد به دلیل انتشار ویدئوی فردی که به بهانه‌ی امر به معروف در نوع پوشش شهروند دیگر دخالت کرده بود خبر داد.

– در این روز خبر رسید فرهاد عبدی، شهروند اهل کامیاران در استان کردستان به دلایل نامعلومی توسط نیروهای امنیتی در کتابفروشی خود بازداشت و به مکان نامشخصی منتقل شد.

سه شنبه ۱۴ مرداد

– فرمانده انتظامی لاهیجان از بازداشت گرداننده صفحه‌ی اینستاگرامی عکاسی مدلینک در این شهرستان خبر داد.

– در خبری وضعیت سلامتی مجید اسدی، مترجم و دانشجوی زندانی وخیم اعلام شد. خانواده‌ی این زندانی و نهادهای حقوق بشری اعلام نموده‌اند که جان وی در خطر است و باید فوراً آزاد گردد.

– نهاد فرانت لاین دیفندرز، طی بیانیه‌ای در این روز خواستار لغو محکومیت بهاره هدایت، زندانی سیاسی شد. خانم هدایت، طی حکمی که در تاریخ ۴ مردادماه به وی ابلاغ شده، به ۴ سال و ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

– سی و هشت سازمان مردم نهاد کردستان در نامه‌ای که در این روز منتشر شد، خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی نسبت به سیاست طرد زبان های غیرفارسی در ایران اعتراض و از او درخواست کردند که نسبت به حکم ۱۰ سال حبس زهرا محمدی، معلم داوطلب زبان کردی و عضو انجمن فرهنگی اجتماعی نوژین تجدیدنظر شود.

چهارشنبه ۱۵ مرداد

– مصطفی صالحی یکی از بازداشتی‌های اعتراضات دیماه ۹۶ سحرگاه امروز در زندان دستگرد اصفهان اعدام شد. صالحی سال۹۶ در شهر کهریزسنگ از توابع شهرستان نجف آباد استان اصفهان دستگیر شد او ۳۰ سال داشت و کارگر ساختمانی بود.

– در این روز نامه‌ی سرگشاده‌ی جمعی از اهالی رسانه‌ی استان کرمانشاه خطاب به روسای سه قوه به دلیل ۲۲ شکایت از اهل قلم این استان در ۲ سال گذشته، منتشر شد. امضاکنندگان این نامه با تأکید بر تنگناهای وضعیت حرفه‌ای فعالان عرصه رسانه در استان، به وضع نامطلوب موجود، اعتراض نموده و با خودداری از پذیرش هر گونه تبریک روز خبرنگار، اعلام کردند «از شرکت در هر گونه مراسم کلیشه‌ای روز خبرنگار» خودداری می کنیم.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید