گزارش جدید عفو بین الملل؛ بازداشت‌های گسترده، ناپدیدسازی و شکنجه‌ در پی اعتراضات آبان ۹۸ در ایران

سازمان عفو بین الملل با انتشار گزارشی ۱۲۰ صفحه ای در روز چهارشنبه ۱۲ شهریور ماه ۱۳۹۹، به شرح بازداشت‌های گسترده، ناپدیدسازی قهری و شکنجه معترضان بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه ۱۳۹۸ در ایران پرداخت.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سازمان عفو بین الملل، در روز چهارشنبه ۱۲ شهریور ماه ۱۳۹۹،  با انتشار گزارشی تحلیلی و با ارائه جزئیات به شرح وضعیت معترضان بازداشت شده در جریان اعتراضات آبان ماه ۱۳۹۸، به بررسی روند بازداشت ها، ناپدیدسازی های قهری و اعمال انواع شکنجه از طریق شلاق، آزار جنسی، شوک الکتریکی برای اعتراف گیری اجباری پرداخته است.

این گزارش با عنوان «ویرانگران انسانیت: بازداشت‌های گسترده، ناپدیدسازی و شکنجه در پی اعتراضات آبان ۹۸ در ایران»، در بردارنده روایت‌های هولناکی است که در آن با استناد به گفته های شواهد عینی و بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ماه ۱۳۹۸، از نحوه بازداشت، ناپدید سازی های قهری، نگهداری در سلول های انفرادی، شکنجه های طاقت فرسا برای اخذ اعترافات اجباری، محرومیت از دسترسی به وکیل و ارتباط با خانواده و … سخن گفته شده است.

این گزارش نشان می دهد که در جریان اعتراضات آبان ماه ۱۳۹۸، طیف وسیعی از نیروهای نظامی، انتظامی و قضایی کشور مرتکب مجموعه‌ای تکان‌دهنده از موارد نقض حقوق بشر شده‌اند.

این نیروها اعم از مأموران نیروی‌های انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی، قضات، دادستان‌ها و مقامات زندان‌ها، با همدستی یکدیگر در نقض شدید حقوق شهروندان شاهد و معترض شرکت کننده در جریان موسوم به اعتراضات آبان ماه شرکت داشته اند.

بر اساس این گزارش، شکنجه های‌ اعمال شده علیه بازداشت شدگان، شامل خشونت جنسی، ضرب و شتم، القای حس خفگی با آب، شلاق، تجویز اجباری مواد شیمیایی، شوک الکتریکی، آویزان کردن، اعدام‌های نمایشی و محرومیت از مراقبت‌های پزشکی، بسیار هولناک بوده است.

در این گزارش اشاره شده است که محاکمه‌‌های صورت گرفته بدون در نظر گرفتن موازین دادرسی عادلانه با اتهامات امنیتی بی‌اساس همراه با  صدور احکام غیرعادلانه بوده است و احکام اعدام بر اساس «اعترافات» اجباری گرفته شده تحت شکنجه های طاقت فرسا صادر شده است.

فایل های گزارش جدید عفو بین الملل؛ بازداشت‌های گسترده، ناپدیدسازی و شکنجه‌ در پی اعتراضات آبان ۹۸ در ایران را می توانید در اینجا بخوانید:

ویرانگران_انسانیت_بازداشت_های_گسترده،_ناپدیدسازی_و_شکنجه_در_پی_اعتراضات (۲)

شلاق،_آزار_جنسی،_شوک_الکتریکی_و_دیگر_انواع_شکنجه_علیه_بازداشت_شدگان (۲)

ویدئوی سازمان عفو بین الملل که در ارتباط با بازداشت‌های گسترده، ناپدیدسازی و شکنجه‌ در پی اعتراضات آبان ۹۸ در ایران، تهیه شده است را در ذیل می توانید مشاهده کنید:

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید