گزارشی از وضعیت انور نیلوفری پناهجوی کُرد ایرانی در بیش از یک‌ماه و نیم اعتصاب غذا

«انور نیلوفری» پناهجوی کُرد ایرانی، بیش از پنجاه روز است که در داخل چادری کوچک در یکی از پیاده روهای مقابل دفتر سازمان ملل در پایتخت یونان با درخواست انتقال به کشوری امن اقدام به اعتصاب غذا کرده است.

این دومین اعتصاب غذای طولانی مدت «انور نیلوفری» پناهجوی سیاسی کُرد است که در اعتراض به وضعیت بلاتکلیفی و عدم رسیدگی به پرونده پناهجویی اش صورت گرفته است.

این پناهجوی کُرد، بیش از ۵ سال است در کشور «یونان» در وضعیت بلاتکلیف به سر می برد و بیشتر از ۴۰ ماه از اعتصاب وی در مقابل دفتر سازمان ملل در آتن گذشته است.

ظاهر رنجور، تکیده و نحیف این پناهجوی سیاسی کُرد، حاکی از تحمل رنج های روحی و جسمی بسیار در طول ۴۰ ماه اعتصاب در مقابل دفتر سازمان ملل و دومین اعتصاب غذای طولانی مدت وی است.

«انور نیلوفری» اذعان داشته است؛ غیر از اعتصاب غذا هیچ چاره دیگری ندارد چون به پرونده اش رسیدگی نمی شود و علی رغم مکاتبات بسیار با اشخاص و سازمانهای دولتی و غیر دولتی مرتبط با امور پناهجویان، هنوز هیچ حمایتی دریافت نکرده است.

این پناهجوی کُرد ایرانی، در خصوص دلیل ۴۰ ماه اعتصاب در مقابل دفتر سازمان ملل در آتن گفته است: « در سال ۲۰۱۵ در سوئد به خاطر قانون «دوبلین» وی را به کشور یونان دیپورت کردند و این در حالی بوده که در آن زمان همه مرزهای اروپا باز و سیل مهاجران به سمت اروپا روانه بود. افزون بر آن قانون «دوبلین» در یونان هنوز اجرایی نشده و وی را به صورت غیر قانونی به یونان بازپس فرستاده اند. به همین دلیل وی از ۲۱ مارچ سال ۲۰۱۷ مقابل درب دفتر سازمان ملل در آتن و به مدت بیش از ۴۰ ماه است در اعتصاب به سر می برد. »

«انور نیلوفری» در سال ٢٠١۴ از کشور یونان اقامت سیاسی اخذ کرده سپس در سال ۲۰۱۵ به کشور سوئد رفته و آنجا درخواست پناهندگی خود را اعلام کرده است، که در پاسخ با دیپورت به یونان مواجه شده است.

اولین اعتصاب غذای «انور نیلوفری»، از ماه مارچ سال ۲۰۱۷ شروع و در اعتراض به دیپورت وی از سوئد به یونان و عدم رسیدگی و حمایت سازمان ملل از پرونده وی، و با درخواست انتقال به کشور امن سوم، به مدت ۶۴ روز طول کشید.

«انور نیلوفری» در مورد رفتار مسئولان و کارمندان دفتر سازمان ملل در آتن و برخورد پلیس با وی گفت: «بارها در مقابل سازمان ملل مورد ضرب و شتم قرار گرفتم، مسئولان سازمان هر روز از جلوی من رد می شوند و انگار من را نمی بینند، تا به حال ۵ بار چادر من را  تخریب و بارها تلفن همراهم را ضبط کردند. صدها بار پلیس را خبر کرده و ۲۳ بار دادگاهی شده ام، ۵ بار به زندان افتاده ام و ساعتها بازداشت موقت شده ام.»

این پناهجوی سیاسی خود را «گروگان اروپا» می نامد و دلیل اعتصاب غذای طولانی اش را درخواست برای انتقال به کشوری امن، خارج از اتحادیه اروپا اعلام می کند.

وی سال گذشته، طی اقدامی علیه وکیل پرونده اش «ماریا چارتکولی» به کانون وکلای آتن به شکایت نامه ای تنظیم کرده و در آن شکایت نامه به جزئیات پرونده و ناتوانی و سهل انگاری وکیلش در دفاع از وی در ماه سپتامبر ۲۰۱۷ اشاره کرده بود.

این پناهجوی کُرد، مدت سه سال است که اقامت پناهندگی خود در یونان را تمدید نکرده چون طبق قانون جدید «دوبلین»، می‌تواند در کشور دیگری درخواست پناهندگی کند.

بنا به گفته «انور نیلوفری»، دفتر سازمان ملل مستقر در شهر آتن، همچنان درخواست اسکان مجدد وی را بدون پاسخ گذاشته و پرونده وی را رسیدگی نمی کند.

«انور نیلوفری» اهل روستای «دیم سور» از توابع شهرستان مهاباد و دانش آموخته مهندسی شهرسازی از دانشگاه صلاح الدین هولیر است.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید