پخش اعترافات اجباری نوید افکاری از صدا و سیما؛ شواهد و مدارک چه می‌گویند؟

برنامه «بیست و سی» تلویزیون جمهوری اسلامی ایران با پخش اعترافات اجباری نوید افکاری، از تلاش‌ها برای جلوگیری از اعدام او انتقاد کرد.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ساعاتی پس از اعلام خبر انتقال برادران افکاری به مکانی نامعلوم، فیلمی از آنها پخش کرد و پروژه تکراری «اعترافات اجباری» را به نمایش گذاشت.

در این فیلم که شنبه شب در بخش خبری «بیست و سی» شبکه دو پخش شد، تصاویری از جزییات اعترافات اجباری نوید افکاری، از جمله آنچه بازسازی صحنه قتل یک مامور امنیتی خوانده شد، نشان داده شد. این تصاویر در حالی پخش شد که این زندانی سیاسی با انتشار یک فایل صوتی از زندان اعلام کرد که اعترافات او و برادرانش پس از شکنجه‌ اخذ شده است.

صدا و سیما با پخش تصاویر دوربین مداربسته مدعی شد که این قتل توسط برادران افکاری صورت گرفته است. این در حالی است که پیش از این، حسن یونسی، وکیل پرونده برادران افکاری، گفته بود که ویدیوی دوربین مداربسته که دادگاه بر اساس آن می‌گوید نوید افکاری این قتل را انجام داده است، «مربوط به یک ساعت قبل از زمان قتل است.»

صدا و سیما در بخشی از اعترافات اجباری از کارزار فعالان مدنی، حقوق بشری و رسانه‌های فارسی زبان برای جلوگیری از اعدام نوید افکاری انتقاد کرد و به طور ضمنی از اعدام او دفاع کرد. جمهوری اسلامی ایران یکی از بالاترین آمارهای اعدام در جهان را دارد.

نوید افکاری، از قهرمانان کشتی، در پی اعتراضات مرداد ۹۷ بازداشت شد.

دادگاه انقلاب شیراز در روز ۹ مرداد، نوید افکاری را به اتهام قتل یک مامور امنیتی، به دو بار اعدام محکوم کرد.

صدور حکم اعدام برای نوید افکاری با واکنش‌های زیادی از سوی رهبران سیاسی و فعالان حقوق بشر مواجه شده است.

اعترافات اجباری نوید افکاری از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در حالی پخش می‌شود که پیش‌تر هم مجری‌های برنامه «بیست و سی» به همکاری با نهادهای اطلاعاتی و امنیتی برای گرفتن اعترافات اجباری از بازداشت‌شدگان سیاسی و عقیدتی متهم شده بودند.

پسر کاووس سیدامامی، فعال محیط زیست که بهمن سال ۱۳۹۶ در زندان اوین و در دوران بازجویی‌اش جان خود را از دست داد، گفته بود که علی رضوانی، مجری صدا و سیما، در شب ساخت مستند علیه پدرش به خانه آنها رفته بود.

سپیده قلیان، فعال مدنی و زندانی سیاسی نیز آمنه‌سادات ذبیح‌پور، دیگر مجری صدا و سیما، را متهم کرده بود که هنگام بازجویی در اتاق حضور داشته است. اخیرا نیز صدا و سیما به همکاری در ضبط و پخش اعترافات اجباری علیه روح‌الله زم، مدیر سایت آمدنیوز، پرداخته بود.

 شمار زیادی از فعالان مدنی و سیاسی منتقد و مخالف جمهوری اسلامی ایران نیز در سال‌های گذشته از همکاری صداو سیما با نهادهای اطلاعاتی و امنیتی برای ضیط و پخش اعترافات اجباری علیه خود خبر داده بودند و برخی از آنها اقدام به شکایت در دادگاه علیه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران کرده بودند.

ایندیپندنت فارسی

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید