بهنام موسیوند در اعتراض به انتقال به زندان رجایی شهر اعتصاب غذا کرد

بهنام موسیوند، فعال مدنی در اعتراض به انتقالش از زندان اوین به یک سلول انفرادی در زندان رجایی شهر کرج، از ظهر سه شنبه ۱۱ شهریورماه ۱۳۹۹، دست به اعتصاب غذا زده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، بهنام موسیوند، زندانی سیاسی که روز شنبه ۸ شهریورماه ۱۳۹۹، به دلیل بروز علائم ابتلا به بیماری کرونا به بهداری اندرزگاه ۴ زندان اوین منتقل شده بود، روز سه شنبه ۱۱ شهریور ماه ۱۳۹۹، در اعتراض به انتقالش از زندان اوین به یک سلول انفرادی در زندان رجایی شهر کرج اعتصاب غذا کرده است.

این زندانی سیاسی پس از ۳ روز نگهداری در بهداری اندرزگاه ۴ زندان اوین و عدم رسیدگی پزشکی، در پی انتقالش به یک سلول انفرادی در زندان رجایی شهر کرج، روز سه شنبه ۱۱ شهریورماه ۱۳۹۹، اعتصاب غذای خود را اعلام کرده است.

بر اساس گزارشات رسیده، روز دوشنبه ۱۰ شهریورماه ۱۳۹۹، ماموران زندان اوین وسایل بهنام موسیوند را از بند ۸ این زندان با خود برده اند.

گفته شده است، تست کرونا ( نمونه بزاق و مخاط بینی) در زندان رجایی شهر کرج، از بهنام موسیوند گرفته شده و قرار است ظرف روزهای آینده نتیجه را به وی اعلام کنند.

بهنام موسیوند، فعال مدنی که با اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به پنج سال حبس تعزیری و از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

وی روزیک شنبه ۲۵ خردادماه ۱۳۹۹، برای تحمل ۵ سال حبس، راهی زندان اوین شد.

با وجود بروز علایم ابتلا به بیماری کرونا بهنام موسیوند از دسترسی به خدمات درمانی و رسیدگی پزشکی محروم مانده بود.

بر اساس گزارشات دریافتی، «علی رغم اینکه این فعال مدنی حس بویایی و چشایی خود را از دست داده و دچار تب و لرز شدید شده است، مسئولان زندان به وی گفته‌ بودند که تا پایان تعطیلات تاسوعا و عاشورا، بهداری زندان او را برای انجام تست کرونا اعزام نخواهد کرد.»

با تشدید علائم بیماری کرونا در زندان اوین و با انجام تست کرونا از ۱۷ تن از زندانیان به صورت تصادفی، روز یکشنبه ۱۹ مردادماه ۱۳۹۹، جواب تست ۱۲ تن از زندانیان محبوس در بند ۸ زندان اوین مثبت اعلام شد.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی، روز یکشنبه ۱۹ مردادماه ۱۳۹۹، طی گزارشی با عنوان ابتلای ۱۲ تن از زندانیان بند ۸ زندان اوین به بیماری کرونا به این موضوع پرداخت.

در پی گسترش علائم کرونا در بین زندانیان بند ٨ اوین روز دوشنبه ۲۱ مردادماه ۱۳۹۹، دست‌کم ۲۷ زندانی سیاسی با تحصن و بست نشینی در حیاط این زندان خواستار رسیدگی فوری و حل بحران کرونا در این بند شدند که در میان آنها نام بهنام موسیوند نیز به چشم می خورد.

بهنام موسیوند، ، زندانی سیاسی به دنبال مشاجره لفظی با مسئول بند۴ زندان اوین، به بند ۸ این زندان منتقل شده بود.

این فعال مدنی پس از اعتراض در خصوص وجود باندهای پخش مواد مخدر در زندان، استثمار زندانیان کم بضاعت توسط زندانیان جرائم مالی و تبعیض میان زندانیان متهمان جرائم اختلاس با سیاسی به صورت تنبیهی به بند ۸ اوین منتقل شد.

به دنبال این تحصن، باقری، سرپرست بند ٨ در بین زندانیان حضور پیدا کرده و گفته است «اعتراض و دغدغه شما برحق است اما به‌خاطر کوچک بودن فضای اتاق‌ها عملا امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در این زندان وجود ندارد.»

زندانیان سیاسی می‌گویند: «علاوه بر کوچک بودن فضاها ، نبود و عدم توزیع امکانات بهداشتی اعم از ماسک ، دستکش و مایعات ضدعفونی کننده در این مجموعه موجب همه‌گیری این ویروس بین آنها شده است.»

روز دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹، بر اساس احضاریه‌ای که به دست بهنام موسیوند، فعال مدنی رسیده است، از وی خواسته شده تا ظرف مدت ۵ روز خود را به شعبه اول اجرای احکام دادسرای امنیت اوین معرفی کند.

بهنام موسیوند، بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به پنج سال حبس تعزیری و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر عینا تایید و بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ۵ سال از این حکم در رابطه با وی اجرا خواهد شد.

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران با ریاست قاضی محمد مقیسه، آقای موسیوند را به همراه ۸ فعال مدنی دیگر به نام های ، سعید اقبالی، نادر افشاری، محمود معصومی، شقایق محکی، داریوش آبدار، شیما بابایی، مژگان لعلی و سعید صیفی جهان را بابت اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه حکومت» هر کدام به ۶ سال حبس تعزیری و مجموعا به ۵۴ سال زندان محکوم کرده بود.

بهنام موسیوند پیشتر در تاریخ ۱۲ بهمن‌ماه ۱۳۹۶، به همراه تعدادی از فعالین مدنی طی یک عملیات سراسری در نقاط مختلف ایران از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند، این افراد  پس از بازداشت به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات مستقر در زندان اوین منتقل و بدون دسترسی به وکیل مراحل بازجویی و بازپرسی را طی کرده اند. برخی از این بازداشت شدگان با تامین وثیقه به صورت موقت از زندان آزاد شده‌اند. گزارش شده است دادسرای اوین به برخی از این افراد اتهاماتی مانند تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی را تفهیم کرده است.

از فعالان مدنی بازداشت شده در ۱۲ بهمن ۱۳۹۶،  سعید سیفی جهان در تاریخ ۸ اسفندماه، شیما بابایی در ۱۲ اسفندماه، همسر وی داریوش زند نیز در ۱۳ اسفندماه و محمود معصومی در تاریخ ۱۴ اسفندماه سال و نادر افشاری از دیگر فعالان مدنی بازداشت شده در تاریخ ۲۷ اسفندماه سال جاری با  تامین وثیقه از زندان اوین آزاد شده بودند.

این زندانی سیاسی آخرین بار در۱۵ شهریور ماه ۱۳۹۳ به همراه « آرش صادقى»، «گلرخ ابراهیمی ایرایی»، »نوید کامران» از سوی «قرارگاه ثارالله اطلاعات سپاه» در محل کار بازداشت شده بود.

«بهنام موسیوند» فعال سیاسی و مدنی پیش تر درصبح روز دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ جهت سپری کردن ۱۲ ماه محکومیتش ، خود را به زندان اوین معرفی کرده بود.

بهنام موسیوند ، فعال مدنی که در تاریخ ۱۲ بهمن سال ۱۳۹۶،  از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات مستقر در زندان اوین منتقل شده بود روز دوشنبه ۲۸اسفند ۱۳۹۶ با تامین وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت از زندان اوین آزاد شده بود.

پیشتر کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، گزارش جامعی از وضعیت زندانیان در شرایط شیوع اپیدمی کرونا در زندانهای مختلف کشور ارائه داده و در آن به شیوع و گسترش ویروس کرونا در زندانهای مختلف کشور پرداخته بود.

همچنین سازمان ملل متحد طی بیانیه ای از شرایط زندانیان در کشورهایی که کرونا ویروس در آن شیوع پیدا کرده از جمله ایران ابراز نگرانی کرده است و سازمان عفو بین الملل طی هفته های اخیر با انتشار بیانیه های جداگانه ای خواستار آزادی زندانیان عقیدتی شده است ولی به رغم تقاضای سازمانهای حقوق بشری هنوز شمار بسیاری از زندانیان سیاسی و زندانیان جرائم غیر خطرناک نتوانسته اند از حق مرخصی بهره مند گردند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز با انتشار بیانیه های جداگانه ای در پی خطر شیوع ویروس کرونا در زندان های ایران، خواستار آزادی بی‌درنگ و بدون قیدوشرط صدها زندانی عقیدتی و حفظ سلامت همه زندانیان شد.

 

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید