سهند معالی به مرخصی اعزام شد

سهند معالی، کنشگر ترک که دوران محکومیت خود را در زندان سراب سپری می‌کرد، امروز با تامین وثیقه به مرخصی اعزام شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سهند معالی مدنی ترک ظهر امروز ۳ شهریور ۱۳۹۹ بعلت شیوع ویروس کرونا در زندانهای ایران با تودیع قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به مدت ۳۰ روز به مرخصی آمد.

معالی در حال سپری کردن دوره زندان یکساله‌شان در زندان سراب بود، این درحالی صورت گرفت که سهند دو پرونده اتهامی باعناوین مشابه تبلیغ علیه نظام دارد و با اتمام دوره محکومیت در تاریخ ۹۸/۱۰/۲۵ با شرط اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مبنی بر ادغام و تجمیع پرونده آزاد شده بود، اما مسئولین قضایی سهند معالی را در تاریخ۹۹/۴/۱۰ دوباره بازداشت کردند.

آقای معالی بارأی غیابی از سوی دادگاه انقلاب سراب به ریاست قاضی مهدی شمس به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق پخش اعلامیه در تبلیغ گروه‌های قوم‌گرا به‌منظور دعوت به تجمع در قلعه بابک” به ده ماه حبس تعزیری محکوم‌شده بود که این حکم در شعبه سوم دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی عیناً تأیید شد.

کمپین پیش‌تر گزارش داده بود که  روز پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، «مأموران اجرای احکام با حضور در محل کار آقای معالی و در مقابل چشمان خواهرزاده این فعال ترک با خشونت فیزیکی و توهین وی را بازداشت و به زندان جهت تحمل حبس منتقل کردند».

ماموران امنیتی، روز پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۷  بدون در دست داشتن حکم قضایی با ورود به منزل سهند معالی  اقدام به بازرسی منزل کرده و تلفن همراه و کامپیوتر این فعال مدنی را ضبط و وی را نیز بازداشت و به زندان سراب منتقل کردند.

سهند معالی پس از ۹ روز بازداشت و سپری کردن مراحل بازجویی،  روز شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۷ با تأمین وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت تا برگزاری دادگاه از زندان سراب آزاد شد.

این فعال ترک در تاریخ ۱۰ دی ماه ۱۳۹۷ نیز به همراه سه تن دیگر از فعالان مدنی اهل سراب به نام‌های حیدر مزینی، محمد رنجبری و وحید نورمحمدی با اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق پخش اعلامیه» بازداشت شده بود که سه روز بعد با وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی تا اتمام مراحل دادرسی به صورت موقت آزاد شد.

آقای معالی ۳۲ ساله پیش از این بارها از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به حبس محکوم شد.

قلعه‌بابک یا دژ بابک، بنا شده در بالای کوهی به بلندای ۲۳۰۰ متر، نزدیک به سه کیلومتری شهر کلیبر. دژ در زمان ساسانیان ساخته شده ولی نام خود را از نام بابک خرمدین، رهبر مبارزان با خلفای عباسی در سال ۸۹۳ میلادی، گرفته‌است.

در طی سالهای اخیر، بطور منظم فعالان تُرک( آذربایجانی) با حضور در تجمعاتی سالانه در این محل به طرح مطالبات خود می پردازند.

هر ساله طی برگزار این مراسم تعداد کثیری از فعالان مدنی از سوی نیروهای امنیتی به اتهامات “تبلیغ علیه نظام” و “اقدام علیه امنیت ملی” بازداشت می شوند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید