گیتی پورفاضل، وکیل بازنشسته دادگستری بازداشت شد

گیتی پورفاضل، وکیل بازنشسته دادگستری برای تحمل دوران محکومیت خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، گیتی پورفاضل، وکیل بازنشسته دادگستری امروز یکشنبه ۱۶ شهریورماه پس از حضور در دادسرای اوین بازداشت و برای تحمل دوران محکومیت ۲۷ ماهه خود به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

خانم پورفاضل یکی از امضاکنندگان نامه درخواست استعفای آیت الله خامنه‌ای است.

این کنشگر مدنی طی حکمی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری به اتهام های  «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به ۳ سال و ۶ ماه زندان و از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۸ ماه زندان و مجموعا به ۴ سال و ۲ ماه زندان تعزیری و ‏۲ سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و دستجات سیاسی محکوم شد. از این میزان با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۳ سال و ۶ ماه زندان تعزیری قابل اجرا است.

این حکم پس از عدم اعتراض به رای صادره به ۲ سال و ۳ ماه زندان تعزیری کاهش یافت.

روز دوشنبه ۲۸ مردادماه ۹۸، گیتی پورفاضل، فعال حقوق زنان، وکیل دادگستری و عضو کانون نویسندگان ایران، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

«جبهه ملی ایران» که گیتی پورفاضل از اعضای شورای مرکزی آن است، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود؛ “خانواده خانم پورفاضل با وجود پیگیری‌هایی که کرده‌اند، تا این لحظه هیچ اطلاعی از نهاد بازداشت‌کننده یا محل نگهداری او ندارند.”

با احتساب بازداشت خانم پورفاضل تا این لحظه ۶ نفر از زنانی که بیانیه دوم زنان، موسوم به بیانیه ۱۴ نفره زنان داخل ایران را امضا کرده‌اند، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

شهلا انتصاری، فاطمه سپهری، نرگس منصوری، شهلا جهان‌بین و فرنگیس مظلوم از جمله این افراد هستند که پیش‌تر خبر بازداشت آن‌ها از سوی رسانه‌های حقوق بشری اطلاع رسانی شده‌بود.

شهلا انتصاری، نصرت بهشتی، فرشته تصویبی، پروا (سکینه) پاچیده، گیتی پورفاضل، زهرا جمالی، شهلا جهان‌بین، عزت جوادی‌حصار، فاطمه سپهری، مریم سلیمانی، سوسن طاهرخانی، فرنگیس مظلوم، نرگس منصوری و کیمیا نوروزی‌صابر ۱۴ زنی هستند که نامهٔ ۱۴ نفرهٔ دوم (زنان داخل ایران) را در اعتراض به “آپارتاید جنسی” موجود در حکومت ایران امضا کرده‌اند و خواستار “گذار از نظام جمهوری‌ اسلامی و تدوین قانون اساسی جدید شده‌بودند.”

خانم پورفاضل نهایتا در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۹۸ با تامین قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید