حمله گارد زندان اوین به اندرزگاه هشت این زندان

ماموران زندان اوین نیمه شب گذشته جهت بازرسی به بند ۸ این زندان یورش برده و زندانیان را به راهروها و کلیدورهای این بند منتقل کردند.در طی این یورش «رضا انتصاری» از دراویش زندانی دچار حملهٔ شدید قلبی شده و با ممانعت مسئولین بهداری زندان از اعزام وی به مراکز درمانی تخصصی مواجه شده است.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این بازرسی تا ساعت ۱ بامداد روز پنج شنبه ۲۵ تیرماه ۱۳۹۴ ادامه داشته و با اعتراض زندانیان سیاسی این بند همراه شده است.
همچنین ساعت ۱۰ صبح روز جاری ماموران امنیتی زندان مجددا وارد بند هفت و هشت شده‌ و آنجا مورد بازرسی قرار داده اند. هنوز علت اصلی بازرسی صبح امروز مشخص نشده است.

reza_kampein.info«رضا انتصاری» از دراویش زندانی نیمه شب گذشته در پی حملات مکرر و شدید قلبی به دفعات به بهداری بند ۸ عمومی اوین منتقل اما نه تنها به دلیل عدم حضور پزشک، مورد معاینه قرار نگرفت و به دلیل نداشتن امکانات و تجهیزات، گرفتن نوار قلب هم میسر نشده است، بلکه پرستار حاضر در بهداری نیز با اعلام اینکه “در شیفت من هیچکس به مراکز درمانی تخصصی اعزام نخواهد شد”، از رسیدگی به وضعیت این درویش زندانی خودداری کرده و او را به بند عودت داده است.
تارنمای “مجذوبان نور” در گزارشی از وضعیت این زندانی محبوس در بند ۸ زندان اوین نوشته “مأمورین مراقب از اعزام وی به بهداری نیز ممانعت می‌کردند که با دخالت یکی از مسوولین کشیک زندان این درویش به بهداری منتقل اما با بی مهری و عدم رعایت اخلاق حرفه‌ای از سوی مسوولین وقت بهداری مواجه شد”.
بر اساس گزارش به دست آمده «رضا انتصاری» در حال حاضر وضعیت جسمی نامناسبی دارد و عدم رسیدگی و اعزام وی به مراکز درمانی تخصصی می‌تواند عوارض احتمالی جانی برای وی در پی داشته باشد. این درویش زندانی به دلیل ابتلا به بیماری قلبی عروقی و نوسان مکرر فشار خون، به دفعات مکرر تاکنون و به دستور پزشکان معالج ضرورت پیگیری درمانش در مراکز تخصصی خارج از زندان مطرح بوده اما هر بار با بهانه‌های الزام به استفاده از لباس فرم و دستبند از اعزام وی جلوگیری شده است.
این نخستین بار نیست که بازرسی‌های زندان اوین منجر به اعتراض زندانیان سیاسی می شود. در ابتدای فروردین ماه سال گذشته نیزگارد زندان اوین به همراه تعداد زیادی لباس شخصی و مامورین امنیتی به بند ۳۵۰ زندان اوین هجوم برده و زندانیان را مورد ضرب و شتم وحشیانه قرار داده و تعداد زیادی را به سلول های انفرادی منتقل کردند. این یورش وحشیانه به بند۳۵۰ زندان از سوی زندانیان سیاسی و فعالین حقوق بشر (پنجشنبه سیاه) نام گرفت.
اندرزگاه ۸ زندان اوین ظاهرا به متهمان و محکومان مالی اختصاص دارد و در آن سعی شده تصویری واقعی از این بند قدیمی ترین زندان موجود تهران به مخاطبان ارائه شود.
اندرزگاه هشت در کنار بندهای ۲۴۰ و ۲۴۱ که متعلق به وزارت اطلاعات و حفاظت قوه قضاییه هستند، قرار دارد و در کنار آن، اندرزگاه ۷ قرار دارد که تقریبا از نظر ارتفاع بالاترین اندرزگاه در اوین است و چشم انداز بخشی از کوهستان اوین- درکه در هواخوری آن دیده می شود. این اندرزگاه شامل ۴ سالن (سالن ۷، ۸، ۹ و ۱۰) در ۴ طبقه است که مجموعا حدود ۹۰۰ نفر زندانی (یا در ادبیات رسمی: مددجو) در این ۴ طبقه به سر می برند.
پیش تر تارنمای کلمه در گزارشی نوشته است” در اندرزگاه ۸ یک حیاط هواخوری، یک سالن ورزشی سرپوشیده که به صورت اشتراکی با اندرزگاه هفت مورد استفاده قرار می گیرد، دو فروشگاه کوچک(جنب سالن ۸ و جنب سالن ۱۰)، یک حسینیه با گنجایش ۲۰۰ نفر و یک کتابخانه با گنجایش ۱۵ نفر وجود دارد. یک آرایشگاه و چند کارگاه نیز برای اشتغال زندانیان وجود دارد. مددکاری اندرزگاه روزانه حدود ۲ ساعت به زندانیان خدمات می دهد که معمولا هر زندانی به طور متوسط حداقل باید یک ساعتی در صف انتظار بماند تا بتواند دقایقی کوتاه از خدمات مددکاری بهره مند شود. خدمات پستی هم به زندانیان ارائه می شود و به صورت روزانه مکاتبات زندانیان با مراجع قضایی توسط مددکاری با هزینه زندانی ارسال می شود.

کتابخانه صرفا پذیرای حداکثر ۱۵ نفراست و در طول روز حدود ۴ ساعت پذیرای علاقه مندان به مطالعه است. کتب محدود آن نیز غالبا قدیمی است و اغلب جایی برای نشستن و مطالعه یافت نمی شود. غیر از چند روزنامه هیچ مجله ای به زندانیان تحویل داده نمی شود. تنها مجله قابل دسترسی «اطلاعات هفتگی» است و حتی اگر خانواده ها مجلات سیاسی-فرهنگی یا هنری را تهیه کنند، مدیریت اندرزگاه اجازه تحویل آن را به زندانی نمی دهد. اندرزگاه توسط خود زندانیان اداره می شود و عملا ۹۵ درصد پرسنل بخش های گوناگون زندان از خود زندانیان انتخاب می شوند. وکیل بند، معاون وکیل بند، ناظر روز، ناظر شب، خدمات، انتظامات و مسئولان کتابخانه و حسینیه و … هم از زندانیان مورد اعتماد هستند.

گزارش: آرون عسکری

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید