گزارش کانون نویسندگان ایران از آزادی بیان در هفته ای که گذشت

«کانون نویسندگان ایران»، طی گزارشی هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران از روز پنجشنبه ۲۳ مرداد تا چهارشنبه ۲۹ مردادماه ۱۳۹۹، می پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز پنج شنبه ۳۰ مردادماه ۱۳۹۹، «کانون نویسندگان ایران» گزارشی هفتگی از وضعیت آزادی بیان در ایران از از روز پنجشنبه ۲۳ مرداد تا چهارشنبه ۲۹ مردادماه ۱۳۹۹، ارائه داد که در این گزارش به وقایع مختلفی ازقبیل؛ اعتصاب غذای مجید اسدی، بازداشت لیزا تبیانیان، اعتصاب غذای ۷۲ تن از زندانیان و متهمان سیاسی بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری آبان ۹۸، وضعیت جسمانی زرتشت احمدی‌راغب در شصت و چهارمین روز از اعتصاب غذا، محکومیت نادر فتوره چی، مترجم و روزنامه‌نگار به حبس،  تفهیم اتهام پریسا رفیعی، دانشجوی زندانی و … پرداخت.

متن کامل گزارش «کانون نویسندگان ایران» به این شرح است:

پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹

– در خبری اعلام شد: مجید اسدی، محمد بنازاده امیرخیزی و پیام شکیبا که از اول مرداد برای بازجویی در باره‌ی پرونده‌ی جدیدی که در ایام حبس برای آنان گشوده شده از زندان رجایی شهر کرج به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بودند، طی هفته‌ی گذشته به سلول‌های انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شدند.

مجید اسدی، مترجم است او از زمان انتقال به بازداشتگاه این نهاد امنیتی، اعتصاب غذا کرده و از دسترسی به داروهای خود محروم است. اتهام این افراد که سومین سال حبس خود را سپری می‌کنند «فعالیت تبلیغی علیه نظام» عنوان شده است.

– امان محمد خجملی ، روزنامه‌نگار در دادگاه گنبد کاووس به اتهام «نشر اکاذیب» به پرداخت جزای نقدی محکوم شد. آقای خجملی گفته است: «نوشتن مقالاتی درخصوص قاسم سلیمانی، فساد اقتصادی و نوشتن نامه‌ای به محمد خاتمی، از جمله دلایل تشکیل پرونده برای او بوده است.

– نادر مجیدیان، روزنامه‌نگار و صاحب‌امتیاز آژانس خبری توقیف شده‌ی «داهاتو»، در دادگاه تجدید نظر استان کردستان به ۴ ماه حبس تعزیری محکوم شد. گفته می‌شود پیشتر، در بهمن ۱۳۹۴ نیز آقای مجیدیان به همراه یازده تن دیگر در شهرستان سقز، درحال تدارک یک نشست ادبی خصوصی، بازداشت شده بود.

جمعه ۲۴ مرداد

– فدراسیون ووشو جمهوری اسلامی، در این روز شهربانو و سهیلا منصوریان دو قهرمان ووشو ایران را به ترتیب ۲۰ و ۸ ماه از حضور در میادین ورزشی محروم کرد. شهربانو منصوریان در این خصوص گفت که فدراسیون ووشو یکی از دلایل محرومیت وی را «عدم رعایت شئونات اسلامی» عنوان کرده است. وی اخیراً با انتشار ویدئو و مطالبی در صفحه‌ی شخصی خود در اینترنت از عملکرد این فدراسیون انتقاد کرده بود.

شنبه ۲۵ مرداد

– جمعی از زندانیان سیاسی زندان اوین با انتشار بیانیه‌ای در این روز به گزارشی که از بخش خبر ۲۰:۳۰ صدا و سیمای جمهوری اسلامی درباره‌ی این زندان پخش شده واکنش نشان داده و آن‌را «یک گزارش سراسر دروغ» نامیدند.

– جمعی از روزنامه‌نگاران با نوشتن بیانیه‌ای مشترک نسبت به شکایت اداره‌ی حقوقی مجلس از دو تن از همکارانشان واکنش نشان دادند. این روزنامه‌نگاران شکایت مجلس از همکاران خود را «نقض آزادی رسانه‌ها» خواندند؛ پیشتر اعلام شده بود که اداره‌ی حقوقی مجلس به دلیل اظهارات یاشار سلطانی، صدرا محقق و وحید اشتری، درباره‌ی «رشوه ۶۵ میلیارد تومانی» شهرداری تهران به نمایندگان مجلس دهم برای رد طرح تحقیق و تفحص از شهرداری از آنان شکایت کرده است.

– لیزا تبیانیان، شهروند بهایی ساکن کرج را ماموران امنیتی بازداشت و برای تحمل حبس به زندان کچویی کرج منتقل کردند خانم تبیانیان سال ۹۷ در دادگاه انقلاب کرج به ۷ ماه حبس تعزیری محکوم، اما در مرحله‌ی تجدیدنظر با استناد به اینکه اساساً تبلیغ آئین بهایی تبلیغ علیه نظام نیست از اتهام وارده تبرئه شده بود. با پیگیری‌های وکیل مدافع خانم تبیانیان مشخص شد که حکم برائت ایشان در دیوان عالی کشور خلاف شرع اعلام شد و حکم دادگاه اولیه در مورد ایشان اجرا شده است.

یکشنبه ۲۶ مرداد

– در این روز شماری از خانواده‌های زندانیان سیاسی در مقابل زندان اوین دست به تجمع اعتراضی زدند، اما مأموران مانع از شکل‌گیری این تجمع شدند.

– امیر بابایی، روزنامه‌نگار و عضو انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران با شکایت استاندار کرمانشاه در دادگاه تجدیدنظر این استان بابت اتهام «نشر اکاذیب» به تحمل دو ماه حبس محکوم شد.

– ۷۲ تن از زندانیان و متهمان سیاسی بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ با انتشار نامه‌ از اعتصاب غذای خود در زندان تهران بزرگ خبر دادند. اعتصاب غذای این افراد در اعتراض به عدم اعزام به مرخصی در شرایط شیوع ویروس کرونا و وضعیت غیراستاندارد زندان تهران بزرگ صورت گرفته است.

دوشنبه ۲۷ مرداد

– در این روز سپیده قلیان، فعال مدنی در دادگاه کیفری دزفول از اتهام «اخلال در نظم عمومی بصورت غیر گسترده» در پرونده‌ای که پیشتر در رابطه با حضور وی در اعتراضات آبان ۹۸ در دزفول برای او گشوده شده بود، تبرئه شد. خانم قلیان هم‌اکنون دوران محکومیت ۵ ساله‌ی خود را در زندان اوین سپری می‌کند.

– در این روز خبر رسید که وضعیت جسمانی زرتشت احمدی‌راغب در شصت و چهارمین روز از اعتصاب غذایش رو به وخامت رفته است. آقای احمدی‌راغب از خرداد امسال در دادگاه انقلاب شهریار به اتهام «تبلیغ علیه نظام» که مصداق آن فعالیت‌های مدنی، از جمله نوشتن و امضای بیانیه در دفاع از زندانیان عقیدتی و سیاسی و نشر مطالب انتقادی در اینترنت است، محکوم و در زندان به سر می‌برد.

– مهدی سلیمی، نویسنده، مترجم و پژوهشگر در این روز با تودیع قرار وثیقه‌ی ۵۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. آقای سلیمی در تاریخ ۱۷ تیرماه به‌دست ماموران وزارت اطلاعات در منزل مادر خود در شهرستان اهر بازداشت به زندان اوین اوین منتقل شد.

– گزارشگران بدون مرز در این روز از احضار مهراوه خندان، دختر نسرین ستوده، وکیل زندانی در ایران به دادسرای اوین خبر داده است. یک روز پیش از این پنج مأمور امنیتی مهراوه خندان دختر ۲۰ ساله‌ی نسرین ستوده را در خانه بازداشت و با خود بردند. خانم خندان چند ساعت بعد با قید وثیقه آزاد شد.

گزارشگران بدون مرز می‌گوید که شماری از روزنامه‌نگاران هم به دادسرای اوین احضار شده اند.

سه شنبه ۲۸ مرداد

– محمد نوری زاد، فعال مدنی، کارگردان و روزنامه‌نگار محبوس در زندان اوین در بخش دوم پرونده‌ی خود توسط دادگاه مشهد به سبب حضور در مقابل ساختمان محل برگزاری دادگاه تجدید نظر کمال جعفری یزدی، بابت اتهام «اخلال در نظم عمومی» به ۸ ماه حبس تعزیری و یک سال تبعید به طبس و از بابت اتهام «نشر اکاذیب» به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

– فرمانده‌ی انتظامی استان اصفهان در این روز از بازداشت سه شهروند طی ده روز گذشته به ظن ارتباط با رسانه‌های خارج از کشور خبر داد. وی با اشاره به تهیه‌ی تصاویر از مساجد توسط این شهروندان در اعتراض به تجمع و عزاداری در اماکن مذهبی در دوره‌ی اپیدمی کرونا، این افراد را به بهانه‌ی مخالفت با عزاداری محرم در دوران کرونا، «معاند» و «دنباله رو پیاده سازی نظرات غربی» توصیف کرد.

– نادر فتوره چی، نویسنده، مترجم و روزنامه‌نگار در این روز در دادگاه انقلاب تهران بابت اتهام «تشویش اذهان عمومی علیه نهادها، مقامات و سازمانهای حکومتی» به ۱ سال حبس محکوم شد که این حکم به مدت ۳ سال به حالت تعلیق در آمده است.

– در خبری اعلام شد: زهرا جمالی، که پیشتر در اسفندماه ۹۷ به همراه خواهرش سمیرا جمالی و علی قلی‌لو ویدئویی ۱ دقیقه‌ای در اعتراض به حجاب اجباری تهیه کرده بودند؛ پس از احضار به دادسرای شهرستان کنگاور، از ۲۰ مرداد بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل شده است. خانم جمالی از بابت بخش نخست پرونده‌ی خود توسط دادگاه انقلاب کرمانشاه به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در مرحله‌ی تجدیدنظر به ۶ ماه حبس تقلیل یافت. او همچنین در بخش دوم این پرونده دردادگاه کیفری شهرستان کنگاور به ۹۱ روز حبس، ۲ میلیون تومان جزای نقدی و ۵۴۸ ساعت شرکت در کلاس‌های عفاف و حجاب محکوم شد. گفته می‌شود این شهروندان در زمان بازداشت مورد بی احترامی و توهین‌های جنسی قرار گرفتند.

– الیاس حضرتی، مدیر مسئول روزنامه‌ی اعتماد در این روز به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد. گفته شده این اقدام با شکایت یک نهاد امنیتی و جهت ادای توضیحاتی در خصوص انتشار یادداشت و مصاحبه‌های فعالین رسانه‌ای خارج از کشور، مستند اعتماد و نامه‌ی اعتماد ملی درباره‌ی ۳ جوان محکوم به اعدام (امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی) صورت گرفته است.

– در این روز علی و رضا واثقی، فعالان مدنی آذربایجان در شعبه ۱ دادگاه انقلاب اردبیل بابت اتهام مشارکت در تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی کشور از طریق چاپ شب نامه و فعالیت تبلیغی علیه نظام به ترتیب به ۳ و ۲ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

چهارشنبه ۲۹ مرداد

– خانواده‌ی جعفر عظیم‌زاده، کارگر زندانی در این روز خبر اعتصاب غذای وی را منتشر کردند و نوشتند طی ملاقات با او، اعلام‌کرده است که: «در اعتراض به فریب و انتقال به انفرادی زندان‌ رجایی شهر به جای بیمارستان، عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در مقابله با بیماری کرونا و نشر اخبار دروغ مبنی بر عدم بیماری کرونا در زندان اوین از طریق اخبار ۲۰:۳۰ و همکاری مسئولین زندان و‌ علی‌الخصوص پزشک بهداری برای پنهان نگه داشتن شیوع کرونا در زندان و مشارکت در سلب حیات زندانیان ‌‌و فریب اذهان عمومی، و بی‌خبری خانواده و آزار و شکنجه روحی آنان و سرگردانی خانواده در بیمارستانهای شهر تهران، از همان بدو‌ انتقال به سلول انفرادی زندان‌رجایی شهر در یکشنبه شب ۲۶‌ مرداد دست به اعتصاب غذا ‌زده است».

– فرید زیرگی مقدم، شهروند بهایی ساکن بیرجند، در این روز به اتهام «توهین به مقدسات اسلام» که مصداق‌های آن مطالب منتشر شده توسط وی در فضای مجازی و گزارش اداره اطلاعات استان خراسان جنوبی عنوان شده، به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد.

– محمد شریفی‌مقدم، درویش و دانشجوی زندانی، پس از دو سال حبس در این روز به بازجویی برده شد.

– پریسا رفیعی، دانشجوی زندانی، در این روز در شعبه ٢ دادسرای اوین با اتهام جدید تبلیغ علیه نظام تفهیم اتهام شد.

– در این روز مهربان کشاورزی که در سال ٩۴ به دلیل فعالیت مطبوعاتی در دانشگاه بازداشت شده بود، برای تحمل حبس در دادسرای اوین بازداشت شد و به بند زنان زندان اوین منتقل گردید.

– دادگاه مرجان اسحاقی، دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه تهران که در اعتراضات آبان‌ماه به دلیل شرکت در تجمع درون دانشگاهی بازداشت شده بود، در این روز در شعبه‌ی ١۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برای نوزدهم شهریور تعیین وقت شد.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید